Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo má zájem o české bitevníky? Stíhací esa s legendou v čele

  15:30aktualizováno  15:30
Zdá se, že po deseti letech hledání kupce se česká armáda konečně zbaví nepotřebných bitevních letounů L-159 Alca. Kdo vlastně stojí za americkou společností Draken International a bude stroje provozovat? Skupina špičkových amerických stíhacích letců s legendou v čele.

Lehké bitevníky L-159 českého letectva | foto: 21. základna taktického letectva Čáslav

Floridští Draken International patří mezi významné hráče, kteří se podílejí na výcviku pilotů amerického letectva a námořnictva.

Nepřátelé amerických stíhačů. Ruské migy, suchoje a snad L-159

V USA je běžný model, kdy soukromé společnosti pomáhají ozbrojeným silám s výcvikem. Pro americké vzdušné síly, námořnictvo i námořní pěchotu takto pracují desítky firem. Mají vlastní proudové letouny a při výcviku s nimi jejich piloti, většinou bývalí elitní armádní letci, simulují ve vzduchu nepřátele.

Teď chtějí v Drakenu zařadit do palety svých "nepřátelských" strojů i české bitevníky.

Dale "Snort" Snodgrass

Dale
  • šéfpilot
  • velitel VF-33 Starfighters, vedl 33 leteckých úderů během Pouštní bouře v Iráku
  • 1287 bezpečných přistání na letadlové lodi
  • nalétal 12 tisíc hodin
  • do výslužby v roce 1999 jako kapitán námořnictva
  • předvádí stroje P-40, P-51, F-4U, F-86, MiG-17/21, A-4 nebo F-5

"L-159 je moderní frontový bitevník, který nám umožní rozšířit simulaci hrozeb, podporu protivníka, výcvik leteckých návodčích a další unikátní služby na trzích ve Spojených státech i po celém světě," uvedl pro natoaktual.cz generální ředitel Jared Isaacman.

Jeho společnost dnes provozuje 50 letounů včetně například strojů MiG-21. Alky tak budou v dobrých rukou. Nejen kvůli tomu, že Draken má už řadu let ve svém portfoliu jejich předchůdce z dílen Aera - letouny L-39 Albatros. Ale také díky velezkušeným pilotům a personálu.

Ikona napříč USA

Jen ve vedení společnosti jsou hned tři špičkoví letci, kteří v USA i ve světě platí za absolutní elitu.

Živou legendou je především Dale "Snort" Snodgrass, který ve společnosti působí jako hlavní pilot. 

Vitální chlapík s bojovými zkušenostmi z Libye a Iráku kombinuje výcvik armádních letců s předváděním nejrůznějších historických válečných letounů na show po celých Spojených státech. 

Pro své umění je považován za ikonu, ke které obdivně vzhlížejí generační kolegové, začínající piloti i široká veřejnost.

Na jedné z nejslavnějších fotografií z roku 1989 Dale Snodgrass ve vysoké...

Na jedné z nejslavnějších fotografií z roku 1989 Dale Snodgrass ve vysoké rychlosti efektně prolétá v rychlosti přes 600 Km/h ve svém "Tomcatu" v těsné blízkosti letadlové lodi USS America. "Podle mě senzační způsob zahájení letové ukázky na letadlové lodi," komentoval akci Snodgrass. Když pak viděl snímky, řekl autorovi, aby mu "udělal 50 kopií a negativ spálil", aby už po něm nikdo takové kousky nezkoušel.

A právem. Snodgrass strávil ve službě u námořnictva dlouhých 26 let. Vysloužil si přezdívku "Definitivní Tomcat" podle legendárního letounu F-14 Tomcat, se kterým létal celou svou kariéru. Žádný jiný pilot nenalétal v tomto stroji více, než on. Přes 4 800 hodin.

Jerry "Jive" Kerby

Jerry
  • viceprezident pro operace
  • absolvent elitní Fighter Weapons School
  • 23 let u letectva
  • do výslužby v roce 2006 jako podplukovník
  • nalétal 11 tisíc hodin, z toho 3400 ve F-15 a 400 v  F-4 Phantom
  • vedl přes 20 misí v operaci Pouštní bouře v Iráku
  • instruktor, člen Black Diamond Jet Team
  • pilotuje stroje T-33 Shooting Star, T-28 Trojan, MiG-15/17 a L-39 Albatros

Do kokpitu tohoto letounu usedl prakticky okamžitě po absolvování leteckého výcviku v roce 1974, když americké námořnictvo stroje začalo zavádět do výzbroje. Jako vůbec první s F-14 přistál na letadlové lodi - ve dne i za tmy.

