Američané objevili nový druh dinosaura, říkají mu "Pekelné kuře"

Američtí paleontologové hlásí objev nového druhu dinosaura. Podobu tvora, který napůl připomíná ptáka a napůl ještěra, složili ze třech kosterních nálezů, které vykopali v Severní a Jižní Dakotě. Nezvyklého dinosaura pojmenovali Anzu wyliei, mezi sebou mu ale říkají "Pekelné kuře".

Paleontologové nový druh dinosaura pojmenovali "kuře z pekla" (20. března 2014) | foto: AP

"Anzu je skutečně bizarní, i z hlediska dinosaurů. Na lebce měl mimořádně dlouhý a tenký kostěný hřebínek až na nozdry, velký zobák, pichlavé oči a zvláštní posuvný čelistní kloub," řekl BBC Hans Sues, paleontolog z Národního muzea přírodní historie ve Washingtonu.

Dinosaurus o velikosti menšího auta byl vybaven ostrými pařáty a na horních končetinách mu rostlo peří. Podle těchto znaků patří mezi takzvané oviraptorosaury, jejichž kosti byly dosud nalezeny pouze v Asii.

Fotogalerie

Podivný tvor získal svoji přezdívku díky místu, kde byly jeho kosti objeveny. Oblast Hell Creek je známé naleziště dinosauřích kostí. Vzniklo během posledních dvou milionů let křídy, tedy relativně nedlouho před tím, než dinosauři vyhynuli při dopadu asteroidu.

Mnoho vědců se domnívá, že obří obyvatelé Země byli ještě před kosmickou srážkou kvůli změně klimatu na ústupu. Podle Suese objev prapodivného tvora naznačuje, že populace dinosaurů se i v té době stále rozvíjela.

"Odpovídá to myšlence, že vyhlazení dinosaurů způsobil drtivý náraz asteroidu před 66 miliony lety. Je zřejmé, že až do samého konce byli dinosauři velice rozmanití," říká Sues.

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.