Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ahmadínežád po volbách ještě víc škrtí média, vypudil zahraniční reportéry

  16:16aktualizováno  16:16
Staronový íránský prezident Ahmadínežád dostál své pověsti. V Íránu dnes nevyšel opoziční deník Kalamí sabz, který v květnu založil jeho protikandidát Músáví. Tamní vláda tlačí také na štáb španělské televize TVE, aby opustila zemi. Problémy hlásí i BBC a německé ADR a ZDF. Ve vězení na čas skončili i dva nizozemští reportéři.

Mahmúd Ahmadínežád při proslovu svým stoupencům (14.6.2009) | foto: AP/ČTK

Přes velkou podporu mezi íránskou mládeží Mír Hosejn Músáví v pátečním hlasování získal podle oficiálních výsledků jen 34 procent hlasů, mandát s 63 procenty hlasů obhájil dosavadní konzervativní prezident Mahmúd Ahmadínežád.

Kalamí sabz znamená v perštině zelený svět a Músáví tento šestnáctistránkový deník založil s cílem vysvětlit svou politiku a dát lidem možnost nahlížet na dění v Íránu z jiné perspektivy, než jakou poskytují státní sdělovací prostředky. Jeho stoupenci se před volbami i po nich označují zelenou barvou.


Neklid v Íránu

Mladí Íránci se střetli s příznivci Ahmadínežáda

Dnes nebyl deník na novinových stáncích k dostání a reformní list Sarmají o uzávěře informoval kuriózním způsobem. Oznámil to na své titulní stránce s odkazem na podrobnosti uvnitř vydání, ale na stránce, kde měl článek být, bylo místo něj prázdné místo.

"Zástupci vlády v každé tiskárně dohlížejí na to, co hodlají jednotlivé listy otisknout, a vyřazují celé články nebo jejich části," sdělil agentuře AFP pod podmínkou zachování anonymity jeden ze zástupců íránského tisku.

List Sarmají dnes informoval také o zákazu deníku Velájat, který vycházel v Kazvínu na západě Íránu. Důvodem prý bylo otištění Ahmadínežádovy karikatury.

Z Madridu přišla zpráva, že íránská vláda vyzvala tým španělské televize TVE, aby dnes opustil Írán. Televize informovala o protestech, které se v Teheránu rozpoutaly po oznámení Músávího drtivé prohry.

"Jsme nepohodlní svědci, chtějí se zbavit všech zahraničních sdělovacích prostředků, včera (v neděli) večer byly ulice plné pořádkových jednotek. Protesty zatím nepotlačily jenom kvůli tomu, že jsme tady my," sdělila z Teheránu telefonicky redaktorka televize Yolanda Álvarezová.

Na problémy zakoušené při krytí událostí z Íránu si v neděli stěžovaly také dvě německé televize ARD a ZDF i britský zpravodajský tým z BBC.

Zatčeni byli dva nizozemští televizní zpravodajové a úřady je vyzvaly k opuštění Íránu. Na týden byla zavřena teheránská redakce satelitní televize Al-Arabíja a krátce se ve vazbě ocitli i dva belgičtí novináři.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Barokní palácový komplex Belveder v rakouské Vídni
100 POHLEDŮ: Udusanou cestou k pompéznímu paláci Belveder ve Vídni

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Kvůli filmařům, kteří u Lipna točili dva příběhy do seriálu Modrý kód, si...
Filmaři točili u Lipna seriál Modrý kód i s olympijským vítězem Svobodou

Filmový štáb, který točí televizní seriál z lékařského prostředí Modrý kód, vyrazil o víkendu na jih Čech. Jako komparz využil účastníky běžeckého závodu i...  celý článek

O slyšení před komisí se přihlásil bývalý šéf fotbalu Miroslav Pelta (22. srpna...
Komise k únikům informací vyslechla exšéfa fotbalu Peltu, přihlásil se sám

Poslanecká komise v úterý pokračuje ve vyslýchání svědků kvůli možným únikům informacím z policejních spisů. Před poslanci jako první předstoupil bývalý šéf...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.