Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Agresivněji, ostře, učí exministr Vít Bárta lídra Úsvitu Lidinského

  11:12aktualizováno  11:12
Exministr dopravy a bývalý šéf Věcí veřejných Vít Bárta má k opozičnímu Úsvitu blíže, než dosud toto uskupení přiznávalo. Podílel se i na mediálním tréninku současného předsedy této strany Miroslava Lidinského. „Ten začátek trošku agresivněji, ostře,“ školí Bárta Lidinského, jak má mluvit na kameru, ve videu, které bylo zveřejněno na YouTube.

„To gesto do tý kamery, třeba se lehce předehnout a koukat do toho,“ instruuje Bárta lídra Lidinského, jak má do kamery říkat větu: „Od dětství jsem chtěl pracovat pro druhé. Na základní škole mě lákala armáda, ale vojenská škola v tehdejší době nebyla populární volbou.“ Celé video trvá necelou minutu a je patrné, že je sestříhané. Důležité na něm není to, co Bárta a Lidinský říkají, ale že k sobě mají - minimálně co se týče mediálního tréninku - blízko.

„Je to účelově zveřejněné video ve snaze o dehonestaci Úsvitu - Národní koalice,“ řekl iDNES.cz Lidinský. Je přesvědčen, že to, že se video objevilo, má souvislost s tím, jak Blok proti islámu Martina Konvičky ukončil spolupráci s Úsvitem. O víkendu pak byl Blok proti islámu rozpuštěn a vznikla nová Iniciativa Martina Konvičky (více o IMK zde). Po bouřlivém politickém „rozvodu“ chce Úsvit vymáhat po Konvičkovi a jeho spojencích, aby se podíleli na úhradě již vynaložených nákladů před podzimními volbami, do nichž měla obě uskupení původně jít společně.

Lidinský: Bárta mě „trénoval“, ale Úsvit neovládá

Lidinský připouští, že ho Bárta „trénoval“. „Byť s ním v mnohém nesouhlasím, po tom, čím si na veřejnosti prošel, byly pro mě cenné jeho rady v rámci mediálního tréninku,“ řekl iDNES.cz Lidinský. „Vždy jsem říkali, že Úsvit - Národní koalice je samostatná, nová demokratická strana. Jestliže byl Vít Bárta ve skupině mediálních poradců, neznamená to, že ji ovládá. Neovládá,“ zdůraznil Lidinský. Video podle něj natáčel kameraman, který byl spolupracovníkem Petra Hampla, jenž dal nyní v tandemu s Konvičkou spolupráci s Úsvitem vale.

Vazba mezi původním Úsvitem přímé demokracie, v jehož čele byl Tomio Okamura, a Vítem Bártou byla už od vzniku původního hnutí. Za Úsvit se do Sněmovny dostali bývalí poslanci za Věci veřejné David Kádner a Jiří Štětina. V již rozpuštěných Věcech veřejných, které byly v minulém volebním období v koalici s ODS a TOP 09, působila i současná poslankyně za Úsvit Olga Havlová a samotnému Vítu Bártovi jen těsně uniklo zvolení za Úsvit do Sněmovny v Plzeňském kraji.

Expředseda hnutí Úsvit Tomio Okamura, který má nyní vlastní hnutí Svoboda a přímá demokracie, si po převratu v Úsvitu stěžoval, že za jeho vyloučením z klubu Úsvitu byl ve skutečnosti spor o šedesát milionů korun, které by měl Úsvit do konce volebního období vyplatit společnosti Celsianus doporučené právě Bártou. Okamura tvrdil, že narazil, když se snažil smlouvu vypovědět (více o Okamurově tvrzení, že za rozpadem hnutí stojí Bárta, zde).

Redakce iDNES.cz před časem také informovala o volebních novinách, tehdy ještě společných pro Úsvit a Blok proti islámu, v jejichž tiráži byla jako vydavatel uvedena společnost Tyneside podle rejstříku patřící právníkovi Janu Matesovi. Toho Okamura označil za osobního advokáta Víta Bárty (více zde).

Vazba mezi Úsvitem - Národní koalicí a Bártou podle těchto indicií vypadá mnohem těsnější, než že jde o pouhý mediální trénink. Sám Bárta se po odchodu z vysoké politiky a poté, co ustál soud o to, zda si obálkami s penězi zavazoval k loajalitě některé někdejší poslance za Věci veřejné, stáhl do ústraní a s médii téměř nekomunikuje.

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.