Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Airbus padal rychleji

  12:16aktualizováno  12:16
Vyšetřovatelé pádu Airbusu A-300 na New York 12. listopadu zjistili, že letadlo šlo k zemi rychleji. Po nárazu vzdušného víru se letoun zřítil po 18 vteřinách a ne po 28, jak původně předpokládali. Zjistili to experti Amerického úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) po analýze obou černých skříněk. Teď se zaměřili na to, proč se od trupu odtrhlo celé kormidlo. Experti se totiž shodují, že ani prudké turbulence ani velký tlak na směrovky kormidla by něco takového neměly způsobit.

Letadlo s 260 lidmi na palubě se polde nich zřítilo na newyorskou čtvrť Queens jen 18 vteřin po střetu s druhou turbulencí vyvolanou letadlem startujícím z newyorského letiště těsně před ním.  Do druhého vzdušného víru airbus narazil 85 vteřin po startu z letiště Johna F. Kennedyho a za dalších 18 vteřin se zřítil. Vyšetřovatelé se dosud domnívali, že poslední fáze trvala 28 vteřin.

Vyšetřovatelé jsou toho názoru, že turbulence za předchozím letadlem nemohly být tak silné, aby ublížily stroji velikosti airbusu A-300. Snaží se proto zjistit, zda v kormidle letadla, které se před zřícením utrhlo, byla nějaká konstrukční vada, a zda skutečně turbulence spustila sled událostí vedoucích ke katastrofě.

Po střetu s druhou turbulencí letadlo udělalo několik bočních pohybů ze strany na stranu, které odpovídaly pohybům směrovky kormidla a které nyní NTSB vyšetřuje. NTSB také zkoumá, zda kormidlo nebylo oslabeno při mohutné turbulenci v roce 1994, při níž bylo v tomto airbusu American Airlines zraněno 47 lidí.  Na vyšetřování nehody se nadále podílí Federální úřad pro vyšetřování (FBI), ale podle NTSB všechny dosavadní důkazy ukazují na to, že jde o nehodu, nikoli o sabotáž.

Experti bádají, proč se kormidlo utrhlo
Kormidlo i směrovky byly vytaženy z moře necelý kilometr od místa v Rockaway Beach v newyorském Queensu, kam se zřítila hlavní část letadla.

Podobná havárie se v historii stala pouze jednou, v roce 1985, kdy Boeing 747 společnosti JAL ztratil kormidlo na lince z Tokia do Ósaky. Posádka kroužila půl hodiny a nebyla s to určit, proč ztratila kontrolu nad strojem. Boeing nakonec narazil do horského masivu a při havárii zahynulo 520 lidí.

Vír měl sílu tornáda
Podle letištního protokolu startoval Airbus A-300 na dráze pouze 105 vteřin po japonském Boeingu 747. Blakeyová řekla, že letoví dispečeři se nedopustili omylu a dali povolení ke startu v rozmezí dvou minut a 20 vteřin. Vyšetřovatelé ale dospěli k závěru, že povolení ke startu japonského letadla se zpozdilo. Interval pro povolení startu dalšího letadla je dvě minuty.

Blakeyová rovněž sdělila, že ačkoli letové dráhy obou strojů byly vzdáleny 240 metrů, vítr stlačil vír prvního letadla do výšky Airbusu.

Bývalý letec společnosti American Airlines Walter Sheriff řekl, že turbulence způsobená mohutným Boeingem 747 do airbusu narazila pravděpodobně silou tornáda.

ÚTERÝ 13.11.
American Airlines zveřejnila první jména cestujících
Společnost American Airlines zatím zveřejněna jména více než 160 cestujících a devíti členů posádky. Ze seznamu vyplývá, že kromě devítičlenné americké posádky se obětí neštěstí stali takřka výhradně občané USA a Dominikánské republiky. Z občanů ostatních zemí je na seznamu jeden Tchajwanec, Kolumbijec, Haiťan a Francouz.

DÁLE ČTĚTE

PODROBNÉ ZPRÁVY

Pád letadla srazil světové burzy

Podle českého generálního konzula v New Yorku Petra Gandaloviče je velmi nepravděpodobné, že by mezi cestujícími byli nějací Češi. Neodpovídá tomu podle něho už sama destinace havarovaného letounu, který směřoval do Dominikánské republiky.

