Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Africké ženy naučila létat pilotka Hitlera. Pomohla tak rozvoji Ghany

  6:51aktualizováno  6:51
Africké ženy učila létat osobní pilotka Hitlera. Tvrzení, které by bylo i špatným aprílem, je ve skutečnosti založené na pravdě. Poblíž hlavního města Ghany totiž už několik let funguje malá škola, která své žáky vyučuje v neobvyklých předmětech - konstruování a pilotování ultralehkých letadel.

Ultralehká letadla jsou budoucností Ghany. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

AvTech, jak se škola jmenuje, navštěvují překvapivě zejména ženy kolem dvaceti let. Na africkou zemi svázanou tradicí celkem překvapivé zjištění. "Lidé si stále neuvědomují, že letectví může výrazně pomoci rozvoji chudých států," vysvětluje letecký instruktor Jonathan Porter pro server The Guardian.

Ten se před několika lety přestěhoval do Ghany z Velké Británie. Neopomněl s sebou vzít také svého okřídleného ultralehkého miláčka. "Létání je stále bráno jako výsada západních států, já si ale myslím, že zejména ultralehká letadla mohou pomoci i v rozvojových zemích," doplnil Porter.

Potenciál pro toto odvětví aviatiky v Ghaně zaznamenali už v roce 1962. Kwame Nkrumah zde založil první školu letectví, k čemuž ho přivedly zajímavé okolnosti. Seznámil se totiž s Hannou Reitschovou, která se během 2. světové války stala leteckou legendou a mimo jiné působila také jako osobní pilotka samotného Hitlera. Po konci války se slavná pilotka přesunula ze zdecimovaného Německa do Ghany, kde pomohla spolu s Nkrumahem pozvednout zájem o letectví.

I africké ženy umí létat

"Nkrumah byl chytrý. Uvědomil si totiž, že nejlepší cesta, jak se dostat z bodu A do bodu B, je vzduchem. Dvojnásob to platí v zemi s velmi špatnou dopravní infrastrukturou," chválí pionýra aviatiky v Ghaně Porter a dodává: "Letecký průmysl navíc může naučit místní také novým schopnostem."

Za novodobou nástupkyní Nkrumaha se může považovat mladá Mawuli, dcera rybáře, kterou si vzal pod svá křídla zkušený Porter poté, co ji viděl během jejích prvních leteckých pokusů. "Letectví bude hrát stěžejní roli v budoucnosti Ghany," prohlašuje sebevědomě Mawuli. "Kdysi dávno jsem začínala vlastnoručním vysekáváním přistávací dráhy, dnes o sobě můžu tvrdit, že jsem pilotka a letecká inženýrka," tvrdí sebevědomě. Její úspěchy tak mohou být vzorem pro další místní ženy.

Její snažení ale není v zemi svázané tradicemi příliš podporováno. "V naší kultuře není moc obvyklé, když žena riskuje a plete se do práce mužů. Ani teď někteří lidé nevěří, že jsem pilotkou. Myslí si, že můj stroj někdo ovládá na dálku," vypráví Mawuli. Místní její posedlost nechápou, ona si je ale svým snažením jistá: "Někdo to prostě musel odstartovat," dodává.

I chudá Ghana má své letecké inženýry.

I chudá Ghana má své letecké inženýry.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bohuslav Sobotka sleduje vystoupení předsedy ČSSD Lubomíra Zaorálka před...
Rána tradičním stranám, vzestup českého Trumpa, hodnotí svět české volby

Výsledek voleb v České republice jsou velkou ranou tradičním stranám, píší světové tiskové agentury. Reuters se pozastavuje nad neschopností ČSSD zúročit...  celý článek

Inaugurační řeč amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho (20.1.1961)
Trump nebude blokovat zveřejnění dalších detailů z atentátu na Kennedyho

Donald Trumb nebude blokovat zveřejnění dosud utajovaných informací z vyšetřování atentátu na někdejší hlavu Spojených států Johna F. Kennedyho. Americký...  celý článek

Ostrov Olchon, jezero Bajkal
Bajkal umírá. Mizí ryby i korýši, peníze na ochranu se rozkradly

Nejhlubší jezero světa čelí jedné z nejvážnějších ekologických krizí ve své dlouhé historii. V Bajkalu se šíří řasy a vodu znečišťují fosfáty. Ryby, korýši a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.