České dráhy využily možnosti zákona o veřejných zakázkách a kontrakt uzavřely přímo s dceřinou firmou DPOV. Hodnota je zhruba 400 milionů korun, je v ní modernizace i periodická vyvazovací oprava.
Celkem projde modernizací 25 klimatizovaných osobních vozů s rychlostí 200 kilometrů za hodinu. Jde o 21 vagonů řady Bmz s oddíly 2. třídy a 4 vozy řady Amz s oddíly 1. třídy a s business oddíly.
„Vozy jsou určeny pro expresní spoje. Necháme renovovat sedadla, podlahy, chodbičky, představky i toalety. Dosazen bude elektronický informační a rezervační systém, Wi-Fi pro přístup k internetu a nové zásuvky 230 V s USB konektory. Součástí zakázky bude i provedení periodické vyvazovací opravy těchto vozů,“ řekl Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah. Všechny modernizované vozy by měly mít České dráhy k dispozici od jízdního řádu 2018/2019.
„Jestliže na to máme lidi, technické vybavení i zkušenosti, je správné využít vlastní volné kapacity a nezadávat tyto zakázky mimo Skupinu ČD,“ říká Milan Feranec, předseda dozorčí rady Českých drah. Podle něj musí České dráhy uvažovat ekonomicky a za své peníze chtít odpovídající kvalitu. „DPOV podobné zakázky již úspěšně realizovalo, naposledy to byla modernizace asi třicítky vozů pro rychlíky,“ dodal.
České dráhy mají i jiné důvody, proč zakázku svěřit vlastní firmě. Zejména poslední modernizace ve společnosti Pars nova patřící do skupiny Škoda Transportation nedopadly příliš dobře. Vozy na prestižní linku z Prahy do Hamburku jsou poruchové a ve vlacích tak musí jezdit ještě servisní technik. Modernizované vozy řady Bmto začaly mít problémy například s odlepováním interiérových částí (více zde).
Dopravce neuvedl, na které trasy chce modernizované vozy nasadit, podle informací iDNES.cz by mělo jít o spojení Praha - Mnichov.