Letoun F/A-18 amerického námořnictva na základně v Norfolku.

Letoun F/A-18 amerického námořnictva na základně v Norfolku. | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

Američané uzemnili stovku stíhaček, praskají jim křídla

  • 12
Americké námořnictvo zakázalo létat na víc než stovce letounů F/A-18 Hornet. Důvodem jsou praskliny na křídlech a trupu. Na několika těchto strojích je objevili inspektoři.

Ačkoli se zatím kvůli prasklinám nestala žádná nehoda, americké velitelství nechá stovku strojů na zemi, dokud všechny neprojdou důkladnou kontrolou.

Je to přesně 104 letadel prvních čtyř vyrobených modifikací A až D. Stíhaček, které Američané nasazují k bojovými misím například v Afghánistánu, se zákaz netýká. Do "uzemněné" skupiny patří třeba pět letounů námořní pěchoty na základně Iwakuni v Japonsku nebo několik strojů, které využívá známá předváděcí skupina Blue Angels.

F/A-18 Hornet

Je to víceúčelový stíhací letoun a používá se na letadlových lodích. Je schopen provozu prakticky za každého počasí a je určen pro pro vzdušné souboje i pozemní útoky. Byl navržen v 70. letech minulého století pro potřeby amerického námořnictva a námořní pěchoty, ale do služby se dostal i v mnoha dalších zemích, například ve Španělsku. Americké námořnictvo a námořní pěchota dnes 635 letounů F/A-18 Hornet v modifikacích A až D.

Jednotlivé letky dostaly příkaz provést speciální magnetickou kontrolu u všech letadel. Pokud žádné praskliny nenajdou, Hornety se vrátí do neomezeného leteckého statusu. Technici nicméně mají povinnost vizuálně kontrolovat křídla letounů po každých sto hodinách letu.

Ty jednotky, které nemají možnost v nejbližší době provést speciální kontrolu materiálu pomocí přístrojů, se musejí dočasně spolehnout jen na vizuální kontrolu a piloti pak nesmějí během letu přesáhnout přetížení 4 G.

Inspektoři amerického velitelství pro vzdušné operace námořnictva a námořní pěchoty objevili trhliny na křídlech a kostrách letounů v polovině března. Z oficiální zprávy vyplývá, že se závada kvůli opotřebování materiálu na velmi namáhaných částech strojů objevila mnohem dříve, než experti a konstruktéři vzhledem k životnosti letounů předpokládali.

Problémy se u strojů objevily také před deseti lety a podobné potíže mělo před časem i ruské letectvo s letouny MiG-29.

, natoaktual.cz

Video