Dotace měly mířit na parašutismus a ultralighty. Ilustrační foto

Dotace měly mířit na parašutismus a ultralighty. Ilustrační foto | foto: archiv

Aeroklub mrhal dotacemi a hrozí mu bankrot. „Kamarád“ Kalousek nepomůže

  • 14
Aeroklub České republiky ve svých zlatých časech přepravoval nejvlivnější politiky na mítinky nebo je vozil kolem Řípu. Tohle blažené období zavazování si mocných ale končí. Kvůli nezákonnému využívání státní dotace na parašutismus a ultralehké kluzáky mu totiž hrozí v nejhorším scénáři i bankrot.

Kontroloři ministerstva dopravy zjistili, že jen v loňském roce se  z několikamilionové státní dotace platilo při nejrůznějších příležitostech aerotaxi, opravy automobilů, cestovní náhrady, pilotní licence anebo se nakupovaly pohonné hmoty do velkých letadel či aut. Jen za loňský rok bylo takto aeroklubem vyplýtváno více než milion korun.

Kontroloři ministerstva dopravy odhalili rozsáhlé zneužívání státních dotací. Aeroklub bude zřejmě muset vrátit státu miliony, které však nemá.

Šéf aeroklubu Vlastimil Dvořák podal proti výsledkům kontroly námitky. Ministerstvo dopravy je však minulý týden zamítlo a předalo výsledky auditu Generálnímu finančnímu ředitelství, které může milion korun z aeroklubu vymáhat.

"Rozumný kluk Šmerda"

Dvořák není schopen odpovědět na otázku, kde aeroklub vezme milion korun a možná i podstatně větší sumu, aby ji vrátil státu. Nezákonné využívání státních dotací vysvětluje následovně: "Takhle se to přece dělalo celá léta a nikomu to nevadilo. Kontrola byla nekvalifikovaná a já to ministru dopravy, rozumnému klukovi Radku Šmerdovi, hravě vysvětlím."

"V životě jsem pana Dvořáka neviděl a ani s ním nemluvil. O profesionalitě mých lidí nepochybuji," zareagoval ministr Šmerda.

Co bude následovat? Generální finanční ředitelství se s výsledky kontroly seznámí a je pravděpodobné, že ho nebude zajímat jen minulý rok, ale i předcházející léta. V tom případě by podle inspektorů nemuselo jít "jen" o milion korun, ale třeba i o pětinásobně vyšší sumu. A to už je pro aeroklub likvidační částka.

Jaroslava Musilová z finančního ředitelství přesto vysvětluje, že smyslem kontrol a vymáhání peněz není krach prověřovaných organizací. "Pak bychom od nich nic nedostali. Pokud to zákon umožní, můžeme posečkat anebo dluh či pokutu rozložit do splátkového kalendáře. Nemohu teď předjímat, jak se zachováme v případě aeroklubu."

"S Kalouskem jsme kamarádi"

Dvořák se na zasedání vedení aeroklubu (vzápětí po rozhovoru s redaktorem MF DNES) vytasil s dalším trumfem: "S ministrem financí Mirkem Kalouskem jsme kamarádi. Nic se proto platit nebude."

Aeroklub ČR

Aeroklub ČR je občanské sdružení, v němž je 7 580 fyzických a 119 právnických osob. Aeroklub je zástupcem ČR v Mezinárodní letecké federaci FAI. Vlastní a provozuje 133 letadel, jeho členové dalších 579 letounů. Aeroklub se na svých webových stránkách považuje za největšího leteckého provozovatele a uživatele vzdušného prostoru ČR. Provozuje 85 letišť.

Kalousek sice přiznává, že Dvořáka má jako leteckého nadšence rád a že si ho váží, kontrolu zneužívání státní dotace však ovlivňovat nehodlá. "Při tvorbě nového daňového řádu jsem se zřekl kompetencí odpouštět vyměřené penále. Vlasta má tedy smůlu."

Jeden z členů vedení Aeroklubu ČR (kvůli vyhrocené situaci si nepřeje uvést jméno) MF DNES přiznal, že kvůli platební neschopnosti společnosti Sazka, od níž aeroklub dostával jako akcionář ročně 8 milionů korun, se sportovní letci a parašutisté potácejí už dnes nad finanční propastí. "A pokud budeme muset vracet miliony, tak z toho průšvihu už nevybředneme. Hrozí nám bankrot."

V tom případě může přijít v úvahu ještě nedávno nemyslitelná varianta: prodej majetku aeroklubu. A hledání zodpovědnosti lidí, kteří přivedli aeroklub na pokraj zkázy.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video