Airbus A 319 CJ pro českou armádu.

Airbus A 319 CJ pro českou armádu. | foto: www.airbus.com

Airbus pro českou armádu se představil v národních barvách

  • 21
Nový letoun Airbus A-319 CJ, který letos v prosinci nahradí v českém vojenském letectvu zastaralý Tu-154, se v Hamburku poprvé představil v českých barvách. Letadlo je už z velké části hotové a nedávno absolvovalo svůj první let.

Nyní je čeká pouze vybavení interiéru. Druhý stroj česká armáda dostane příští rok v září. Za oba letouny zaplatí zhruba tři miliardy korun. Éra "túček" tak v Česku definitivně skončí. - více zde

"Nová letadla armáda potřebovala. Stará ruská dosluhují, dochází jim životnost. Jejich technické parametry již nejsou na špici," řekl na prezentaci airbusu na hamburském letišti novinářům náměstek ministra obrany Jaroslav Kopřiva.

První letadlo armáda dostane v konfiguraci pro přepravu ústavních činitelů se 44 místy, druhé bude určeno pro transport vojáků do zahraničních misí se stovkou míst. "Obě verze bude možné během 24 hodin změnit," uvedl ředitel odboru vzdušných sil Jaroslav Kankia.

Představitelům ODS se ale nákup nových letounů příliš nezamlouval. V minulosti navrhovali, aby politici létali komerčními linkami a vojáci transportními stroji.

"Projekt běží podle plánů," tvrdí Kopřiva. Součástí nákupu letadel je i program investic Airbusu do českého průmyslu. Offsety by v následujících devíti letech měly dosáhnout 100 procent ceny kontraktu.

Armáda už cvičí piloty a personál
Armáda už cvičí piloty a technický personál. "Připravujeme techniky ve výcvikovém středisku ČSA včetně jazykových kurzů. Doškoleni budou ve Francii," vysvětlil velitel letecké základny v pražských Kbelích Josef Bejdák. Pilotů vojsko připraví osm. Jejich  přeškolení z ruských strojů bude trvat asi dva měsíce, dodal.

Dva nové letouny Airbus A 319 CJ nahradí zastaralé sovětské letouny Tupolev Tu-154, které jsou součástí takzvané vládní letky. Jejich provoz se řídí předpisy a nařízeními, které nejsou v souladu s novými standardy NATO.

Nové airbusy na rozdíl od ruských tupolevů jsou schopny doletět bez mezipřistání do Spojených států, Afghánistánu či Iráku. Mají nižší spotřebu a jsou také lehčí, zaplatí proto nižší přistávací poplatky. Používá je například francouzské, italské či brazilské vojenské letectvo.

Smlouvu o nákupu dvou středních dopravních letounů podepsali zástupci francouzského výrobce a ministerstva obrany počátkem března. - více zde

Armáda původně oslovila dva výrobce. Zakázku na dodávku dvou strojů nakonec vyhrál Airbus, rozhodující totiž podle ministerstva obrany byla i rychlost dodání. První letoun dodá Airbus vojákům podle smlouvy letos v prosinci, druhý pak příští rok v září.

S obnovou takzvané vládní letky chce armáda kvůli stále četnějším poruchám zastaralých letounů začít co nejdříve. Výběr urychlila i zatím poslední nehoda "tučka", při které počátkem loňského července uvízl ministr zahraničí Cyril Svoboda v hlavním městě africké Mauritánie kvůli poruše hydraulického čerpadla na stroji Tu-154. - více zde

,

Video