Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letiště v Ruzyni čekají obří investice. Do budov i zbavení nálepky drahoty

  5:00
Šéf Českého aeroholdingu Václav Řehoř chce zbavit Letiště Václava Havla nálepky místa, kterým je nejlepší pouze projít a nedat si nic k jídlu ani k pití a ještě raději zaparkovat daleko. V rozhovoru pro iDNES.cz uvedl, že chce letiště připravit na zdvojnásobení počtu cestujících během příštích dvaceti let.

Letiště Václava Havla | foto: Luba Kaisrová

„Dlouho se argumentovalo tím, že na letišti jsou hlavně zahraniční návštěvníci, kterým ty ceny nevadí. Jenže ve skutečnosti je tu čím dál více českých cestujících,“ vysvětluje Řehoř změny. Letos chce zdvojnásobit objem investic na 1,2 miliardy korun.

Když chvíli sněží a začne sníh tát, na Terminálu 1 musíte vytahovat kbelíky (více čtěte zde). Z jakého důvodu?
Bohužel do budov zatéká. Jsou dvacet let staré a měly se už v minulosti začít opravovat. Jenže do nemovitostí se tu neinvestovalo tolik, kolik se mělo. Snažíme se to změnit, kbelíky jsou letos už naposledy. Většina míst, kde zatéká, je už v pořádku, do konce léta zmizí ještě poslední.

Teď už žádné peníze na záchranu ČSA dávat nemusíte, mění se tedy přístup k péči o nemovitosti?
Zcela zásadně. Udělali jsme si velkou inventuru toho, v jakém stavu máme budovy nebo ranveje a pojezdové dráhy. Teď přesně víme, co je už v kritickém stavu a co ještě může počkat s opravami. Máme problém na některých pojezdových drahách, už jsou ve špatném stavu, a musíme je proto letos co nejdříve opravit. Už teď jsou pro některé dráhy náhradní postupy, musíme je častěji čistit kvůli tomu, že se na některých místech drolí. Počítáme s tím, že během 20 let se počet cestujících zdvojnásobí a k tomu musíme mít připravenou dostatečnou infrastrukturu. Letos čekáme už 13 milionů cestujících.

Pražské letiště čeká razantní obměna, cestující má oslnit česká kultura

Jak do této vize zapadá plán na paralelní dráhu?
Počítáme s ní, ale ještě není akutní potřeba ji stavět. Zatím nárůsty provozu řešíme ve spolupráci s Řízením letového provozu jinými úpravami, například rychlými výjezdy z hlavní dráhy nebo snahou nalákat dopravce, aby létali mimo špičku, dáváme jim pro takové časy slevy.

Čím dál více lidí po Evropě létá s nízkonákladovými dopravci, ti ale chtějí co nejlevnější letiště. Jak půjdete těmto dopravcům vstříc?
Je jasné, že nízkonákladové aerolinky dál porostou a tomu musíme přizpůsobit i nabídku. Chceme proto přijít se samostatným produktem pro takové dopravce, který bude respektovat to, že řadu služeb nechtějí.

Od května bude létat pravidelně na Ruzyň největší osobní letadlo Airbus A380, v létě Boeing 747-8. Znamená to pro vás ještě nějaké další úpravy?
Odbavení pro A380 je hotové ještě po minulém vedení, teď půjde konečně využít. Počítáme ale s mírnou úpravou pojezdových drah, dosud si musí tato velká letadla značně nadjíždět, to by se mělo změnit.

Na cestující se musíme více usmívat

Žádáte ministerstvo obrany o převod Terminálu 4, tedy původních prostor ruzyňského letiště. Proč?
Terminál 3, který s ním sousedí, přestává stačit. Používáme ho totiž pro odbavení jak soukromých letů, tak i pro exkurze po letišti, které jsou čím dál úspěšnější. Pro movité zákazníky u privátních letů to není příliš komfortní procházet například školními výpravami. Proto chceme odbavení pro exkurze přesunout do prostoru Terminálu 4 a ten ještě upravit například pro malé muzeum letectví.

