Lhůta pro zapsání nových majitelů do katastru nemovitostí vypršela. Opuštěný objekt postavený koncem 19. století by měl brzo znovu ožít.
„Máme potvrzené dva nájemníky, kteří chtějí v budově bydlet. Spojili jsme se i s jedním českým mlékárenským podnikem, který uvažuje, že by v našich prostorách zřídil podnikovou prodejnu a případně tam otevřel i mléčný bar. Jsme na počátcích jednání a přál bych si, aby to dopadlo dobře,“ uvedl jeden z nových vlastníků Martin Kadrman.
Spolu s dalšími zástupci, mezi které patří i známá dokumentaristka a režisérka Olga Sommerová, nyní hledá i budoucího provozovatele nádražní restaurace. Tu by cestující uvítali i kvůli tomu, že v nové výpravní budově vzniklé při více než miliardové rekonstrukci celého uzlu se na občerstvení příliš nemyslelo. Lidé si tak mohou koupit pouze drobnosti z automatu.
„Chtěli bychom mít stylovou nádražní restauraci s rozumnými cenami, která by se duchem vracela na přelom 19. a 20. století. Přivítáme i někoho, kdo by si zde zřídil minipivovar. Pro pivní ležák už máme i název. Přízemí chceme zaplnit službami pro cestující,“ říká Kadrman.
Při prohlídce uvidí zájemci i protiatomový kryt
První akce se u budovy přezdívané Stará dáma uskuteční už o víkendu. V sobotu budou mít návštěvníci možnost prohlídky budovy od sklepů až po půdu. Zájemci se tak dostanou i do prostorů, které slouží jako kryt civilní obrany. Uvidí však i byty ve vyšších patrech, které hodlají vlastníci pronajímat.
Dva nájemci už s bydlením počítají. Část ze sedmičky bytů bude nutné rekonstruovat, k pronájmu poté ale nebudou všechny.
„Musí se udělat nové rozvody elektřiny, vody a plynu, abychom splňovali veškeré hygienické předpisy a pak mohli prostory pronajímat,“ upozornil Kadrman.
Kromě obchodů, v nichž by se měl prodej zaměřit na lokální výrobce, se má staré nádraží změnit i na kulturní prostory. Než však bude budova zevnitř opravena, hodlají majitelé pořádat jednorázové akce podobné sobotnímu dni otevřených dveří, který začíná v 15 hodin. Zatím plánované novinky poznají cestující v příštích týdnech mimo budovu.
„Venku umístíme knihovnu, která bude volně přístupná u pražského nástupiště. Lidé si nějakou knihu půjčí a jinou dají naopak ostatním k dispozici. Pak ji vrátí na některé z dalších stanic. Funguje to ve větších městech, ale i třeba v nedaleké České Třebové,“ dal příklad Kadrman.
Kromě brzd přijíždějících vlaků by se pak prostorem mohli linout i jiné zvuky. „Sháníme piano. Pokud někomu doma překáží a nechce ho vyhodit, může nám ho darovat. Pak si na něm bude možné zahrát přímo u nástupiště,“ dodal Kadrman.