Předseda Nobelovy komise Goran Hansson vyhlašuje laureáty letošní ceny za medicínu | foto: Reuters

Američané získali Nobelovku za genetický výzkum

• 26
Nobelovu cenu za medicínu získali Andrew Fire a Craig Mello z USA. Jejich výzkum ribonukleové kyseliny může v budoucnu pomoci při léčbě virových onemocnění či rakoviny.

Letošní laureáty ceny za medicínu a fyziologii vyhlásila Nobelova komise ve stockholmském Karolinska institutu.

Sedmačtyřicetiletý Fire a o rok mladší Mello slaví úspěch se svým výzkumem ribonukleové kyseliny (RNA).

Objev může pomoci s léčbou rakoviny
S týmem spolupracovníků objevili zásadní mechanismus pro kontrolu toku genetických informací. Využili k tomu upravenou RNA.

Vědci princip objevili už v roce 1998 a od té doby ho testovali. Mechanismus přezdívaný "interference kyseliny ribonukleové" především umožňuje blokovat některé geny, což by mohlo vést k vývoji nových terapií.

Jejich objev by měl zásadně přispět k léčbě virových onemocnění, kardiovaskulárních chorob, ale i rakoviny.

Odměna 10 milionů švédských korun
Nobelův výbor vyhlásí v příštích dnech a týdnech rovněž laureáty cen za chemii, fyziku, ekonomii a literaturu.

Norská metropole Oslo bude pro změnu svědkem vyhlášení Nobelovy ceny míru. Letošním favoritem je bývalý finský prezident Martti Ahtisaari. - více zde

Ceny vítězové převezmou ve Stockholmu 10. prosince, v den smrti švédského vynálezce dynamitu Alfreda Nobela. Každý z nich rovněž získá odměnu 10 milionů švédských korun.

Nobelovy ceny za medicínu od roku 2001

• 2006 - Andrew J. Fire a Craig C. Mello za objev zásadního mechanismu pro kontrolu toku genetických informací.
  • 2005 - Barry J. Marshall a J. Robin Warren za objev bakterie Helicobacter pylori, která je příčinou žaludečních vředů.
  • 2004 - Richard Axel a Linda B. Bucková za objev receptorů, které umožňují vnímat vůně a pachy.
  • 2003 - Paul C. Lauterbur a Sir Peter Mansfield za objev magnetické rezonance.
  • 2002 - Sydney Brenner, H. Robert Horvitz a John E. Sulston za výzkum genetické regulace buněk.
  • 2001 - Leland H. Hartwell, Tim Hunt a Sir Paul Nurse za objev regulátorů, které mají vliv na životní cyklus buněk.
,