Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Airbus se mohl zřítit pro velkou rychlost

  15:35aktualizováno  15:35
Příčinou havárie Aibusu, který se ve středu večer těsně před přistáním zřítil u Bahrajnu do vod Perského zálivu, mohla být i příliš velká rychlost. Z poslední konverzace pilota s kontrolní věží vyplynulo, že kdyby se pilot pokusil přistát na první pokus, doslova by přeletěl runway. I při dalších dvou pokusech byla rychlost stále tak vysoká, že při malé zatáčce pilot ztratil kontrolu a Airbus spadl přímo do moře.

Příbuzní obětí: Smutek, slzy a beznaděj

Zoufalí příbuzní se na letišti začali shromažďovat už ve večerních hodinách, když se z rozhlasu a televize dozvěděli tu děsivou zprávu. Někteří ale ještě pořád nemohou uvěřit, co se stalo. Hasan Bidajví (49) z Bahrajnu vysvětluje, že jeho mladá manželka měla letět do Manámy až ve čtvrtek. "Včera ale najednou změnila názor a trvala na tom, že musí letět hned. Sám jsem ji odvezl na letiště," říká s pláčem a v ruce svírá pas, aby mohl nastoupit do letadla, které ho odveze do Bahrajnu k identifikaci manželky.

Bledá Kamilia Girgisová vypráví, že na palubě letadla byli její přátelé, manželé Nevine a Saíd Antonovi s osmiletým Robertem a čtyřletým Rogerem. "Letěli přes Bahrajn do Austrálie k Nevininým příbuzným," dodává tichým hlasem.

Několik osob odmítá uznat oficiální oznámení Bahrajnu, že všichni cestující na palubě Airbusu zahynuli. "Jsem znepokojený," říká zaměstnanec letecké společnosti Gulf Air, který několik lidí na palubě znal osobně. "Ale pořád ještě nevíme, jestli opravdu nikdo nepřežil. Dokud to nebudu vědět, nebudu nic říkat."

Stejnou naději si hýčká i otec dívky, která byla na palubě zříceného letounu. "Ona žije, žije, jestli Alláh dá."

Detaily o posledním rozhovoru pilota s kontrolní věží uvedl deník Bahrajn Tribune, když citoval zdroj, který si přál zůstat v anonymitě.

Americká zpravodajská agentura CNN uvedla vedle rychlosti jako další možný faktor pádu Airbusu i nadměrnou výšku.

Záchranným týmům se už podařilo nalézt záznamy konverzace posádky letadla s kontrolní věží a letecká data. Bahrajnský ministr dopravy sdělil, že veškeré naděje k rozluštění záhady pádu Airbusu, při němž zahynulo všech 146 cestujících, jsou upnuty na tyto zvukové záznamy.

V pátek mají dorazit na pomoc bahrajnským záchranářům tři američtí experti a poté se vyšetřování rozjede naplno. Na místě nehody už pomáhá zástupce společnosti Airbus společně s francouzskými odborníky.

Záchranářům se již podařilo vytáhnout všechna těla obětí a našli i obě černé skříňky. Letadlo Airbus A-320 společnosti Gulf Air letělo na pravidelné lince do Káhiry.

Spekulace kolem havárie Airbusu
Havárii Airbusu, který se ve středu večer krátce před přistáním zřítil u Bahrajnu do vod Perského zálivu, provázejí spekulace a plno nejasností. Ačkoli Bahrajn Tribune cituje zdroj uvádějící detaily o poslední konverzaci pilota s kontrolní věží, mluvčí společnosti Gulf Air tvrdí, že pilot nevyslal žádný nouzový signál a nezavolal o pomoc ani poté, co dvakrát obkroužil letiště před třetím, tragickým pokusem o přistání.

Jeden z leteckých dispečerů rovněž potvrdil pro agenturu AP, že posádka letadla před pádem stroje do moře žádné problémy nehlásila. "Krátce před katastrofou se letadlo nacházelo ve výšce zhruba 200 metrů a vzdálenosti 1,8 kilometrů od začátku přistávací dráhy, než se dotklo mořské hladiny," řekl tento zdroj, který si také přál zůstat v anonymitě.

Ačkoli podle bahrajnského ministerstva měl pád letounu zavinit hořící motor, svědci neviděli žádné plameny.

