Na letectví zaměřený server The Aviationist popsal březnový incident jako „nejhorší noční můru“ pilotů přistávajících na letadlových lodích.
Oč šlo? Osmnáctého března se se k palubě jednoho z kolosů amerického námořnictva, letadlové lodi Dwight D. Eisenhower, blížil dvoumotorový vrtulový průzkumný letoun E-2C Hawkeye s charakteristickým diskovým krytem radaru nad trupem. Nikdo v tu chvíli netušil, že s mechanismem brzdicího lana číslo 4 není vše zcela v pořádku.
Když se o lano přistávající stroj zachytil hákem, lano prasklo. Zranění přitom utrpělo osm námořníků. Posádka lodi jen bezmocně sledovala, jak letoun přejel palubu, za její hranou se propadl dolů a zmizel. Námořníci se rozběhli k okraji paluby - lze si snadno představit, jaké myšlenky jim běžely hlavou.
Několik metrů od katastrofy
Jenže piloti jsou na podobné případy cvičení a zautomatizovaná reakce muže za řízením letounu zachránila tříčlennou posádku i drahé letadlo. Po několika sekundách nejistoty se Hawkeye se řvoucími motory odlepil od hladiny, k níž mu mohlo v kritické fázi chybět nanejvýš několik málo metrů, a začal stoupat. Přistál na základně v Norfolku.
Server The Virginian Pilot díky zákonu o svobodném přístupu k informacím získal video incidentu, jak jej zachytily kamery na letadlové lodi, i vyšetřovací zprávu. Plyne z ní, že viníkem přetržení lana byl lidský faktor a špatně naprogramovaný ventil, který ovládal mechanismus brzdicího lana.
Server s odkazem na zprávu hovoří o „nejméně jednom, ale možná dvou kritických momentech“ zanedbání údržby pomocného motoru sloužícího k ovládání lana.
Zpráva připouští, že ačkoliv námořníci připravující mechanismus po předešlém přistání nedodrželi do puntíku veškeré procedury, mohli „důvodně soudit, že v komplikovaném úkonu nic nezanedbali“. Celá procedura podle vyšetřování nebyla příliš „user-friendly“ a mohla vést k přehlédnutí chyby v naprogramování tlakového ventilu.
Ocelová brzdicí lana o průměru necelých čtyř centimetrů jsou rozmístěná ve zhruba šestimetrových rozestupech napříč palubou lodi. Motorizovaná část má na starosti obsluhu pohyblivé části ústrojí - součástí celého zařízení je válec spojený s brzdicím lanem, píst s kapalinou a ventil. Celé zařízení absorbuje energii přistání a pomáhá zastavit letoun.
Lano se mění po 125 přistáních, přičemž prasklé lano za sebou mělo 16 zachycených letounů, uvádí The Virginian Pilot. Záchranu letounu zpráva komentuje lakonicky. „Fenomenální pilotáž,“ stojí v ní.