Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dopravní lodě devastují ovzduší, vypouští mnohem více oxidů síry než auta

Srovnávání emisí osobních aut a velkých lodí se pravidelně vrací do veřejné debaty. Nejnovější studie zjistila, že luxusní výletní lodě vypouštějí do ovzduší o řád větší množství škodlivých oxidů síry než všechna osobní auta na evropských silnicích.

Výletní loď. Ilustrační snímek | foto: Cruise & Travel

Carnival Corporation, největší provozovatel výletních lodí, vypustil za rok 2017 desetkrát víc oxidů síry než všech 260 milionů osobních aut v Evropě. Těmito slovy začíná zpráva neziskové organizace Transport & Environment, která se zaměřila na emise v lodní dopravě.

Pod Carnival Corportation přitom spadá pouhých 47 lodí provozovaných pod sedmi různými značkami (největší a nejznámější je Costa). Druhá největší společnost Royal Caribbean Cruises má na svědomí čtyřnásobek ve srovnání s auty.

Organizaci Transport & Environment přitom nikdo nemůže vinit z přehnané náklonnosti k autům. Naopak právě tato neziskovka například už od roku 2001 upozorňuje na neustále se zvětšující rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou nových aut. Nepřímým důsledkem tohoto úsilí je zavedení nové normy měření spotřeby WLTP. Nejnovější zpráva proto není lobbingem za osobní auta, ale důkazem, že se Transport & Environment snaží měřit všem stejným metrem.

Nejvíce ohrožené je podle Transport & Environment ovzduší v zemích, které jsou oblíbenými zastávkami výletních lodí. Jde o Španělsko, Itálii, Řecko, Francii a Norsko. Jmenovitě je ovzduší nejvíce znečištěno v přístavech Barcelona, Palma de Mallorca a Benátky, následují Civitavecchia (přístav u Říma) a Southampton.

Například v Barceloně 105 kotvících lodí za rok 2017 vypustilo do ovzduší 33 tun oxidů síry, zatímco 560 tisíc aut v tamních silnicích má na svědomí „jen“ něco málo přes šest tun. V Benátkách je rozdíl ještě větší: proti 27 tunám z komínů 68 lodí stojí tuna z výfuků 110 tisíc osobních aut.

Na vině je především složení paliva používaného v lodích. To nepodléhá velmi benevolentním ekologickým normám, a tak lodě spalují ty nejšpinavější frakce ropy, které jsou mimo jiné bohaté na síru. V Evropě se smí do lodí používat palivo s podílem až 3,5 procenta síry, zatímco pro benzin a naftu do aut je předepsaná nula. V roce 2020 by měla vstoupit v platnost celosvětová regulace množství síry v lodním palivu. Podle názoru Transport & Environment není toto opatření dostatečně přísné.

Znečištění u moře stejné jako ve vnitrozemí

„Města usilují o zákaz naftových aut a přitom si do svých přístavů pouštějí lodě, které vypouštějí tuny škodlivých látek. Tento přístup poškozuje zdraví obyvatel měst i pasažérů lodí,“ shrnul výsledky studie Faig Abbasov z Transport & Environment.

Lodní komíny mají také problém s velmi sledovanými oxidy dusíku. Třeba v Marseille Transport & Environment naměřil u 57 kotvících lodí oxidy dusíku odpovídající čtvrtině tamního vozového parku čítajícího 340 tisíc osobních aut. Poměr v méně obydlených přímořských oblastech, například v Norsku, Dánsku, Řecku, Chorvatsku a na Maltě, je ještě mnohem horší: oxidy dusíku z lodí jsou na úrovni silničního provozu na pobřeží.

Není bez zajímavosti, že 207 sledovaných lodí v roce 2017 v Evropě vypustilo přes deset milionů tun pevných částic. Transport & Environment však ve své studii tento fakt nijak dál nerozvádí a nekomentuje.

Transport & Environment jako univerzální řešení navrhuje radikální krok: zavedení bezemisních přístavů, kde budou stojící lodě muset mít vypnuté motory a jejich palubní spotřeba energie bude pokryta z baterií. Vizí je pak pohánění lodí vodíkem. Naopak mnohem blíž realitě je další návrh rozšířit stávající nízkoemisní zónu ze Severního a Baltského moře na všechny vody obklopující Evropu.

6. září 2018

Autoři:
  • Nejčtenější

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

15. května 2024

Premium „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit

20. května 2024

Premium Enzo Ferrari je bezesporu největší legendou motorsportu, možná automobilismu vůbec. Kolem...

Autofotka: Slepice a puky patří k sobě. Podporu svátku hokeje „zavinil“ favorit

19. května 2024

Statistiky jsou v souvislosti s Mistrovstvím světa v hokeji hojně propíranou záležitostí. Kdo...

Policie prohledala pobočky Goodyearu v EU kvůli smrtícím pneumatikám

19. května 2024

Policie prohledala tento týden dva evropské závody a evropskou centrálu amerického výrobce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...