Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Modré čáry města uklidí, řešením jsou ale podzemní garáže, říká urbanista

  0:17
Řada českých měst rozšiřuje zóny placeného parkování, což je podle urbanisty Ivana Kaplana logickou snahou pročistit zahlcený veřejný prostor. „Modré čáry ale nepředstavují navždy jediné řešení,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz. Budoucnost vidí v masové výstavbě podzemních garáží a v důraznější motivaci k využívání městské hromadné dopravy.

(Ilustrační fotografie) | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Trable řidičů s hledáním parkovacích míst řada měst řeší vytyčováním dalších zón placeného stání zvýhodňujících lidi, kteří v oblasti bydlí. Podle ankety MF DNES jejich rozšiřování plánuje třetina oslovených radnic (více čtěte zde). Představují podle vás modré čáry univerzální řešení problémů s parkováním?
Je to jedno z opatření, která jsou potřeba, aby se problémy přeplněného veřejného prostoru začaly řešit. Stále totiž sledujeme jeho další a další naplňování a nejde jen o auta. Zvyšuje se životní úroveň, obrat zboží, lidé více spotřebovávají, čímž přibývá odpadků. A toto vše se vrší v městském prostoru, který je zahlcený. Je jasné, že se musí postupně začít uklízet.

Zpoplatněné parkování je účinné opatření, které právě vede k postupnému ubývání věcí z veřejného prostoru. Přistoupily k němu některé části Prahy i další města. Hustota obyvatel je vysoká a prostor je omezený. Myslím tedy, že ve velkých městech je placené parkování skutečně dobrý způsob. Ve většině zemí západní Evropy je nějaká forma placeného parkování, takže není třeba vymýšlet nic nového, je to ověřená cesta. Je jen třeba začít ji masivně uplatňovat v České republice.

Ivan Kaplan

Architekt a urbanista Ivan Kaplan

Doc. Ing. arch. Ivan Kaplan působí na Katedře urbanismu a územního plánování Českého vysokého učení technického (ČVUT). Zaměřuje se na urbanismus, interier města a veřejnou infrastrukturu. Zároveň pracuje jako architekt v architektonickém studiu specializujícím se na urbanistické práce.

Ve městech parkuje několik typů řidičů - handicapovaní, ti, kteří tam bydlí, ti, kteří tam podnikají a „cizinci“. Je potřeba postupně je začít „postupně vytěsňovat“. První na řadě jsou právě cizinci, kteří přijíždějí odjinud. Placené parkování není jediné univerzální a spásné opatření. Ovšem jakmile jde o peníze, tak na to všichni slyší. Například na Praze 3, kde bydlím, to už dobře funguje a lidé si to pochvalují. Musí se s ním ale zacházet velmi opatrně, především v určování cen, aby to lidi spíš nenaštvalo.

Na řadě míst jsou ovšem modré zóny během pracovní doby a o víkendech prázdné. Řidiči zvenčí přitom nemají kde zaparkovat.
Ano, ale to se dá řešit. Například na Praze 3 jsou určitá místa, která jsou od 8 do 18 hodin smíšená - může tam stát kdokoli na parkomat a v noci tam stojí rezidenti za základní poplatek pro rezidenty. Myslím, že to je dobrá cesta.

Proč mají mít obyvatelé města privilegovanější postavení, než člověk, který tam přijíždí například za prací?
Protože prostor je zkrátka omezený, počet aut se zvyšuje a je třeba vytvořit nějaký žebříček „důležitosti“. Rezidenti, kteří zde bydlí, jsou zkrátka na prvním místě. „Cizinci“ mohou přijet, ale musí si stoupnout na místo, kde zaplatí komerční poplatek. Když jedu do města do divadla, tak padesát, šedesát korun zaplatím. Ale pokud tam jezdím pracovat, tak už to asi budu platit nerad.

Kde tedy mám zaparkovat?
Na okraji města, na velkých parkovištích umístěných na konci linek metra nebo tramvaje. Potom mohu jet městskou hromadnou dopravou.

Jak k tomu ovšem řidiče motivovat?
Poplatek za parkování by zde měl být výrazně levnější, tato parkoviště by tedy měla být dotovaná. V některých zemích pro takové řidiče dávají jako bonus i lístek na metro zdarma. Parkování tam nestojí 40 korun na hodinu, ale třeba jen patnáct korun na den. Lidem, kteří přijíždí z vesničky za Prahou by se mělo skutečně vyplatit zaparkovat na kraji města a dopravit se na místo tramvají nebo metrem, byť třeba o patnáct minut později. Dokud nebudou řidiči v centru měst platit ranec a na okrajových parkovištích symbolický poplatek, tak svůj čas raději využijí tak, že dojedou autem do centra a budou tam hledat místo na parkování. Princip by tedy měl být jednoduše řečeno takový, že čím blíž jsem centru, tím více platím.

