Američané získali Nobelovku za genetický výzkum

Nobelovu cenu za medicínu získali Andrew Fire a Craig Mello z USA. Jejich výzkum ribonukleové kyseliny může v budoucnu pomoci při léčbě virových onemocnění či rakoviny.

Předseda Nobelovy komise Goran Hansson vyhlašuje laureáty letošní ceny za medicínu | foto: Reuters

Letošní laureáty ceny za medicínu a fyziologii vyhlásila Nobelova komise ve stockholmském Karolinska institutu.

Sedmačtyřicetiletý Fire a o rok mladší Mello slaví úspěch se svým výzkumem ribonukleové kyseliny (RNA).

Objev může pomoci s léčbou rakoviny
S týmem spolupracovníků objevili zásadní mechanismus pro kontrolu toku genetických informací. Využili k tomu upravenou RNA.

Vědci princip objevili už v roce 1998 a od té doby ho testovali. Mechanismus přezdívaný "interference kyseliny ribonukleové" především umožňuje blokovat některé geny, což by mohlo vést k vývoji nových terapií.

Jejich objev by měl zásadně přispět k léčbě virových onemocnění, kardiovaskulárních chorob, ale i rakoviny.

Odměna 10 milionů švédských korun
Nobelův výbor vyhlásí v příštích dnech a týdnech rovněž laureáty cen za chemii, fyziku, ekonomii a literaturu.

Norská metropole Oslo bude pro změnu svědkem vyhlášení Nobelovy ceny míru. Letošním favoritem je bývalý finský prezident Martti Ahtisaari. - více zde

Ceny vítězové převezmou ve Stockholmu 10. prosince, v den smrti švédského vynálezce dynamitu Alfreda Nobela. Každý z nich rovněž získá odměnu 10 milionů švédských korun.

Nobelovy ceny za medicínu od roku 2001

• 2006 - Andrew J. Fire a Craig C. Mello za objev zásadního mechanismu pro kontrolu toku genetických informací.
  • 2005 - Barry J. Marshall a J. Robin Warren za objev bakterie Helicobacter pylori, která je příčinou žaludečních vředů.
  • 2004 - Richard Axel a Linda B. Bucková za objev receptorů, které umožňují vnímat vůně a pachy.
  • 2003 - Paul C. Lauterbur a Sir Peter Mansfield za objev magnetické rezonance.
  • 2002 - Sydney Brenner, H. Robert Horvitz a John E. Sulston za výzkum genetické regulace buněk.
  • 2001 - Leland H. Hartwell, Tim Hunt a Sir Paul Nurse za objev regulátorů, které mají vliv na životní cyklus buněk.

„Náš pochod vpřed nic nezastaví!“ Severokorejská propaganda se vysmívá...
Celou Ameriku máme v dosahu. Kim nechal natisknout nové úderné plakáty

Zářivé barvy, dramatické výjevy a bombastická hesla. To jsou hlavní atributy severokorejské propagandy. Režim Kim Čong-una v atmosféře zjitřených vztahů se...  celý článek

Prezident Zimbabwe Robert Mugabe se svojí ženou Grace na mítinku mladých...
Mugabeho žena zmlátila v JAR modelku kabelem, dostala imunitu

Vznětlivá povaha Grace Mugabeové vážně poznamenala vztahy Zimbabwe a Jihoafrické republiky. Žena zimbabwského prezidenta minulý víkend napadla v JAR ženu, čímž...  celý článek

Soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení....
Brazilský magnát si ochočil celý kontinent, uplácel prezidenty i guerillu

Před více než rokem soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení. Vyšetřování největšího korupčního skandálu Jižní Ameriky však stále...  celý článek

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!