Obce na jihu Čech se bojí rušení lokálek. Ministerstvo ujišťuje, že nehrozí

  8:54
Ministerstvo dopravy připravuje rušení místních tratí. Nejistota panuje i na dvou drahách v Jihočeském kraji. „Ztratili bychom historickou dopravní cestu, která tu byla přes sto let. Fungují u nás výletní vlaky,“ říká místostarostka Netolic Helena Matějeková.
V únoru 2011 se lidé loučili s vlaky na trati Netolice - Dívčice.

V únoru 2011 se lidé loučili s vlaky na trati Netolice - Dívčice. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Velmi nelibě sledovaly obce podél dvou tratí, jak na nich jihočeské hejtmanství před lety ukončilo linkový provoz. Před jedenácti lety přestaly jezdit vlaky mezi Netolicemi na Prachaticku a Dívčicemi na Budějovicku. Jen o dva roky později se to samé dotklo trati Týn nad Vltavou – Číčenice na Strakonicku.

Nyní se vedení Týna i Netolic obává, že s novými plány ministerstva dopravy může provoz na tratích nebo jejich částech utichnout úplně.

Prozatím se může podle mluvčího ministerstva Františka Jemelky případné omezení týkat těch nejméně využívaných tratí, kde v posledních dvou letech neprojelo ani 300 osobních vlaků a 11 nákladních. Takových tratí je v celém Česku okolo desítky.

„Ministerstvo ale zatím žádné vlaky neruší. Diskusi o tom, zdali je provozování všech nyní provozovaných tratí smysluplné, zatím vede. Zabývá se tím komise sestavená ze zástupců několika institucí,“ přibližuje Jemelka.

V komisi usedají například lidé ze Správy železnic (SŽ), Svazu dopravy, hospodářské komory i z Asociace krajů. Za úkol mají vytvořit návrh podmínek pro institut přerušení provozování či provozuschopnosti velmi málo využívaných drah. Pod ně se svým sporadickým vytížením spadají netolická i týnská lokálka. Komise se doposud na žádném konkrétním výsledku nedohodla, nicméně i tak mají v obou městech obavy, aby nepřišli o vlaky úplně.

„Ztratili bychom historickou dopravní cestu, která tu byla přes sto let. Fungují u nás výletní vlaky, které ještě loni jezdily do Budějovic nebo Týna. Ztráta by to byla i z pohledu nákladní dopravy,“ vysvětluje místostarostka Netolic Helena Matějeková (Nezávislí pro Netolice) s tím, že donedávna zajišťovala víkendovou dopravu na obou linkách společnost KPT Rail. Ta ale kvůli ekonomickým problémům způsobeným pandemií ukončila provoz.

Místo kolejí cyklostezka

Netoličtí navíc nebyli daleko od toho, aby před lety přišli i o samotné koleje. Krátce po zrušení linkové dopravy se nahlas uvažovalo o jejich vytrhání a vybudování cyklostezky, která měla kopírovat trasu tratě.

„Pokud by se to stalo, už by se nikdy dráha do Netolic nevrátila. Tehdy jsme dokonce dávali návrh na odkup trati a máme obavy, aby při případném ukončení provozu opět nezesílily tlaky na stavbu cyklostezky,“ doplňuje Matějeková.

Odmítavě se k možnému přerušení dopravy do Číčenic staví i starosta Týna nad Vltavou Karel Hladeček (ProTejn). Podle něho by byl podobný krok nelogický i kvůli tomu, že po kolejích jsou zásobované některé firmy v Týně, ale zejména Jaderná elektrárna Temelín.

„Pokud by se ale ukončení provozu dotklo například části z Temelína do Týna, bylo by to problematické – i kvůli zásobování. Máme trochu smůlu v tom, že jsme konečnou stanicí na lokálce a hrozí nám také rozebrání tratě. To by byl zřejmě konec vlaků v Týně,“ neskrývá obavy starosta Hladeček.

Podle vyjádření SŽ ale nyní na obou tratích konec provozu nehrozí. „I když zde Jihočeský kraj neobjednává žádnou osobní dopravu, tratě využívají nákladní dopravci a SŽ je udržuje v provozuschopném stavu,“ vysvětluje mluvčí SŽ Radka Pistoriusová.

Obce si odkup nemohou dovolit

Potvrzuje to i náměstek hejtmana pro dopravu Antonín Krák (ČSSD), likvidace obou tratí by navíc nijak neohrozila dopravní obslužnost v kraji.

„O obnovení dopravy zde nebyla v poslední době ani řeč. Dávalo by to smysl jen v případě, že by se v blízkosti otevřela továrna pro několik tisíc dělníků. Na druhou stranu chápu znepokojení obcí a spolků, které zde pořádají výletní jízdy,“ uvědomuje si Krák.

Na občasné jízdy pod KPT Railem navazuje spolek s názvem Vltavotýnská lokálka, který pořádá hojně navštěvované turistické jízdy i s historickými lokomotivami. Jeho vedení neočekává, že by se trať měla v blízké budoucnosti zcela uzavřít.

„Podobných zvěstí bylo v případě Netolic spousta, nikdy se ale nic nestalo. Myslím si, že ani konzervace trati nehrozí. Pokud by na to došlo, nezbývalo by nic jiného než rozhodnutí respektovat,“ připouští předseda spolku Ondřej Rozner.

V případě rušení tratí by existovala ještě jedna možnost, jak je zachránit, a to odkup ze strany obcí nebo zajištění obslužnosti. „To ale nepřipadá v úvahu, ročně bychom to museli dotovat několika miliony a to si v současnosti nemůžeme dovolit,“ přiznávají Hladeček i Matějeková.

  • Nejčtenější

Zaměstnanci letiště dávají výpovědi kvůli šikaně. Nezvládli tempo, řekl Kuba

25. dubna 2024  15:11

Už deset zaměstnanců společnosti Jihočeského letiště České Budějovice podalo v posledních týdnech...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Začala přestavba Žižkových kasáren, bude z nich justiční areál za 600 milionů

25. dubna 2024  17:07

Po dlouhých letech jednání a příprav začala v Českých Budějovicích proměna bývalých Žižkových...

Policie zasáhla proti agresivnímu mladíkovi. Zaklekli ho a bili, píše svědkyně

29. dubna 2024  10:39

Na sociálních sítích se šíří video ze zákroku policistů, kteří o víkendu v Českém Krumlově...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kloučkův návrat do Budějovic je potvrzený. Willa bylo těžké sesadit, tvrdí

26. dubna 2024  8:17

Dominika Hrachovinu v budějovickém brankovišti nahradí Milan Klouček. Spekulace z hokejového...

Výkyvy počasí ohrožují včelstva, obávaná je i sršeň. Ceny medu však zůstávají

2. května 2024  13:07

Velká část včelařů se při vzpomínce na loňskou zimu jen oklepe hrůzou. Včelstva jim tehdy...

Do architektonické soutěže na školku ve Vimperku se přihlásilo 70 zájemců

2. května 2024  9:52

Na jihu Čech není zvykem, aby se před stavbou školky či školy uspořádala architektonická soutěž. Ve...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Dvacet let v EU: Jihočeši splavnili Vltavu, na letiště nedostali ani korunu

2. května 2024

K výročí 20 let od vstupu České republiky do Evropské unie připravila MF DNES téma, kdy vybrala tři...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...