Řekl jste, že placené parkování je jedním z opatření, jak dostat auta pryč z veřejného prostoru. Která jsou ta další?
Kromě propagace zdravého životního stylu, chůze a cyklodopravy, především stavění garáží. Modré čáry jsou dobré, ale nepředstavují jediné řešení navždy. Za dalších pět let, až si lidé nakoupí další a další auta, se budou muset poplatky za parkování opět zvyšovat. Až bude parkování v modré zóně stát několik tisíc za rok, začnou lidé přemýšlet, jestli raději nezačít shánět garáž. Garáže se stavějí už dnes, ale ne dostatečně, naráží na finanční limity, ale i na majetkové a lokační limity, tedy na problém, kde vůbec by měly vzniknout. Teprve až po nich vznikne skutečná poptávka, začnou je investoři stavět ve velkém. A až je budou stavět ve velkém, budou levnější. Všichni je budou chtít a dovedu si představit, že jim na ně radnice začnou přispívat.

Myslíte tím podzemní garáže?
Ano, hlavně ty. Dříve se stavěly pozemní parkovací plochy v ulicích a na krajích parků, tyto limity jsou už dnes ale vyčerpané. Další pozemní garáže ve větších městech by byly už hodně na úkor zeleně. A myslím, že to by nikdo nechtěl.

Je tedy podle vás tato masová výstavba garáží řešením blízké budoucnosti?
V Praze přijde nejdříve, myslím, že je to otázka deseti let. Od parkovacích míst se budou odvíjet i ceny nemovitostí. To, zda budu mít navždy místo pro toho svého „miláčka“ v garáži blízko bytu, bude významná složka ceny nemovitosti nebo pronájmu. Ale je to běh na dlouhou trať. Zatím jsou garáže velmi drahé, parkování tam stojí třeba tři tisíce na měsíc.

Očekáváte, že v budoucnu budou ve městech zpoplatněná veškerá parkovací místa?
Ano, alespoň klíčová místa a centra měst budou v budoucnu komplet zpoplatněná. Nejen parkovací místa, ale zkrátka všechno. Kdykoli někdo zabere část veřejného prostoru, bude za to platit a poplatky se budou zvyšovat.

Na Západě se například platí i za parkovací místa pro zásobovací vozy. Několik obchodů si dohromady platí takové místo. To u nás zatím většinou neexistuje. Zásobovací vozy tady zastavují na chodníku nebo v silnici a nosí zboží dovnitř. Výjimkou jsou například Dejvice, kde už jsou na některých místech vyznačená zásobovací místa. Myslím, že do budoucna se budou dál zavádět a zpoplatní se.

Další věc je, že lidé nemohou zastavit přímo u domu, aby si vyložili nákup. Úplně správné řešení by bylo, kdyby u každého vstupu bylo vynechané jedno parkovací místo určené právě na to. To si ovšem budeme moci dovolit až po nástupu garáží, kdy auta z ulic přeci jen ubudou.

A jak pohlížíte na možnost pronájmu konkrétního parkovacího místa?
To funguje na sídlištích, například na Černé skále v Tróji. Řidič má na svém rezervovaném parkovacím místě výklopnou zábranu. Nedovedu si to ale představit v centru, kde by se všechna parkovací místa „vykoupila“. Tam může být konkrétní rezervace pro handicapovaného, ale jinak ne.

Která česká města podle vás mají dobře fungující systém parkování?
Velmi tvrdě z hlediska parkování postupuje například Mladá Boleslav. S omezením parkování musí běžet dlouhodobá systémová opatření. To znamená, že u nových domů musí mít všechna auta parkovací místa na vlastních pozemcích. A stavební úřady to musí důsledně hlídat. Právě to v Boleslavi už funguje. Při projektování nových domů už se zde počítá s tím, že k jednomu bytu mají na pozemku připadnout nikoli jedno, ale dvě parkovací místa. Takřka každá rodina, která dělá ve škodovce, má totiž dvě auta. Kdyby je všichni „uklidili“ na ulici, tak bude město velmi zahlcené.

Podobně je nastaven nadstandardně v územním plánu Říčan vyšší podíl návštěvnických aut pro veřejný prostor u nové výstavby.

Zmínil jste mimo jiné propagaci cyklodopravy. Jak jsou na tom česká města s infrastrukturou pro cyklisty?
Celkem dobře postupují. Ve městech, která k tomu mají podmínky, například Českých Budějovicích nebo Hradci Králové, to funguje dobře. Lépe než v Praze, která je kopcovitá. Největší perspektivu pro cyklisty v Praze mají rodinné trasy podél řeky. Ale moc nevěřím masivnímu použití kol i za zaměstnáním a vybavením v kopcovitém terénu Prahy.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Řidič Porsche srazil na chodníku ženu s kočárkem

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Záchranka na maratonu ošetřila 52 běžců po kolapsu, do nemocnice museli čtyři

5. května 2024  13:30,  aktualizováno  17:53

Záchranáři na Pražském mezinárodním maratonu ošetřili 52 běžců, vesměs po kolapsu. Informovali o...

V německém Magdeburgu strhl vichr skákací hrad i s dětmi do Labe

5. května 2024  17:45

V německém Magdeburgu v neděli poryv větru strhl do Labe skákací hrad, na kterém se bavilo několik...

Ruští úředníci utíkají z Ukrajiny, nedočkali se slíbené raketové kariéry

5. května 2024  17:34

Ruští úředníci, kteří v počátcích invaze odešli na výzvu Kremlu pracovat na okupovaná území na...

Absurdita blahobytu. Miliardy porcí jídla končí v koši, nejvíc plýtváme doma

5. května 2024

Premium Přestože existují potravinové banky, kam míří neprodané jídlo ze supermarketů a řada hotelů,...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....