Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jste opilí, smůla. Podívejte se, jak alkozámek omezí pijany za volantem

  19:22aktualizováno  19:22
Bezpečnou a střízlivou dopravu nákladních automobilů by měl v Česku čím dál tím víc zajišťovat takzvaný alkoholový zámek. Ten vypadá jako klasický alkotester, akorát je zabudovaný přímo ve vozidle. Aby mohl řidič nastartovat, musí do něj dýchnout a ověřit tak, že není v podnapilém stavu.

V praxi funguje alkoholový zámek jednoduše. V případě, že chce řidič nastartovat vozidlo, musí nejprve fouknout do náustku. Pokud jeho dech obsahuje stopy po alkoholu, přeruší centrální jednotka přívod elektrického proudu, vůz se nerozjede.

Zámek je přitom zabudován přímo do nákladního vozu a zadává se tedy rovnou do výroby. Zatím je určený primárně pro nákladní automobily, ve Švédsku se ale používá už i v autobusech.

V Česku se alkoholový zámek samostatně objednat nedá, zájemce si jej musí zakoupit v celém balíčku. Ten zahrnuje i jiné bezpečnostní prvky včetně hlídání jízdního pruhu a mrtvého úhlu. Cena se pohybuje v řádu tisíce eur a výš, na americkém trhu je dostupný přibližně za 1 400 dolarů.

Národní strategie bezpečnosti silničního provozu počítá s tím, že alkoholový zámek bude do nákladních aut českých řidičů postupně zaváděn ve velkém.

"Spolu se soustředěnou kombinací bezpečnostních kampaní, rozšíření policejní kontroly a důsledného postihu včetně kontroly na požití omamných látek by toto opatření mělo mimo jiné přinést v cílovém roce 2020 snížení počtu usmrcených osob o 40 a těžce zraněných o 150," uvedl Roman Budský z BESIP.

Zámek lze obejít, přiznává výrobce automobilů

"Pokud se bude alkoholový zámek implementovat, tak se tím ošetří, aby se nehoda vůbec nestala," dodala Martina Krammer ze společnosti Volvo. Velké firmy, které určují trend na trhu, podle ní určitě budou chtít jít tímto směrem. "Funguje to ve Švédsku, Finsku či v Nizozemí. Nevidím jediný důvod, proč by to nešlo i u nás," vysvětlila Krammer.

Tomu, aby do alkotesteru dýchnul někdo jiný, se však zabránit nedá. "Je to především o prevenci. Nesmíme hledat cesty, jak to obejít, ale naopak jak to dodržovat. Dopravce si navíc může nastavit, že řidič musí do alkoholového zámku každou hodinu dýchnout," řekla Krammer. 

Společnost Volvo Trucks začala vymýšlet alkoholový zámek už v roce 2001. Do sériově vyráběného vozidla jej automobilka jako první (a zatím i poslední) uvedla v roce 2005, v roce 2008 ho rozšířila i na zahraniční trhy včetně České republiky. "Povědomí mezi dopravci je nicméně stále nízké," připomněla Krammer.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman se 12. září v Praze zúčastnil jednání tripartity. Na...
Babiš dostane šanci sestavit vládu. Zeman by byl proti jeho vydání policii

Prezident Miloš Zeman počítá s tím, že šéfa hnutí ANO Andreje Babiše jmenuje premiérem. „Není to populista, je to pragmatik,“ uvedl Zeman v rozhovoru pro Blesk...  celý článek

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
S výsledky voleb Češi spíš spokojeni nejsou, ukázal bleskový průzkum

Češi nejsou spokojeni s výsledky voleb. Ukázal to průzkum společnosti Median. Podle něj většina lidí sice nemá obavy o budoucnost demokracie v zemi, dotázaným...  celý článek

Místopředsedové ČSSD Milan Chovanec a Lubomír Zaorálek hovoří s novináři před...
ČSSD by mohla skončit v opozici, řekl Chovanec. Sjezd bude v dubnu

Mimořádný sjezd ČSSD by se měl konat v Hradci Králové 7. dubna, řekl po večerním jednání užšího vedení strany její úřadující šéf Milan Chovanec. V tento den...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.