Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bronco se vrací. Do boje s IS se zapojily letouny z vietnamské války

  17:37aktualizováno  17:37
Americké letectvo oprášilo turbovrtulové letouny z éry vietnamské války. Téměř půl století staré stroje jsou v boji proti Islámskému státu účinnější než supermoderní stíhačky. Jejich hlavní výhodou je nízká spotřeba a paradoxně i nižší rychlost, díky níž posádka snáze zpozoruje pozemní cíle.

Turbovrtulový lehký útočný a pozorovací letoun OV-10 Bronco | foto: Profimedia.cz

Turbovrtulové útočné a pozorovací letouny OV-10 Bronco jsou součástí experimentu, jehož účelem je ověřit výhody jejich nasazení v protipovstaleckých operacích, osvětlil pro CNN zdroj z americké armády.

Bronco

North American Rockwell OV-10 Bronco je turbovrtulový lehký útočný a pozorovací letoun. Byl vyvinut v 60. letech 20. století pro boj proti povstalcům a jeho hlavní úlohou je řízení letecké podpory pro pozemní jednotky nad bojištěm. Letouny byly hojně využívány ve válce ve Vietnamu v sedmdesátých letech. Při bojových operacích tam Američané tehdy ztratili 81 strojů. A jak přišel ke svému jménu? Bronco se na divokém západě říkalo mustangům, kteří se odmítali nechat zkrotit.

Zdroj: wikipedia

Letouny obsluhované dvoučlennou posádkou už v rámci koalice proti Islámskému státu absolvovaly 120 bojových misí, informoval Bryant Davis, mluvčí velitelství USA pro Blízký a Střední východ.

Mozky americké armády soudí, že letouny, jako je Bronco, se pro boj proti povstalcům hodí lépe než rychlejší a modernější tryskové stíhačky F-15 nebo F-35. Stroje vyvinuté v 60. letech podle nich mohou poskytovat lepší leteckou podporu pozemním misím, protože piloti mohou z kokpitu lépe sledovat pohyby povstalců a útočit na ně.

Podle bývalého námořního letce Chrise Harmera je nasazení těchto letounů „skvělý nápad“. Používání nejmodernějších stíhaček pro boj s Islámským státem přirovnal ke svážení odpadků s novým Rolls Roycem.

Zatímco F-15 dosahuje rychlosti kolem 917 km/h, starší Bronco jen necelých 360 km/h. „Letouny by byly vysoce efektivní v prostředích, jako je Irák nebo Afghánistán, kde mají teroristé limitované protiletadlové systémy,“ poukazuje Harmer na fakt, že pomalejší letouny jsou snadnějším cílem.

Vedení americké armády musí zvažovat také možnou úsporu, která by z nasazení těchto „veteránů“ plynula. Zatímco jedna letová hodina F-35 vyjde na 45 tisíc dolarů (přes milion korun), letová hodina OV-10 Bronco stojí „jen“ 5 000 dolarů (121 tisíc korun).

Mezi dronem a moderní stíhačkou

Paul Scharre, který několikrát sloužil v Iráku a Afghánistánu, turbovrtulové stroje považuje za vhodný kompromis mezi drony a moderními stíhačkami. „Stejně jako drony se mohou nad bojištěm vznášet hodiny. Narozdíl od nich však má pilot nad bojištěm lepší výhled a může sledovat rozmístění nepřátelských jednotek,“ vysvětluje Scharre.

Fotogalerie

Moderní stíhačky podle něj létají příliš rychle, aby piloti mohli sledovat dění na zemi. Jsou také příliš závislé na moderních zaměřovacích technologiích. „Navíc tyto stíhačky spotřebovávají palivo mnohem rychleji, tudíž nemohou nad bojištěm být tak dlouho,“ dodal Scharre.

Podle CNN výsledky experimentu Pentagonu napoví, jestli je používání těchto strojů použitelným konceptem pro současná bojiště.

Potřeba lepší letecké podpory už dříve přesvědčila americké letectvo k prodloužení provozu bitevních letounů A-10 Thunderbolt II. Provoz bitevníků ze sedmdesátých let přitom Američané už delší dobu plánovali ukončit (více čtěte zde).

Letouny A-10 Thunderbolt II:

Autor:






Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.