Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Američané uzemnili stovku stíhaček, praskají jim křídla

  12:44aktualizováno  12:44
Americké námořnictvo zakázalo létat na víc než stovce letounů F/A-18 Hornet. Důvodem jsou praskliny na křídlech a trupu. Na několika těchto strojích je objevili inspektoři.

Letoun F/A-18 amerického námořnictva na základně v Norfolku. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Ačkoli se zatím kvůli prasklinám nestala žádná nehoda, americké velitelství nechá stovku strojů na zemi, dokud všechny neprojdou důkladnou kontrolou.

Je to přesně 104 letadel prvních čtyř vyrobených modifikací A až D. Stíhaček, které Američané nasazují k bojovými misím například v Afghánistánu, se zákaz netýká. Do "uzemněné" skupiny patří třeba pět letounů námořní pěchoty na základně Iwakuni v Japonsku nebo několik strojů, které využívá známá předváděcí skupina Blue Angels.

F/A-18 Hornet

Je to víceúčelový stíhací letoun a používá se na letadlových lodích. Je schopen provozu prakticky za každého počasí a je určen pro pro vzdušné souboje i pozemní útoky. Byl navržen v 70. letech minulého století pro potřeby amerického námořnictva a námořní pěchoty, ale do služby se dostal i v mnoha dalších zemích, například ve Španělsku. Americké námořnictvo a námořní pěchota dnes 635 letounů F/A-18 Hornet v modifikacích A až D.

Jednotlivé letky dostaly příkaz provést speciální magnetickou kontrolu u všech letadel. Pokud žádné praskliny nenajdou, Hornety se vrátí do neomezeného leteckého statusu. Technici nicméně mají povinnost vizuálně kontrolovat křídla letounů po každých sto hodinách letu.

Ty jednotky, které nemají možnost v nejbližší době provést speciální kontrolu materiálu pomocí přístrojů, se musejí dočasně spolehnout jen na vizuální kontrolu a piloti pak nesmějí během letu přesáhnout přetížení 4 G.

Inspektoři amerického velitelství pro vzdušné operace námořnictva a námořní pěchoty objevili trhliny na křídlech a kostrách letounů v polovině března. Z oficiální zprávy vyplývá, že se závada kvůli opotřebování materiálu na velmi namáhaných částech strojů objevila mnohem dříve, než experti a konstruktéři vzhledem k životnosti letounů předpokládali.

Problémy se u strojů objevily také před deseti lety a podobné potíže mělo před časem i ruské letectvo s letouny MiG-29.

Autor: natoaktual.cz




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Spolupráce Visegrádu s Izraelem je iluzí, klíčem jsou bilaterální vztahy

Visegrádská čtyřka (V4) je sice dobrou platformou pro setkávání s Izraelem, ale těžko lze očekávat více, než jen konzultace a utužování přátelství. „Skutečná...  celý článek

Analytici amerického letectva ze 41. zpravodajské jednotky začínají ve Fort...
Tajemný projekt Maven. Pentagon brzy nasadí proti islamistům algoritmy

Americké ministerstvo obrany chce ještě do konce roku nasadit na některé vládní platformy pokročilé počítačové algoritmy umělé inteligence, které mají...  celý článek

Letoun včasné výstrahy E-7T Wedgetail tureckého letectva
Turecko vyšle na Dny NATO v Ostravě unikátní letoun včasné výstrahy

Turecké letectvo se po třech letech vrátí na Dny NATO v Ostravě. A hned s unikátní premiérou. V září poprvé v České republice představí svůj letoun včasné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.