Divadlo Na zábradlí - Louis a Louisa: Pavel Liška

Divadlo Na zábradlí - Louis a Louisa: Pavel Liška | foto: DNZ - Martin Špelda

Adopce na dálku, která se nepovedla: hra Louis a Louisa v Divadle Na zábradlí

  • 0
„Komedie o problematice xenofobie, globalizace a srážky dvou odlišných světů, kdy si nemůže ani typická maloměstská rodina být jista správností svých zvyků,“ stojí v anotaci hry, kterou do svého repertoáru zařadilo Divadlo Na zábradlí. Jak to dopadlo?

Pojďme hned na věc: inscenace hry Louis a Louisa, pod níž je podepsán německý dramatik David Gieselmann (1972), ovšem společně s Klausem Schumacherem (1965), nenaváže v Divadle Na zábradlí na úspěch představení Pan Kopert, které se na repertoáru této pražské scény udrželo bezmála pět let, v letech 2003-2008. Divoká komedie o panu Kolpertovi, jehož ne zrovna obvyklá přítomnost na sedánku dvou mladých párů přivodí sérii šílených scén, je mezinárodně nejuváděnější Gieselmannovou hrou. V Praze Na Zábradlí se jí výtečně zhostili režisér Jiří Pokorný a herci Natálie Drabiščáková (Edita Molová), Igor Chmela (Bastian Mol), Petra Špalková (Sára), Saša Rašilov (Ralf Drát), David Švehlík (Pizzaman). Novější dramatický kus Louis a Louisa nese typické gieselmannovské stopy: vyhrocené dialogy a situace uvnitř jednoho uzavřeného prostoru, malý počet postav, vyústění vztahového napětí v násilí.

Divadlo Na zábradlí - Louis a Louisa: Bohumil Klepl a Magdalena Sidonová a Gabriela Pyšná (vpředu)

Divadlo Na zábradlí - Louis a Louisa: Bohumil Klepl a Magdalena Sidonová a Gabriela Pyšná (vpředu)

Zatímco Pan Kolpert je hra bez "poslání", čirá absurdita obnažující chování na pohled spořádaných a civilizovaných občanů během divočácké situace, v Louisovi a Louise obdobně vyhlazení západní občané vstupují do konfrontace s důsledkem své charitativní činnosti.

Typická středostavovská rodina Tremmelových kdysi na dálku adoptovala brazilského chlapce, léta běžela, chlapec dorostl v mladého muže a teď přijel mezi Tremmelovi a bydlí u nich. Dcera (Gabriela Pyšná) je z "oraženého" Brazilce (Pavel Liška) nadšená, spí s ním, maminka (Magdaléna Sidonová) ji v tom natěšeně podporuje a otec (Bohumil Klepl) z návštěvníka může trefit šlak, chce jej ihned odlifrovat z domu. Do toho se neustále přimotává nekňuba Theo (Ladislav Hampl), bývalý přítel dcery Louisy. Hlavním dějištěm je sklep domu, kam se před světem uchyluje zubní chirurg Karl Tremmel a šmíruje dění v ostatních místnostech příbytku pomocí kamer, z nichž se mu obraz přenáší do počítače.

Divadlo Na zábradlí - Louis a Louisa: Bohumil Klepl a Ladislav Hampl

Divadlo Na zábradlí - Louis a Louisa: Bohumil Klepl a Ladislav Hampl

Zakopený pes inscenace, kterou režíroval stálý host Zábradlí Juraj Nvota, tkví v tom, že nahozený civilizační střet Brazilce Louise, který vyrůstal (jak tvrdí on) někde ve slumech, a tříčlenné v podstatě názorově zmatené německé rodinky, se během představení vyhrocuje a zároveň podivně relativizuje, protože pozvolna přestává být zřejmé, kým Louis vlastně je, co si na svém osudu vymyslel, a co je pravda. Jako kdyby autorská dvojice nenalezla pro navozenou situaci dramaticky uspokojivé řešení a tak uhnula do zručných relativizujících kliček, během nichž sice už nikdo není ani jen bílý, ani jen černý, ale současně se hra – nebo tedy alespoň inscenace Na zábradlí – rozpadá do vyprávěcích hrátek a zvratů.

Co tedy po shlédnutí představení zůstává Louise a Louisy zůstává, to jsou vcelku povedené studie několika typů: především rodičů Tremmelových. Bohumil Klepl se výstižně trefil do polohy maloměšťáckého opatrníka, trochu i sviňáka, který chce mít přehled a uklizeno; nicméně Klepl, a to je právě na jeho podání dobré, nechá zaznít i Tremmelově pravdě. Stejně vydařená je kreace Magdaleny Sidonové v roli jeho manželky Mii, kterou dostihla střední léta a ona v panice, kterou maskuje pohodou a pochopením pro mládí a výstřednosti, začíná puťkovateť, ale jen do chvíle, než Louis vytasí šelmovské drápy. Pavel Liška je nejvěrohodnější právě v těch okamžicích, kdy Louis pocítí svého druhu převahu nad evropskými ustrašenci; k režisérově i hercově dobru třeba říct, že Liška se naštěstí nestylizuje do nápadného exotismu, černá dlouhovlasá paruka je tak akorát.

Ale stejně marná věc: vyskytovat se v Luisově kůži na jevišti opravdový, přirozený "exot" včetně například problémů s výslovností (je vážně trochu divné, jak hezky ten Louis hovoří "po našem"), mohl by být dojem z oné kulturně-civilizační srážky, a tím i celé hry, intenzivnější. Louis se v závěrečném dojmu z inscenace jaksi odpaří a před publikem zůstane osamoceně viset nelichotivý pohled do zrcadla: v něm poznáváme své tváře, neboť manželé Tremmelovi a trouba Theo jsou naši lidé, jim – přesněji jejich vyměklosti - rozumíme…

Divadlo Na zábradlí - Louis a Louisa: Bohumil Klepl a Magdalena Sidonová

Divadlo Na zábradlí - Louis a Louisa: Bohumil Klepl a Magdalena Sidonová

Je to málo? Je to dost? Spíše to první. V rámci repertoáru Divadla Na Zábradlí stojí Louis a Louisa nad inscenací jiné současné německé hry, A tančit! od Fritze Katera, ovšem nedosahuje kvalit například jiné režie Juraje Nvoty, totiž Uhdeho Zázraku v černém domě.

O hře

David Gieselmann a Klaus Schumacher: Louis a Louisa

Dramatik David GieselmannPřeklad: Michal Kotrouš
Dramaturgie: Ivana Slámová
Scéna: Tomáš Rusín
Kostýmy: Zuzana Štefunková
Pohybová spolupráce: Eva a Petr Bartuňkovi, Rostislav Novák,
Režie: Juraj Nvota

Osoby a obsazení:
Mia Tremmelová - Magdaléna Sidonová
Karl Tremmel - Bohumil Klepl
Louisa Tremmelová, jejich dcera - Gabriela Pyšná
Theo, bývalý přítel Louisy - Ladislav Hampl
Louis - Pavel Liška
Hlas - Natálie Drabiščáková


Premiéra 16. a 24. dubna v 19 hodin v Divadle Na zábradlí
Reprízy 27. dubna, 13 a 31. května 2010

(na snímku dramatik David Gieselmann)

, Kavárna

Video