"Každý den způsobí tři nebo čtyři dopravní nehody," zlobí se na "pravicové" řidiče Abdul Sami Nazar, šéf dopravní policie v Kábulu. Aut s řízením vpravo je v zemi stále většina, ačkoli podle vládních nařízení měla před rokem zmizet z vozovek.
Afghánské silnice nyní křižuje asi půl milionu aut. Je to o dvě stě procent víc než před čtyřmi lety. O umístění volantu rozhoduje, odkud je do Afghánistánu dovezené. Vozidla z Arabského poloostrova mají řízení vlevo, japonská či pákistánská vpravo.
Vláda se nepřehlednou situaci rozhodla řešit. Zakázala dovoz aut s řízením napravo a pověřila firmu Šahín, aby volanty přemontovala na levou stranu. "Firma už začala pracovat. Nyní mění volanty u dodávek Toyota a brzy začne pracovat i na dalších vozidlech," řekl IWPR Mohammad Arif z ministerstva dopravy.
Práci zjednodušuje skutečnost, že afghánský vozový park není příliš pestrý. Nejčastějším osobním vozem je Toyota Corolla, japonská automobilka kraluje i mezi dodávkami. Deset let stará Corolla vyjde v Kábulu zhruba na pět tisíc dolarů (112 tisíc korun).
Zdá se ale, že Afghánci si na klidný provoz budou ještě muset počkat. Vláda se totiž s firmou nepohodla. "Nemáme důvěru v záruky, které Šahín poskytuje. Nemají licenci přímo od Toyoty," tvrdí Mohammad Ramazán Šafak z ministerstva dopravy.
Ani technická práce firmy není bez chyby. "Nemůžu jet rychleji než osmdesát kilometrů za hodinu. Volant se totiž zasekává a mám strach z nehody" líčí problémy dvaapadesátiletý Habibulláh, který si nechal volant přemístit.