Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo má zájem o české bitevníky? Stíhací esa s legendou v čele

  15:30aktualizováno  15:30
Zdá se, že po deseti letech hledání kupce se česká armáda konečně zbaví nepotřebných bitevních letounů L-159 Alca. Kdo vlastně stojí za americkou společností Draken International a bude stroje provozovat? Skupina špičkových amerických stíhacích letců s legendou v čele.

Lehké bitevníky L-159 českého letectva | foto: 21. základna taktického letectva Čáslav

Floridští Draken International patří mezi významné hráče, kteří se podílejí na výcviku pilotů amerického letectva a námořnictva.

Nepřátelé amerických stíhačů. Ruské migy, suchoje a snad L-159

V USA je běžný model, kdy soukromé společnosti pomáhají ozbrojeným silám s výcvikem. Pro americké vzdušné síly, námořnictvo i námořní pěchotu takto pracují desítky firem. Mají vlastní proudové letouny a při výcviku s nimi jejich piloti, většinou bývalí elitní armádní letci, simulují ve vzduchu nepřátele.

Teď chtějí v Drakenu zařadit do palety svých "nepřátelských" strojů i české bitevníky.

Dale "Snort" Snodgrass

Dale "Snort" Snodgrass
  • šéfpilot
  • velitel VF-33 Starfighters, vedl 33 leteckých úderů během Pouštní bouře v Iráku
  • 1287 bezpečných přistání na letadlové lodi
  • nalétal 12 tisíc hodin
  • do výslužby v roce 1999 jako kapitán námořnictva
  • předvádí stroje P-40, P-51, F-4U, F-86, MiG-17/21, A-4 nebo F-5

"L-159 je moderní frontový bitevník, který nám umožní rozšířit simulaci hrozeb, podporu protivníka, výcvik leteckých návodčích a další unikátní služby na trzích ve Spojených státech i po celém světě," uvedl pro natoaktual.cz generální ředitel Jared Isaacman.

Jeho společnost dnes provozuje 50 letounů včetně například strojů MiG-21. Alky tak budou v dobrých rukou. Nejen kvůli tomu, že Draken má už řadu let ve svém portfoliu jejich předchůdce z dílen Aera - letouny L-39 Albatros. Ale také díky velezkušeným pilotům a personálu.

Ikona napříč USA

Jen ve vedení společnosti jsou hned tři špičkoví letci, kteří v USA i ve světě platí za absolutní elitu.

Živou legendou je především Dale "Snort" Snodgrass, který ve společnosti působí jako hlavní pilot. 

Vitální chlapík s bojovými zkušenostmi z Libye a Iráku kombinuje výcvik armádních letců s předváděním nejrůznějších historických válečných letounů na show po celých Spojených státech. 

Pro své umění je považován za ikonu, ke které obdivně vzhlížejí generační kolegové, začínající piloti i široká veřejnost.

Na jedné z nejslavnějších fotografií z roku 1989 Dale Snodgrass ve vysoké...

Na jedné z nejslavnějších fotografií z roku 1989 Dale Snodgrass ve vysoké rychlosti efektně prolétá v rychlosti přes 600 Km/h ve svém "Tomcatu" v těsné blízkosti letadlové lodi USS America. "Podle mě senzační způsob zahájení letové ukázky na letadlové lodi," komentoval akci Snodgrass. Když pak viděl snímky, řekl autorovi, aby mu "udělal 50 kopií a negativ spálil", aby už po něm nikdo takové kousky nezkoušel.

A právem. Snodgrass strávil ve službě u námořnictva dlouhých 26 let. Vysloužil si přezdívku "Definitivní Tomcat" podle legendárního letounu F-14 Tomcat, se kterým létal celou svou kariéru. Žádný jiný pilot nenalétal v tomto stroji více, než on. Přes 4 800 hodin.