"Letadlo bylo blízko přistávací dráhy, ale nepřistálo. Provedlo dva oblety a při třetím se zřítilo do moře," řekl s tím, že neviděl v této době žádné plameny u motorů stroje. Také očití svědci z nedaleké obytné čtvrti vypověděli, že letadlo dvakrát nezvykle nízko přeletělo nad jejich hlavami a z jeho motorů zaznívaly neobvyklé zvuky. Plameny ale neviděli. Také oficiální prohlášení letecké společnosti Gulf Air, jíž zřícený Airbus patřil, se o ničem takovém nezmiňuje.

Selhání motoru je možné, ale ne pravděpodobné
Výrobce letounu, společnost Airbus Industrie, v prohlášení zveřejněném v noci na čtvrtek uvedla, že letoun byl vybaven dvěma motory CFM56-5. "Tyto motory mají mimořádnou pověst díky své spolehlivosti a zdá se nepravděpodobné, že by byly příčinou nehody," soudí australský letecký odborník Gerard Frawley. Tyto motory mají tisíce letounů typu Airbus A320, A340 a Boeing 737.

Motory jsou příčinou zřícení letadla jen zřídka. Občas mohou selhat, ale dvoumotorový letoun se dokáže udržet ve vzduchu i s jedním motorem.

Odborníci se shodují, že jakkoli je selhání motoru první a nejčastěji zmiňovanou příčinou po kterékoli havárii letadla, obvykle se ukáže, že příčinou bylo něco nečekaného a nepředvídatelného. "Většina nehod je způsobena lidskou chybou," říká Frawley.

Bahrajnský stát (BAHRAJN)
Rozloha: 707,3 km
Hlavní město: Al-Manamah (Manáma)
Počet obyvatel: 620 000
Jazyky: arabština, angličtina
Měna: bahrajnský dinár
HDP (v mil.USD): 4525
HDP na 1 obyv.: 7840
Bahrajn získal nezávislost v roce 1971. Ropa se v zemi těží od 30.let a velká část zisků z její těžby se používá na domácí investice. Obyvatelstvo dnes žije převážně ve městech. Bahrajn je komunikací vedenou po sypané hrázi spojen se Saúdskou Arábií. Většina pitné vody pochází z odsolovacích zařízení.

Na palubě bylo hodně dětí
Mezi oběťmi havárie bylo i 36 dětí. 

Jedna palestinská rodina ztratila devět členů - rodiče se sedmi dětmi ve věku od deseti měsíců do 15 let.

Hlava Bahrajnského státu, šajch Hamad bin Ísá Chalífa vyhlásil za oběti letecké katastrofy třídenní smutek.

Cestující byli převážně z arabských zemí, podle sdělení letecké společnosti v Bahrajnu bylo mezi nimi 63 Egypťanů, 34 Bahrajnců, 12 Saúdů a devět Palestinců. Z Evropanů byli na palubě letadla pouze dva Britové.

Posádka letadla byla mezinárodní: pilotem byl Bahrajnec, dalšími členy pak jeden jeho krajan, jeden Egypťan, Filipínec, Ind, Maročan, Ománec a Polák.

Ačkoli byl pilot mnohými bahrajnskými deníky popisován jako výborný a zkušený pilot a oddaný muslim, který pracoval pro Gulf Air přes 21 let, dopisovatel BBC John McIntyre sdělil, že málokdo ví, že pilot byl jmenován kapitánem poměrně nedávno.

Vlastníky společnosti Gulf Air jsou Bahrajn, Omán, Katar a Abú Zábí, největší ze sedmi Spojených arabských emirátů. Společnost má sídlo v Bahrajnu a létá do 53 zemí světa.

