„Vedoucí představitelé a občané Švýcarska, toto je poselství ze Švédska. Kontaktujeme vás ohledně našeho společného problému,“ začíná nová videokampaň státem vlastněné společnosti VisitSweden propagující Švédsko jako turistickou destinaci.
„Je načase, aby rozdíl mezi našimi dvěma národy byl jasný jako facka,“ pokračuje žena na videu a dodává seznam vyhrazených témat pro dané země. Každému z dvojice států švédská organizace cestovního ruchu přiřadila celkem dvacet čtyři věcí, o kterých „smí“ mluvit.
„Nejdůležitější témata jsme mezi obě země rozdělili způsobem, který považujeme za spravedlivý a jasný. My máme svá témata a vy máte svá. Pokud se obě organizace cestovního ruchu budou tohoto rozdělení držet při veškeré komunikaci s okolním světem, zmatky by měly skončit,“ tvrdí VisitSweden ve „smlouvě“, která je dostupná online a ve které nyní Švédové vyzývají Švýcary, aby ji podepsali.
Jódlování, LSD a polární záře
Kromě rozdělení barev na červenou a bílou pro Švýcarsko a modrou a žlutou pro Švédsko nebo švýcarských sýrových kuliček a švédských masových kuliček se však centrála cestovního ruchu věnuje i specifičtějším tématům, přičemž využila zejména anglických slovních hříček a protikladů.
Klimatické změny mění cestovní ruch v Evropě. Novým rájem turistů bude sever |
Severská země Švýcarsku „povolila“ banky, zatímco ona si vyhradila nárok na pláže a písčiny (anglicky sandbanks.), Švýcarsko může mít „vrcholky hor“, Švédsko zase „vrcholky domů“ v podobě barů a restaurací na střechách. Švýcaři mají svou čokoládovou pěnu (anglicky mousse), Švédsko je zase známé díky losům (anglicky moose).
Podle návrhu VisitSweden připadá na Švýcarsko také propagace hlasitých zvuků. „Například jódlování,“ uvádí videokampaň. Švédsko si zase nárokuje ticho a klid.
Kampani se nevyhnulo ani pomyslné rozdělení návykových látek. „LSD připadá Švýcarsku, protože jste to byli vy, kdo to vymysleli,“ připomíná žena první syntetizaci této psychedelické drogy z roku 1938. Naopak severská země láká turisty na polární záři, kterou staví proti návykové látce jako „jiný druh surrealistického zážitku“.
Švédsko má masové koule, Švýcarsko hodinky, vysvětluje kampaň Číňanům |
„Ve Švýcarsku se můžete těšit na velkolepé světelné show s projekcemi a LED diodami. Ve Švédsku však k uspořádání show elektřinu nepotřebujeme. Každou zimu poskytuje naše temná obloha na severu dechberoucí představení,“ popisuje polární záři centrála cestovního ruchu.
„Oni mají hodinky, u nás ztratíte pojem o čase“
Švédové se také „opřeli“ do švýcarského luxusu. Seveřané se chlubí tím, že zatímco Švýcarsko má zlato, oni nachází „lesní zlato“ během houbaření – lišky. Turistům doporučují, že si dokonce mohou za účelem houbaření najmout průvodce.
„Švýcarsko může nabídnout luxusní zboží, včetně drahých hodinek. Švédsko ale nabízí jiný druh luxusu,“ uvádí také dvouminutové video. Na stránkách VisitSweden vyzdvihuje, že v jejich zemi může člověk ztratit pojem o čase.
V návrhu zároveň Švédi nabízí „cenově dostupná“ lyžařská střediska, zatímco Švýcarsko má podle nich lyžařská střediska „exkluzivní“.
Se Švýcarskem si Švédsko spletl i Biden
Země, jejichž názvy zní v angličtině i češtině podobně a jejichž vlajky mají obě kříž, bývají zřejmě cizinci často zaměňovány. Jak připomíná list Politico, v roce 2018, když na newyorskou burzu vstoupila švédská společnost Spotify, vyvěsila burza omylem červenobílou vlajku Švýcarska. Chybu napravila během několika minut.
Podobně znějící země si popletl i americký prezident Joe Biden, když během projevu na loňském summitu NATO omylem řekl, že se členem Severoatlantické aliance má stát Švýcarsko, přestože měl na mysli Švédsko.
„Každý se dozví, že Švýcarsko je Švýcarsko a Švédsko je destinace jiného charakteru,“ uvádí na závěr pomyslná smlouva.Ta dále vyzývá švýcarské činitele, aby dokument podepsali, pokud s rozdělením souhlasí. Stránka zároveň vyzývá všechny, aby sdíleli svůj nápad na další dělení typických věcí Švédska a Švýcarska. Své návrhy mohou organizaci cestovního ruchu poslat pomocí formuláře.