Jerry "Jive" Kerby

Jerry "Jive" Kerby
  • viceprezident pro operace
  • absolvent elitní Fighter Weapons School
  • 23 let u letectva
  • do výslužby v roce 2006 jako podplukovník
  • nalétal 11 tisíc hodin, z toho 3400 ve F-15 a 400 v  F-4 Phantom
  • vedl přes 20 misí v operaci Pouštní bouře v Iráku
  • instruktor, člen Black Diamond Jet Team
  • pilotuje stroje T-33 Shooting Star, T-28 Trojan, MiG-15/17 a L-39 Albatros

Do kokpitu tohoto letounu usedl prakticky okamžitě po absolvování leteckého výcviku v roce 1974, když americké námořnictvo stroje začalo zavádět do výzbroje. Jako vůbec první s F-14 přistál na letadlové lodi - ve dne i za tmy.

Pokud se tvůrci filmu slavného filmu Top Gun s Tomem Cruisem v hlavní roli (1986) něčím inspirovali, musel to být právě Snodgrass. Ten absolvoval prestižní "Top Gun" (Navy Fighter Weapons School) pro nejlepší a nejtalentovanější piloty námořnictva v roce 1978.

Život jako na plátně

Drzý, agresivní, riskující a porušující přísná pravidla, ale létání měl prostě v krvi jako nikdo. Stejně jak ve filmu i Snodgrassův otec byl bojový pilot. Stejně jako ve filmu i Snodgrass junior byl i přes různé průšvihy prostě nejlepší.

Například za jeden z velmi nízkých nepovolených průletů ve vysoké rychlostí vyvázl s desetidenním domácím vězením.

Jindy zase "zaparkoval" svůj letoun přímo před operačním štábem na parkovišti pro automobily generálů a vysokých důstojníků.

Sean "Stroker" Gustafson

Sean "Stroker" Gustafson
  • viceprezident pro vnější vztahy
  • podplukovník zálohy, působil na základnách v Evropě a v Jižní Koreji
  • nalétal 3800 hodin, z toho 2500 v F-16
  • létal v irácké misi
  • instruktor u 93. stíhací perutě USAFR
  • první rezervista v sestavě proslulé skupiny Thunderbirds
  • člen Black Diamond Jet Team
  • pilotuje F-16C/CJ/C+, Boeing 767-ER, Boeing 757, MD-88 , T-38 , T-37 a L-39 Albatros

Letectvo tehdy právě zavádělo do výzbroje letoun F-15 Eagle (v překladu orel) a proti starším strojům F-14 námořnictva zkoušelo vzdušného souboje. Rivalita námořnictva a letectva byla vždy velká. Během chvilky k nim rychle přijel generál letectva. Snodgrass a jeho kolega vystoupili a řádně pozdravili.

"Jeho výraz ve tváři byl k nezplacení, když viděl, že nově zaváděnému letounu F-15 před chvílí v přímém souboji nakopali zadek dva nováčci z námořnictva," popsal kdysi jeden ze svých památných kousků Snodgrass.

Přesně ve stylu filmového "Mavericka" pak byl i jejich odlet s plnou "forsáží", který prý tehdy sledovala celá základna. "Řídící zřejmě udiven sledoval na radaru náš výstup a ptal se, co že to jako máme za letoun, když jsme vyšplhali nad 20 tisíc stop a pořád jsme nad dráhou. Můj parťák mu odpověděl, že jsme požírači orlů," dodal Snodgrass.

A stejně jako ve filmu se mistrnými manévry v bojové misi nad Irákem vypořádal s nepřátelskými raketami nebo zhasnutím jednoho z motorů a v jiné takřka bez kapky paliva na poslední chvíli dosedl na dráhu letadlové lodi.

V roce 1985 byl vyhlášen nejlepším pilotem amerického námořnictva a od výrobce letounu Grumman dostal titul "Topcat" - nejlepší pilot F-14.

Stal se instruktorem, trénoval další bojové piloty a dlouhých 12 let byl předváděcím pilotem F-14 na leteckých show, kde proslul svými dechberoucími kousky. Obvykle přitom piloti své umění ukazují na přehlídkách maximálně dva až tři roky.

Bitevníky české armády L-159 uschované na letišti ve Vodochodech:

Autoři: natoaktual.cz,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.