Pokud se tvůrci filmu slavného filmu Top Gun s Tomem Cruisem v hlavní roli (1986) něčím inspirovali, musel to být právě Snodgrass. Ten absolvoval prestižní "Top Gun" (Navy Fighter Weapons School) pro nejlepší a nejtalentovanější piloty námořnictva v roce 1978.

Život jako na plátně

Drzý, agresivní, riskující a porušující přísná pravidla, ale létání měl prostě v krvi jako nikdo. Stejně jak ve filmu i Snodgrassův otec byl bojový pilot. Stejně jako ve filmu i Snodgrass junior byl i přes různé průšvihy prostě nejlepší.

Například za jeden z velmi nízkých nepovolených průletů ve vysoké rychlostí vyvázl s desetidenním domácím vězením.

Jindy zase "zaparkoval" svůj letoun přímo před operačním štábem na parkovišti pro automobily generálů a vysokých důstojníků.

Sean "Stroker" Gustafson

Sean
  • viceprezident pro vnější vztahy
  • podplukovník zálohy, působil na základnách v Evropě a v Jižní Koreji
  • nalétal 3800 hodin, z toho 2500 v F-16
  • létal v irácké misi
  • instruktor u 93. stíhací perutě USAFR
  • první rezervista v sestavě proslulé skupiny Thunderbirds
  • člen Black Diamond Jet Team
  • pilotuje F-16C/CJ/C+, Boeing 767-ER, Boeing 757, MD-88 , T-38 , T-37 a L-39 Albatros

Letectvo tehdy právě zavádělo do výzbroje letoun F-15 Eagle (v překladu orel) a proti starším strojům F-14 námořnictva zkoušelo vzdušného souboje. Rivalita námořnictva a letectva byla vždy velká. Během chvilky k nim rychle přijel generál letectva. Snodgrass a jeho kolega vystoupili a řádně pozdravili.

"Jeho výraz ve tváři byl k nezplacení, když viděl, že nově zaváděnému letounu F-15 před chvílí v přímém souboji nakopali zadek dva nováčci z námořnictva," popsal kdysi jeden ze svých památných kousků Snodgrass.

Přesně ve stylu filmového "Mavericka" pak byl i jejich odlet s plnou "forsáží", který prý tehdy sledovala celá základna. "Řídící zřejmě udiven sledoval na radaru náš výstup a ptal se, co že to jako máme za letoun, když jsme vyšplhali nad 20 tisíc stop a pořád jsme nad dráhou. Můj parťák mu odpověděl, že jsme požírači orlů," dodal Snodgrass.

A stejně jako ve filmu se mistrnými manévry v bojové misi nad Irákem vypořádal s nepřátelskými raketami nebo zhasnutím jednoho z motorů a v jiné takřka bez kapky paliva na poslední chvíli dosedl na dráhu letadlové lodi.

V roce 1985 byl vyhlášen nejlepším pilotem amerického námořnictva a od výrobce letounu Grumman dostal titul "Topcat" - nejlepší pilot F-14.

Stal se instruktorem, trénoval další bojové piloty a dlouhých 12 let byl předváděcím pilotem F-14 na leteckých show, kde proslul svými dechberoucími kousky. Obvykle přitom piloti své umění ukazují na přehlídkách maximálně dva až tři roky.

Bitevníky české armády L-159 uschované na letišti ve Vodochodech:

Autoři: natoaktual.cz,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dron zneškodněný laserovým systémem MEHEL na platformě obrněnce Stryker...
Zabiják dronů. Armáda po zkušenostech z Mosulu zkouší výkonný laser

Bylo jen otázkou času, kdy se stále lepší a především levnější a dostupnější drony stanou vojenskou hrozbou. Americká armáda po nepříjemných zkušenostech z...  celý článek

Malý průhledový displej se systémem TAR má dát americkým vojákům taktickou...
Maličký displej před okem má dát vojákům v boji taktickou převahu

Americká armáda začala s testováním malého průhledového displeje umístěného před okem, který vojákovi v reálném čase zobrazuje terén, mapu budovy, pozici, kde...  celý článek

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.