„Nejít k volbám není správným křesťanským postojem,“ uvádějí biskupové. Mimo to nabádají křesťany k podpoře těch, kteří vytvářejí životní prostor pro rodiny a berou vážně utrpení a potřeby druhých lidí v Česku, v Evropě i v jiných částech světa.
Apelují také na to, aby lidé nepodlehli nabídkám rychlé změny za každou cenu. „Často voláme po změně a hlasujeme spíš proti něčemu, než pro něco. Novinka na trhu a změna za každou cenu není ale vždy výhrou a loď, která mění příliš často kurz, nikam nedopluje a veškerou energii vynakládá na neustálé otáčení ze strany na stranu,“ píší bez jmenování konkrétní strany. Dobré je podpořit dlouhodobé snahy lidí, kteří v politice často nezištně a vytrvale něco smysluplného budují, dodávají.
Volby nepatří do muzea, připomněl kardinál Duka na svatováclavské pouti |
Vypořádání, zúčtování či skoncování s něčím, co je označeno za špatné, není podle českých biskupů dostatečný politický cíl. Vymýtit les je vždy rychlejší a jednodušší, než les vysázet a roky o něj pečovat než vyroste, míní.
Předseda České biskupské konference kardinál Dominik Duka připomněl blížící se volby i při svátku českého patrona svatého Václava na tradiční pouti ve Staré Boleslavi. „Naši naději vidím v tom, že nám volby pomohou prosadit umlčovanou většinu,“ prohlásil minulý týden Duka, podle nějž se jedině tak naplní úsilí o demokratickou společnost. „Jen tak nebude většina manipulována a ovládána rozmary některých menšin,“ dodal kardinál.
Jeho slova vyvolala i negativní odezvy, podle některých komentářů je jeho prohlášení nacionalistické a xenofobní. Proti tomu, že česká katolická církev je údajně nacionalistická a uzavřená, protestovala přímo během pouti křesťansko-feministická skupina RFK.
„Chceme církev, která spíše než národní sepjatost hlásá solidaritu a vzájemnost napříč hranicemi a bourá zdi, jež lidi dělí,“ uvedli protestující. Bližší než Duka je jim prý svými názory a prohlášeními papež František, který podle nich představuje otevřený proud katolické církve.
Politolog a levicový aktivista Ondřej Slačálek po Dukově projevu napsal, že jeho slova jako by příslušela „nějakému krutému pohanskému veleknězi, brojícímu za přísné odlišení našinců a cizinců“, a ne následovníku židovského hlasatele „nejrevolučnější myšlenky lidských dějin: miluj bližního svého jako sebe samého, přičemž bližním je myšlen každý člověk a zejména cizinec“.