PONDĚLÍ 12. 11.
Neštěstí nepřežilo všech 251 cestujících a devět členů posádky. V Queensu se pohřešuje až osm lidí. Po dopadu do obytné čtvrti trosky letounu zničily čtyři domy, další čtyři poškodily vážně a více než 12 lehce. Mezi obyvateli Queensu je podle agentury ČTK patnáct zraněných.

Letadlo společnosti American Airlines se zřítilo v pondělí nedaleko letiště J.F.K. krátce po čtvrt na čtyři SEČ. Očití svědci uvedli, že mu odpadl motor. Město New York vyhlásilo po havárii nejvyšší pohotovost a uzavřelo všechna letiště, zastavilo provoz v podzemní dráze.

Prezident Bush ve Washingtonu přislíbil důkladné prošetření havárie:
"Ale v nejmenším nepochybuji o tom, že Newyorčané jsou odolní,
silní a odvážní lidé a pomohou svým sousedům, aby překonali tento
poslední incident."

O teroristickém útoku se jen spekuluje
FBI ohlásila, že hlavním předmětem vyšetřování bude otázka, zda šlo o technickou poruchu nebo sabotáž.

Úřady nedostaly žádnou věrohodnou hrozbu před katastrofou, v komunikaci s letadlem nebylo až do zřícení zaznamenáno nic neobvyklého.

 Dopravní letoun startoval z letiště J.F.K. a měl namířeno do Dominikánské republiky. Byl to let 587. Maximální kapacita tohoto airbusu je 266 cestujících, byl tedy téměř plný.

Na místě zasahovalo 44 hasičských vozů
Newyorští hasiči vyslali na místo, které ihned po pádu stroje s plnými nádržemi leteckého paliva zachvátil požár, 44 vozů a 200 mužů. V době nehody bylo dobré počasí, jasná obloha, skvělá viditelnost.

Ihned po dopadu osobního letadla začaly tři helikoptéry monitorovat situaci. Protivzdušná obrana vyhlásila pohotovost a okamžitě vzlétly do vzduchu stíhačky.

Stroj se zřítil přesně pět mil od letiště na Rockaway v Queensu, šest bloků od školních budov. V době neštěstí se ale neučilo.

Letiště v New Yorku byla po havárii dopravního letadla načas uzavřena.

Svědkyně: Málem mě to trefilo
"Byla jsem právě v kuchyni," řekla jedna svědkyně televizi CNN, "když letadlo spadlo na dům před naším domem. Bylo to strašné, málem mě to trefilo také," líčila plná emocí.

"Potom se objevily obrovské ohnivé koule. Vyskočila jsem z okna. Běžela jsem přes ulici.... je to neuvěřitelné. Znělo to jako dvě letadla. Letělo hrozně nízko a pak zasáhlo ten dům naproti."

Další svědkyně bydlící nedaleko místa nehody uvedla, že viděla létat obrovské kusy plechu. "Právě jsem snídala. A slyšela jsem motory letadla velmi nízko. Ihned jsem si vzpomněla na 11. září a zamrazilo mě. Vyhlédla jsem z okna, abych to viděla...". Řekla, že popadla svého desetiletého syna a vyběhla z budovy.

"Výbuch jsem slyšela později, nejdřív bylo vidět padající kusy kovu, exploze byla slyšet snad po minutě a půl," dodala.

