Od toho listopadového dne, kdy šla osmiletá Anežka ze školy v Lupáčově ulici dvě stě metrů domů a její cesta skončila na křižovatce mezi Rokycanovou a Prokopovou ulicí, se toho ve Walkerově životě hodně změnilo.
Odstěhoval se s manželkou a čtrnáctiměsíčním synem do Holešovic, aby neměl ten přechod denně na očích.
Ze čtyřiatřicetiletého Američana se také stal velký zastánce bezpečné dopravy. "Anežka neměla šanci, ale existuje šance pro ostatní, některé věci se ale musí změnit," doufá Walker, který se od tragické události snaží přesvědčovat úřady o tom, že chodci musí být v pražské dopravě lépe chráněni.
Vytrvale jedná s úředníky Prahy 3 i magistrátu, snaží se je inspirovat příklady ze světa.
"Jinde je samozřejmé, že když zabere stavba chodník, musí vzniknout náhradní, chodci mají vždy prioritu před auty a jsou chráněni. Tady to tak není," tvrdí Walker, který v Praze žije přes pět let.
Jeho dcera doplatila právě na to, že kvůli ohradě stavby zmizel z Rokycanovy ulice chodník a ona musela nepřehledné místo plné velkých stavebních strojů obcházet.
Na žižkovské křižovatce ovšem od listopadu přibývají jen svíčky a květiny u malého Anežčina pomníku a dvakrát denně tu postávají strážníci, žádná větší změna patrná není.
Nové nebo upravené přechodyKorunovační, Drnovská, Ondříčkova, Na Jarově, Seifertova, Šrobárova, Tachovské náměstí, Pod Lipami, V Zahrádkách, Sladkovského náměstí, Jeseniova, U Rajské zahrady |
"Kdyby se postavil náhradní chodník, silnice by byla příliš úzká. Děti mohou přecházet Prokopovu ulici přes lávku, která je o pár desítek metrů dál," prohlásil mluvčí radnice Prahy 3 Jiří Sotona.
Jenže na děti i ostatní chodce čeká nebezpečí i na dalších přechodech. Minulý týden na Vinohradech těžce zranilo auto na přechodu tříletého chlapce, kterého vezla matka v kočárku. (více čtěte v článku Matku s dvěma dětmi srazilo auto)
Počet nehod na přechodech v Praze už čtyři roky za sebou roste, vloni při nich zemřelo sedm lidí, což je o tři více než rok předtím.
Magistrát chystá úpravy několika míst, podle kritiků je to málo.
"Problém je v tom, že se v rámci tohoto programu dostane jen na čtyři školy za rok, a než k úpravám dojde, trvá to několik let," prohlásila Jarmila Johnová z Pražských matek.
Letos se tak dočkají například školáci z Korunovační ulice v Praze 7, kde dojde na úpravu několika okolních křižovatek. Dělicí ostrůvek a vytažené nároží ulice by zase měly zkrátit nebezpečný přechod u Gymnázia Jana Nerudy. Dojde i na přechod v Drnovské ulici, ale moc dalších větších úprav magistrát letos nezvládne.
Na bezpečnost dopravy má totiž k dispozici jen 30 milionů korun, což je o 20 milionů méně než před dvěma roky. "V rozpočtu se šetřilo téměř všude, i tak ale zvládneme řadu úprav," uvedl Jaroslav Mach z odboru dopravy.