Stamilionová přestavba Ruzyně. Dostane nový vnitřek i lepší příjezd

Letos jste se umístili vysoko v hodnocení letišť, podle jednoho žebříčku jste druhé nejlepší letiště v Evropě. Co z toho pro vás plyne?
Je to především dobrá zpětná vazba, protože cestující uvádí nejen pozitiva, ale i negativa. To je pro nás dobrý základ pro další zlepšování, od kterého provádíme některé změny. Celé je to o tom, aby se tu lidé cítili dobře a dali letišti lidštější tvář. I proto tu je speciální tým lidí, který se pohybuje po letišti a pracují jako informační centrum, které lidem radí, co mají dělat. Velmi mě potěšilo, že i od našich lidí přišel námět na zlepšení, abychom se na cestující více usmívali. Je to možná takový detail, ale když po příletu řekneme cestujícím, ať vítají zpět doma nebo v Česku, nestojí to nic a dělá to lepší dojem.

Určitě vás ale příliš nechválí za přístup veřejnou dopravou. Jak to vypadá s plány na zlepšení?
Bohužel jsme poněkud ve slepé uličce, protože nemáme páky na ty, kteří o tom rozhodují. Chtěli jsme, aby autobusy na letiště byly barevně odlišené. To dopravní podnik schválil, ale fakticky se nic neděje. Marně se snažíme o získání více automatů na jízdenky s možností platby kartou. Míst ke koupi lístků tu příliš mnoho není a revizoři mají trasu mezi letištěm a metrem velmi oblíbenou. V případě dalšího nárůstu cestujících hrozí, že více lidí bude jezdit bez lístku, protože lístek neseženou nebo se jim nebude chtít čekat ve frontě.

Co kolejové napojení? Po několikáté se mluví jako o jasné věci...
My do toho bohužel moc mluvit nemůžeme. Pokud se s ním ale nic neudělá a počty lidí porostou tak, jak teď, tak za chvíli budou chodit pěšky, protože se do autobusů nevejdou. Zatím poslední rychlé řešení, které mi přijde jako smysluplné, je napojení z Veleslavína na letiště, nikoliv tedy celý úsek až do středu města. Mělo by to být levnější a má to i podporu Prahy 6.

Vypíšeme soutěž na taxislužby

Loni jste začali s nájemci obchodních prostor řešit velké úpravy smluv i podobu obchodů a uspořádání. Jak jste pokročili?
S Aelií, která má většinu obchodních prostor, jsme prakticky na všem dohodnuti a smlouva je před podpisem. Půjde o změnu konceptu, kdy lidé budou po průchodu kontrolou plynule procházet obchody, podobný koncept zavedla jiná letiště a vedl ke zvýšení tržeb. Pro cestující to znamená, že ujdou asi o 120 metrů navíc. Současně jsme se rozhodli obchodní prostory ještě dál rozšířit. Například v prstu C rušíme travelátory uprostřed chodby, místo nich budou další obchody, především občerstvení. Ušetříme za provoz travelátorů a ještě získáme peníze z nájmu.

18. ledna 2016

Začali jste aktivně i v reklamě cestujícím říkat, že letiště už není drahé. V minulosti vedení na kritiku vysokých cen argumentovalo, že z Prahy létají hlavně cizinci a že pro ně jsou ceny normální. Co se změnilo?
Podíl českých cestujících výrazně roste, už se dostal na 40 procent, ještě nedávno byl podíl pod třiceti procenty. Neznamená to, že nemůže být stále pivo za 150 korun, ale zdaleka ne na všech místech. Nemáme mnoho pák, jak na nájemce tlačit, proto jsme se rozhodli jít se zlevňováním příkladem. V naší restauraci začíná teplé jídlo na 81 korunách, sami jsme začali dělat čerstvé bagety, které už od nás některé prodejny odebírají. Chápu, že někteří zlevnit nechtějí, když mají plno. My míříme hlavně na ty, kteří dosud na letišti nejedli, protože ho mají zafixované jako drahé. Začali jsme si více činností dělat sami, například úklid toalet. V minulosti na něj byly velké stížnosti, teď ho máme plně pod kontrolou a problémy zmizely.

Na konci roku vyprší smlouva na exkluzivní právo dvou taxislužeb. Jak budete dál pokračovat?
Chceme vypsat velkou soutěž. V nejbližší době obešleme všechny pražské taxislužby i provozovatele aplikací s výzvou, ať sami řeknou, jak by měla být nastavena kritéria. Osobně se přikláním k verzi, že zůstanou dva provozovatelé, kteří se budou střídat a budou mít jasně nastavená kritéria. Budeme určitě mít požadavky na nasazení kvalitních vozidel.

Letos proběhla velká urbanistická soutěž na úpravy letiště, kdy se začne měnit?
První velké změny už nastávají, v příletové hale Terminálu 1 budujeme velké informační centrum. Chceme více na letišti ukázat cestujícím, že jsou v Česku.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...