Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letadlo šířící nad Kubou hlas USA dolétalo. Signál nikdo nechytal

  8:26aktualizováno  8:26
Spojené státy v tichosti oficiálně ukončily jeden ze svých nejkritizovanějších programů. Letadlo, které mělo na Kubě šířit americké rozhlasové a televizní vysílání, už k ostrovu létat nebude. Kubánců se to nijak nedotkne, americké vysílání dosud chytalo pouhé procento z nich.

Autorádio v jednom ze stařičkých kubánských vozů (ilustrační snímek). | foto: AP

Letadlo šířící vysílání americké televizní a rozhlasové stanice Martí poprvé vzlétlo v roce 2006. A od počátku se potýkalo s jedním zásadním problémem - kdykoli se vydalo ke Kubě, Havana začala jeho signál rušit, píše magazín Foreign Policy.

Projekt sponzorovaný americkou vládou v tichosti skončil už v dubnu, americké ministerstvo zahraničí to ovšem oznámilo až v pondělí. "Ukázalo se, že Aero Martí je neefektivní program, který strašně plýtvá prostředky z daní," uvedl republikánský senátor Jeff Flake.

Radio y Televisión Martí

Rozhlasová i televizní stanice pojmenovaná po kubánském národním hrdinovi Josém Martím vysílá z Miami na Floridě. 

Financuje ji americká vláda skrz agenturu BBG (Broadcasting Board of Governors), která kromě ní spravuje například stanice Hlas Ameriky, Rádio Svobodná Evropa (RFE/RL) či Rádio Svobodná Asie.

Rozhlas začal vysílat v roce 1985, televizní stanice o pět let později. Kvůli technickým problémům a rušení signálu kubánskou vládou se jí začalo přezdívat „Televize, která není vidět“.

Letadlo „Aero Martí“ už několik měsíců nelétalo, ale pouze stálo v hangáru v Georgii. Federální agentura BBG (Broadcasting Board of Governors), pod niž program spadá, už několik let žádala Kongres o jeho ukončení. Vždy však narazila na odpor tradičních kritiků Castrova režimu, zejména zástupců Floridy, kde žije mnoho kubánských emigrantů.

Program tak oficiálně pokračoval, kvůli úsporným opatřením nicméně nebyly prostředky na palivo a platy pilotů. Každý měsíc přitom letadlo stálo 6 600 dolarů  (zhruba 130 tisíc korun). „Letadlu zůstalo dost peněz akorát na to, aby nedělalo nic,“ poznamenal deník Washington Post.

DVD, flashky a smartphony

Sedm let, kdy bylo Aero Martí v provozu, Američany stálo celkem 35,6 milionů dolarů (přibližně 720 milionů korun). Neúspěch programu by podle kritiků měl vést k zamyšlení nad tím, zda má informační válka USA proti kubánskému režimu smysl.

Zatímco letadla se vláda zřejmě definitivně zbaví, samotné rádio a televize Martí bude vysílat dál. Při šíření svých programů přitom spoléhá na modernější strategii: pašované DVD a flash disky, vysílání přes satelit a novou aplikaci pro chytré telefony.

„Vyrostli jsme v to, co požaduje trh,“ řekl minulý rok ředitel kubánské sekce BBG Carlos Garcia-Perez magazínu Foreign Policy. „Nejsme už jen televizní, rozhlasový a internetový projekt, jsme multimediální.“







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Španělští policisté zastřelili ve městě Cambrils pětici teroristů, kteří...
Čtyři teroristy v Cambrils zastřelil jediný policista, je v péči psychologa

Pětice útočníků chtěla v noci na pátek vraždit v katalánském městě Cambrils. Čtyři z nich zlikvidoval jediný příslušník katalánské policie. Informoval o tom...  celý článek

Plácneme si? ...takto asi gesto míněno nebylo. Kancléřka Angela Merkelová se...
V září nevolte Merkelovou, apeluje Erdogan na německé Turky

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan vyzval turecké voliče v Německu, aby ve volbách udělili politickým stranám lekci a aby nevolili kancléřku Angelu...  celý článek

Ulice Barcelony den po teroristickém útoku (18. srpna 2017)
Odborník: Španělé už odhalili desítky spiknutí, útok byl otázkou času

Hrozba radikálního islamismu není ve Španělsku nová, říká odborník na politický terorismus Miroslav Mareš. Od 90. let tamní policie překazila desítky pokusů o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.