Pády letadel typu Airbus v posledních deseti letech:

14. února 1990 - Indický Airbus A-320 havaroval u města Béngalúru na jihu země: 90 mrtvých.
20. ledna 1992 - V pohoří Vogézy nedaleko Štrasburku ve východní Francii se zřítilo dopravní letadlo Airbus A-320 francouzské společnosti Air Inter. Celkem 87 mrtvých.
31. července 1992 - Thajské letadlo Airbus A-310-300 zmizelo krátce před přistáním v nepálském hlavním městě Káthmándú. Nehodu
nepřežilo 113 osob.
28. září 1992 - Airbus A-300 pákistánských aerolinií PIA na trase Karáčí-Káthmandú se zřítil těsně před přistáním jižně od nepálského Káthmandú. Neštěstí si vyžádalo 167 obětí.
23. března 1994 - V Rusku na západní Sibiři spadlo letadlo Airbus A-310 ruské společnosti Aeroflot. Neštěstí nepřežilo 75 osob.
26. dubna 1994 - Airbus A-300-600 tchajwanské společnosti China Airlines se zřítil při přistávání v Nagoji v Japonsku. Na pilotovu chybu doplatilo svým životem 264 lidí včetně posádky.
31. března 1995 - Airbus A-310-300 rumunské společnosti Tarom se zřítil několik minut po startu za hustého sněžení nad obcí Balotešti severně od Bukurešti. Havárii nepřežilo 60 osob.
26. září 1997 - Havárie letadla Airbus A-300 indonéské společnosti Garuda si u Medanu na severu indonéského ostrova Sumatra vyžádala 234 mrtvých (222 cestujících a 12 členů posádky). Příčinou pádu letounu byla špatná viditelnost způsobená dýmem z rozsáhlých lesních požárů v oblasti.
16. února 1998 - Airbus A-300-600 tchajwanské společnosti China Airlines spadl při přistávání několik set metrů od přistávací dráhy v metropoli Tchaj-wanu Tchaj-peji, narazil do několika budov a poté vybuchl. Celkem zahynulo 202 osob.
11. prosince 1998 - Airbus A-310 thajských aerolinií se 146 cestujícími na palubě se zřítil poblíž letiště v Surat Thani na jihovýchodě země a začal hořet. Havárie si vyžádala 101 obětí.
30. ledna 2000 - Airbus A-310 keňské společnosti se 179 osobami na palubě se zřítil do moře u metropole Pobřeží slonoviny Abidžanu. Podle posledních zpráv nehodu přežilo deset lidí.
23. srpna 2000 - Airbus A-320 společnosti Gulf Air letící na pravidelné lince z Bahrajnu do Káhiry s více než 140 osobami na palubě se zřítil při přistávacím manévru do vod Perského zálivu. Neštěstí někdo nepřežil.

Airbus A320 na archivním snímku. Stroj této třídy se ve středu večer 23. srpna 2000 zřítil u Bahrajnu do vod Perského zálivu. Příčinou bylo údajně vznícení jednoho z motorů.

Havárii Airbusu, který se ve středu večer krátce před přistáním zřítil u metropole Bahrajnu Manamy, nepřežil žádný ze 143 lidí na palubě.

Pozůstalí se shromáždili na břehu a pozorovali průběh záchranných prací. Nikoho živého se však záchranářům nepodařilo vytáhnout, 24. srpna 2000.

Marzouk Abdel Latif měl v airbusu zetě, 24. srpna 2000.

Nejmenovaný hlasatel egyptské televize čte seznam všech 63 Egypťanů, kteří byli na palubě airbusu, 24. srpna 2000.

Záchranáři vytahují z vody těla cestujících, 24. srpna 2000.

Vykládání těl na břeh, 24. srpna 2000.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Oxfordská univerzita
Univerzity v Oxfordu a Cambridge čelí obviněním z rasové segregace

Britské univerzity v Oxfordu a Cambridgi čelí obviněním ze segregace. Některé jejich fakulty téměř nenabízejí místa studentům černé pleti. Upozornil na to...  celý článek

Kamenné "brány" při pohledu ze shora. Zdroj: Google Maps
Družice odhalily kamenné struktury u Medíny, pro vědce jsou záhadou

Internetové mapy pomohly odhalit další pozůstatek z doby neolitu. Archeologové díky Google Earth objevili stovky záhadných kamenných staveb na lávových polích...  celý článek

Andrej Babiš před diskusí TV Nova (19. října 2017)
Českým premiérem bude zřejmě populista, oligarcha a mogul, píší v Německu

V čele české vlády podle všeho po volbách stane muž s velkým egem, populista, oligarcha a mediální mogul Andrej Babiš, píší média v Německu. Šéfa hnutí ANO...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.