Oznámila to předsedkyně Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR Petra Průšová jako výsledek schůzky sdružení s pěti agenturami.
Důvodem setkání byly debaty a zpochybňování výsledků volebních průzkumů kolem letošních voleb do Sněmovny, které podle sdružení nepříznivě ovlivňují prestiž celého oboru.
Základem výzkumů bude podle dohody agentur zjišťování stranických preferencí. Jde o odpovědi všech dotázaných, kteří uvedli název politické strany, tedy i těch, kteří by volit nešli. Agentury mají také preference zobrazovat v takzvaném koláčovém grafu.
Druhým ukazatelem bude "volební model", což je podle Průšové prozatímní název pro názor agentury na možný volební výsledek. Agentury, které by takovou analýzu neprováděly, by na to musely vždy upozornit při zveřejňování průzkumu stranických preferencí, aby nedocházelo k záměně.
Z předních českých agentur dosud pravidelně zveřejňovala volební prognózy pouze Factum Invenio. STEM a CVVM zjišťovaly pouze preference. I tak se všechny agentury se skutečnými výsledky voleb rozcházely.
U velkých stran - ODS a ČSSD - se jim nejvíce přiblížilo v posledním předvolebním šetření CVVM, výsledek komunistů odpovídal průzkumu STEM. Poměru sil mezi lidovci a zelenými byla nejblíže prognóza Factum Invenio.