Naposledy závory uvěznily řidiče kamionu v Moravském Písku. Strojvedoucí začal houkat a brzdit, řidič nakonec závoru prorazil. Přesto mu hrozí až osmileté vězení za obecné ohrožení (o případu jsme psali zde).
Ve Strážnici se za posledních pět let staly čtyři nehody - tři lidé na tamním přejezdu zemřeli a tři byli zraněni.
„Některé přejezdy, například Skalice nad Svitavou nebo Rájec-Jestřebí, jsou rizikové už z toho důvodu, že jsou hrozně dlouhé na přejezd. Jsou tam dlouhé časové lhůty na výstražnou červenou a na závory, a spousta účastníků je nervózní z toho, že to dlouho trvá,“ přibližuje vedoucí jihomoravských dopravních policistů Jindřich Rybka
Řidiči tak často nečekají na konec světelné signalizace a vjíždějí do kolejiště už po zvednutí závor. „Porušují tak zákon. Mají se řídit světelnou signalizací, šraňky jsou pouze doplňkovým prvkem,“ upozorňuje Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), pod níž přejezdy spadají.
Po tragédii ve Studénce se zpřísnily tresty
Od letošního 20. února přitom platí přísnější legislativa. Pokud policisté chytí řidiče, který přejíždí koleje při světelné signalizaci, odeberou mu řidičský průkaz na jeden až šest měsíců. Navíc dostane pokutu a sedm trestných bodů.
„Je to reakce na tragédii ve Studénce. Řidiči si musí uvědomit závažnost situace. Proto se v legislativě odstranila podmínka o dvakrát po sobě jdoucích přestupcích ve dvanácti měsících, a dal se tam obligatorní zákaz činnosti až na šest měsíců,“ vysvětlil Rybka.
Pokutováni mohou být i chodci a cyklisté, kterým hrozí bloková pokuta do dva a půl tisíce korun.
Podívejte se, jak kamion v Moravském Písku jen těsně unikl srážce s vlakem: