Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Aféra s rychlými řidičáky nekončí Libercem, zkoušky se šidí i jinde

  3:07
Aféra "devadesátivteřinových řidičáků" na motorky je patrně mnohem rozsáhlejší, než se zdá. Závěrečné řidičské zkoušky zřejmě šidí i komisaři z jiných měst než jen ti z Liberce, na které ve středu upozornila MF DNES.

Rychlé řidičáky se zřejmě nerozdávaly jen v Liberci. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Zkušební komisaře z Liberce tajně natáčel majitel autoškoly Lukáš Kobera. Na záznamech motorkáři při závěrečné zkoušce objedou několikrát parkoviště a dostanou řidičák. Vůbec nevyjedou do provozu a komisař s nimi nesedí na motorce (o minutových řidičácích čtěte zde).

"Komisař si vůbec neověřil, zda ten řidič někdy projel ulicí za provozu," komentuje záběry Kobera.

Ošizené zkoušky patrně nebudou ojedinělé. "Nedávno jsem si dělal řidičský průkaz na motorku. Objel jsem si dvě kolečka na parkovišti u koupaliště, poté jsme se přesunuli na úřad, kde jsme udělali testy. Instruktor při nich některým uchazečům radil. To bylo vše," napsal do redakce čtenář, který dělal zkoušky jinde než v Liberci.

Mezi autoškolami tajně padají jména měst, kde komisaři dávají řidičský průkaz bez námahy. Autoškoly to vnímají často jako přínosnou informaci – lehké zkoušky jim přilákají více klientů. I proto se podobné praktiky obtížně odhalují.

Někteří z komisařů možná přijdou o licenci

Po zveřejnění libereckého případu obsadila zdejší magistrát komise ministerstva dopravy. Podle neoficiálních zdrojů hrozí, že některým komisařům vezme licenci. Pokud by se tak stalo, patrně by následovala výpověď.

"Komisaře bez zkušebního průkazu nepotřebujeme. Zatím kontrola nikomu průkaz nevzala," uvedl tajemník libereckého magistrátu Marek Řeháček. "Podle toho, co jsem viděl na nahrávkách, mají komisaři problém," připouští a čeká na výsledek inspekce.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka nechce do konce kontroly kauzu komentovat.

Skandál vyvolal bouřlivé reakce autoškol, které někdy postup libereckých komisařů hájí: "Riskujeme. Motorka dva dospělé muže neuveze," říká jeden z učitelů. Komisařů se zastávají většinou majitelé libereckých autoškol, které odhalení naštvalo.

Kolik mužů se vejde na motorku?

Ohledně toho, kolik lidí motorka unese, mají částečně pravdu. Stroje o obsahu 250 a 500 kubíků mají průměrně nosnost 170 až 190 kilogramů. "Pokud si ke každému motorkáři připočítám výstroj, pohybujeme se na hranici. Kdybychom chtěli normu striktně dodržet, museli bychom odmítat mohutné žáky," vysvětluje majitel jablonecké autoškoly Jan Bajgar (více o protestech autoškol čtěte zde).

Jeho kolegové přikyvují. "Kdybychom havarovali a něco se stalo, máme problémy," říká Zdeněk Hlavatý, další učitel z Jablonce. Ani jeden z nich však nosností motorek liberecké komisaře nehájí. Ostatně sami s žáky na motorkách jezdí.

Podle mluvčího ministerstva dopravy existují motorky s dostatečnou nosností. "Je to problém autoškol," říká.

Mnohem závažnější argument odborníci dodávají vzápětí. Motorka se chová na silnici jinak, když je zatížena dvěma muži. A pokud pak řidič vyrazí sám, může to být nebezpečné. "Zkoušky i výuka se musí změnit. V zahraničí se motorkáři učí jezdit sami," poukázal předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný.

Výuka motorkářů by se mohla rozdělit do dvou fází. První část proběhne na cvičišti, kde se žáci naučí stroj ovládat. "Pak by následovaly písemné testy z pravidel silničního provozu a první jízdy na cvičišti. Až potom by mohli budoucí motorkáři vyrazit do ulic a za nimi by jel inspektor. Bude je kontrolovat, komunikovat s nimi a v případě potřeby může motorku na dálku vypnout," popisuje Hlavatý.

"V nejbližších dnech se sejde skupina, která bude debatovat i o těchto otázkách a změnách v zákonech," ujišťuje mluvčí Hanzelka.

Témata: Autoškola, Normy


Volkswagen Crafter
Volkswagen Crafter

r.v. 2012, naj. 40 000 km, diesel, 1. majitel
603 790 Kč (s DPH)



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.