"Je to zbytečná byrokracie. Vyhlídkové lety nás sice neživily, ale bylo to příjemné přilepšení," tvrdí Karel Mařík z Aeroklubu Plasy.
V čem je vlastně problém? Unie se rozhodla od poloviny června přeřadit vyhlídkové lety z kategorie leteckých prací, kam patří například práškování, do kolonky letecké dopravy, jejíž provoz vyžaduje řadu drahých opatření.
Podle nových pravidel tak klub, který chce brát lidi na letecké výlety, musí například zajistit, aby letadla kontrolovali jen speciálně vyškolení mechanici, kteří mají zvláštní licenci.
Ale to stojí spoustu peněz, které aerokluby nemají. Proto řada z nich začala provozovat takzvané fotolety. Mohou tak tvrdit, že pasažér neletěl na vyhlídkový let, ale potřeboval si například vyfotit elektrické vedení. Cena je přitom prakticky stejná, od 2 000 do 2 500 korun za půlhodinu letu. Do ruky jim také hraje masové rozšíření digitálních fotoaparátů a kamer.
Chystají se kontroly
Zatímco si kluby myslí, že se jim podařilo najít kličku, jak pravidlo obejít, Úřad pro civilní letectví už na ně chystá kontroly. "Důvodem změny je snaha EU lépe chránit zákazníka," tvrdí mluvčí úřadu Jitka Ungerová. Podle ní si zákazník platí za službu, a má tedy právo na vyšší kvalitu než u práškování.
Praxe, kterou nyní kluby zavádějí, je taková, že zatímco si klient objedná vyhlídkový let, podepíše nakonec smlouvu na fotolet.
"Pouhé přejmenování může způsobit řadu komplikací," upozorňuje Ungerová. Jak by se například cestující v případě nehody letadla domáhal odškodnění? Papírový a skutečný účel letu by se lišily a pojišťovna by to mohla považovat za důvod nevyplacení pojistky.
"Při kontrolách nás bude zajímat, jak zněla objednávka, jaký let aeroklub fakturoval, co a kde se fotilo," vysvětluje podrobnosti Ungerová.
Mařík však poukazuje na zbytečnou přísnost českých úřadů. Podle něho v Německu nebo Francii nikdo směrnici nedodržuje a ani ji nekontroluje.
"Před rokem 1989 byly lety zakázány, aby lidi neutíkali na Západ. Teď nám hází klacky pod nohy Evropská unie," povzdechl si Mařík.