Přehled největších leteckých katastrof za posledních dvacet let

12. srpna 1985 Náraz japonského letadla Boeing-747 do hory Osutaka nedaleko Tokia v Japonsku nepřežilo 524 cestujících včetně posádky.
8. ledna 1996 Při havárii zairského nákladního letadla typu  Antonov-32, které se zřítilo a explodovalo na tržišti Simbazikita v zairském hlavním městě Kinshase zahynulo na 350 lidí.
12. listopadu 1996 Srážka letadla Boeing-747 (312 lidí) saúdských aerolinií a kazašského Iljušinu-76 (37 lidí) nad Indií si vyžádala životy 349 lidí.
23. června 1985 Při výbuchu bomby a následném pádu indického letadla Boeing-747 do Atlantského oceánu u Irska zahynulo 329 lidí.
3. července 1988 Americký křižník Vincennes sestřelil nad Hormuzským průlivem v Íránu íránský Airbus A-300. Zahynulo 298 lidí.
21. prosince 1988 Americké letadlo Boeing-747 se zřítilo v jihozápadním Skotsku na městečko Lockerbie, havárii způsobil výbuch bomby. Zemřelo 270 lidí.
1. září 1983 Letadlo Boeing-747 jihokorejské společnosti  KAL bylo sestřeleno sovětskou protivzdušnou obranou u ostrova Sachalin v SSSR. Při incidentu přišlo o život 269 lidí.
26. dubna 1994 Letadlo Airbus A-300 společnosti China Airlines na lince Tchaj-pej-Nagoja se zřítilo při přistávání v japonské Nagoji. Pilotovu chybu nepřežilo 264 lidí.
11. července 1991 Letadlo typu DC-8 kanadské společnosti National Air Canada s muslimskými poutníky z Nigérie se zřítilo hned po startu na letišti v Džiddě v Saúdské Arábii. O život přišlo 263 lidí.
12. prosince 1985 Americké letadlo DC-8 se zřítilo krátce po startu v Ganderu v Kanadě. Mezi 258 mrtvými bylo 248 amerických vojáků z mnohonárodních sil na Sinaji.
12. listopadu 2001 Krátce po startu se zřítil na newyorskou čtvrť Queens Airbus A-300 s 255 lidmi na palubě.
26. září 1997 Při havárii indonéského dopravního letadla  Airbus A-300 u Medanu na severu indonéského ostrova Sumatra zahynulo všech 222 cestujících a 12 členů posádky.
18. července 1996 Krátce po startu z Kennedyho letiště v New Yorku explodoval Boeing-747 americké společnosti TWA a nedaleko Long Islandu se zřítil do oceánu. Zahynulo 230 lidí.
3. září 1998 U břehů Kanady se zřítil do moře letoun  švýcarské společnosti Swissair s 215 cestujícími a 14 členy posádky. Neštěstí nikdo nepřežil.
6. srpna 1997 Na americkém tichomořském ostrově Guam se  zřítil jihokorejský letoun Boeing 747 s 254 lidmi na palubě,  28 katastrofu přežilo.
26. května 1991 Boeing-767 rakouské společnosti Lauda Air na lince Hongkong-Vídeň vybuchl krátce po startu z Bangkoku. Zemřelo 223 lidí.
31. října 1999 Boeing-767 egyptské společnosti Egypt Air se 197 cestujícími a 20 členy posádky na palubě na trase New York-Káhira se zřítil do moře u pobřeží amerického státu Massachusetts. Havárii nikdo nepřežil.
16. února 1998 Při přistání v metropoli Tchaj-wanu Tchaj- peji spadl Airbus A-300. Náraz do několika budov a následný výbuch si vyžádal 203 mrtvých.

Hasiči zasahují v newyorské čtvrti Queens, kam se zřítilo dopravní letadlo Airbus A300 společnosti American Airlines (12. listopadu 2001).

Trosky v newyorské čtvrti Queens na místě, kam se zřítilo dopravní letadlo Airbus A 300 společnosti American Airlines (12. listopadu 2001).

Archivní snímek letadla Airbus A300, které se 12. listopadu 2001 zřítilo na newyorskou čtvrť Queens.

Dvě stovky newyorských hasičů likvidovaly oheň po pádu Airbusu A300 ve čtvrti Queens, 12. listopadu 2001

Dvě stovky newyorských hasičů likvidovaly oheň po pádu Airbusu A300 ve čtvrti Queens, 12. listopadu 2001

Na newyorskou čtvrť Queens se zřítil Airbus A300 letecké společnosti American Airlines. Na palubě stroje bylo 255 lidí, 12. listopadu 2001

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kouř stoupá nad jemenským městem Saná po náletu vedeném Saúdy (22. 9. 2015)
Při náletech v Jemenu zemřelo přes třicet lidí, povstalci viní vládu

Při náletech, které v Jemenu zasáhly hotel u Saná, přišlo o život přes 30 lidí, včetně civilistů, uvedla televize Al-Džazíra. Povstalci viní provládní síly.  celý článek

Hongkongem se prohnal silný tajfun Hato (23. srpna 2017)
Tajfun Hato se prohnal jižní Čínou, zemřelo nejméně dvanáct lidí

Počet obětí, které si na jihu Číny vyžádal tajfun Hato, se rozšířil na nejméně dvanáct. S odvoláním na místní úřady o tom ve čtvrtek informovala agentura AP....  celý článek

Monument republiky na istanbulském náměstí Taksim. V čele sousoší stojí...
V Turecku přibývá útoků na sochy Atatürka. Nařídil mi to Bůh, řekl vandal

V Turecku přibývá útoků na sochy zakladatele moderní republiky Mustafa Kemala Atatürka. Na konci července se muž se srpem v ruce snažil zničit sochu ve městě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.