„Došlo k mírnému poškození kol, takže jednotka mohla zůstat v provozu v plném rozsahu a nebylo nutné přikročit například ke snížení rychlosti. Nicméně ji pravděpodobně už v příštích dnech pošleme na přesoustružení kol. Celkově jsme škodu vyčíslili na zhruba 250 tisíc korun,“ nastínil generální ředitel Leo Expressu Peter Köhler.
Podle policie položili kameny na hlavní trať mezi Prahou a Olomoucí v obou směrech tři chlapci ve věku 12 až 14 let, a to nedaleko obce Štěpánov.
„Na hlavním nádraží v Olomouci, kde souprava následně zastavila, bylo zjištěno, že všech 24 kol bylo poškozeno vrypy a stejným způsobem byl poškozen i kolejový svršek v místě, kde děti položily kameny,“ nastínila policejní mluvčí Miluše Zajícová.
Trestní stíhání nehrozí, placení škod a pokuta ano
Policisté událost vyšetřují jako trestný čin obecného ohrožení, trojice chlapců se ovšem trestu z její strany příliš bát nemusí, protože jim ještě nebylo patnáct let.
„Vzhledem k jejich věku bude případ pravděpodobně odložen,“ potvrdil policejní mluvčí Petr Piňos.
Dá se nicméně očekávat, že minimálně část škody bude po chlapcích, respektive jejich rodičích, požadovat pojišťovna, u které je dopravce pro podobné případy pojištěn. Kromě toho navíc hrozí pokuta od Drážního úřadu za vstup do prostoru kolejí, které jsou vedeny jako prostor veřejnosti nepřístupný.
„Ve správním řízení je za to možné udělit pokutu až deset tisíc korun,“ nastínil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Dopravce: Koridory by měly být zabezpečené stejně jako dálnice
Podle šéfa Leo Expressu je událost další připomínkou toho, že by se koridorové železniční tratě měly lépe zabezpečit.
„Apelujeme na ministerstvo dopravy, aby se koridory zabezpečily minimálně na úroveň dálnic. To znamená oplocení poblíž obydlených míst a mimoúrovňové přejezdy. Tak, aby nebylo možné se jednoduše dostat ke kolejím. Koneckonců jde o požadavek Evropské unie, který se v České republice neplní,“ uvedl Köhler.
„Pokládat kameny na koleje nepokládáme za klukovinu, je to velmi nebezpečné. Jen díky kvalitě jednotky a pevnosti oceli kol nedošlo k vážnějším následkům včetně možného vykolejení vlaku plného cestujících,“ dodal.
Mluvčí Drážní inspekce Drápal potvrzuje, že překážky na kolejích včetně kamenů mohou být pro některé moderní osobní vlaky výrazně nebezpečnější než pro starší soupravy.
„Moderní soupravy jsou lehčí konstrukce a vpředu navíc nemají těžkou lokomotivu jako klasické starší soupravy. Riziko vykolejení je u nich tudíž vyšší, zvláště pak ve vysokých rychlostech,“ shrnul Drápal.