Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Al-Džazíra koupila televizi, již založil Al Gore. Bude konkurovat CNN?

  19:27aktualizováno  19:27
Panarabská televizní stanice Al-Džazíra rozšiřuje svůj podíl na americkém trhu. Umožní jí to koupě kabelové televize Current TV, kterou založil někdejší viceprezident Spojených států Al Gore. Katarská stanice dosud vysílala jen v některých velkých městech, nově by mohla získat desítky milionů diváků.

Logo panarabské stanice Al-Džazíra na Veletrhu mezinárodních televizních programů v Cannes (2. dubna 2012) | foto: Reuters

Detaily obchodu jsou tajné, nicméně analytici odhadují, že katarská televizní stanice by mohla za Current TV zaplatit až 500 milionů dolarů (zhruba 9,5 miliardy korun). Jakmile ji bude vlastnit, hodlá ji v její dnešní podobě zavřít a nahradit novou stanicí, jež se bude jmenovat Al-Džazíra America.

Bývalý demokratický viceprezident a neúspěšný uchazeč o post prezidenta Al Gore, který ji založil v roce 2005 společně s Joelem Hyattem, se stane členem dozorčí rady. Current TV bojovala s nízkou sledovaností, nicméně je hojně šířena po kabelové síti a je nabízena do 60 milionů amerických domácností.

Al-Džazíra

Katarská zpravodajská stanice vysílá už více než šestnáct let. Vypracovala se v celosvětově uznávanou značku, která přináší to nejexkluzivnější zpravodajství z muslimských zemí. Jako cíleně nestranné médium se nebála zveřejňovat nahrávky šéfa teroristické sítě al-Káidy Usámy bin Ládina. Během arabského jara sehrála jednu z hlavních rolí. List The Guardian nicméně podotkl, že ve stanici možná panují kulturní neshody a připomněl případ Daveho Marashe, někdejšího reportéra televize ABC, který pracoval pro Al-Džazíru ve Washingtonu. Ten řekl, že v roce 2008 odešel zčásti i proto, že v ní byla cítit zaujatost proti USA.

Al-Džazíra dosud měla problém pořádně prorazit na americký trh, vysílala jen asi pro 4,7 milionu domácností v USA. Její výkonný ředitel Tony Burman to v roce 2010 dával za vinu administrativě bývalého prezidenta George Bushe, která podle něj svým "agresivním nepřátelstvím" vůči stanici odrazovala kabelové a satelitní společnosti od spolupráce.

Nově by mohla po kabelu a skrze satelity proniknout až do 40 milionů domovů. Přiblíží se tak své americké konkurenci, jako jsou zpravodajské televize CNN, MSNBC či Fox.

Čeká ji ovšem těžký souboj, věští analytici. Jedna z kabelových společností, která distribuuje televizní programy do 12 milionů domácností, s Current TV ukončila smlouvu. "Naše smlouva s Current TV byla ukončena a neposkytujeme pro ni už servis," uvedla firma Time Warner Cable v prohlášení.

Proč smlouvu ukončila, společnost nesdělila. Agentura Reuters informovala už v dubnu, že Time Warner Cable zvažuje konec spolupráce kvůli nízké sledovanosti Current TV. Ostatní distributorské společnosti, které šíří Current TV, zatím své další kroky nechtěly komentovat.

Al-Džazíra, která vysílá do více než 260 milionů domácností ve 130 zemích, bude podle analytiků ve Spojených státech narážet na problém s image. Američané si prý pamatují jako televizi s protiválečnými reportážemi z Iráku a Afghánistánu.

Fotogalerie

"Američané si Al-Džazíru spojují s muslimským, arabským nebo islámským světem a mají s tím problém," upozorňuje odborník na media Jimmy Shaeffler z konzultantské firmy Carmel Group.

"Mají psychologické, politické a emoční obavy, že bude pracovat proti nim. Je tady slušné množství paranoie, pokud jde o Al-Džazíru," míní další odborník na média Robert Thompson ze Syracuse University, která sídlí v New Yorku.

Al-Džazíra nicméně plánuje provozovat ve Spojených státech kanál, který bude oddělen od její stanice Al-Džazíra English. Chce poskytovat zpravodajství z domova i ze světa. Vysílat začne tento rok a hlavní sídlo bude mít v New Yorku. Pobočky pak ve Washingtonu, Chicagu, Miami a Los Angeles. Počet svých zaměstnanců v USA zdvojnásobí na asi 300 lidí.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.