Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Matematika se musí i vysedět, říká profesor, který 50 let učí pedagogy

  13:56
Na osobnosti kantora záleží v matematice mnohem více než v jiných předmětech, tvrdí Jan Melichar z ústecké univerzity, který „učil učit“ už tisíce pedagogů. „Pokud kantor neumí matematiku poutavě vyložit, děti od ní spíše odradí,“ říká pětasedmdesátiletý profesor.

Jan Melichar je autorem mnoha učebnic, ale také teoretických textů. Naposledy publikoval v univerzitním sborníku článek o axomatické výstavbě matematické struktury. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Za to, že dnes učíte budoucí kantory matematiku a nikoli fyziku prý může náhoda. Jak k tomu došlo?
To je pravda. Vystudoval jsem matematiku a fyziku a tři roky jsem učil na škole v Lovosicích. Poté mě nalákali na konkurz na katedru fyziky ústecké univerzity. Pak jsem ale potkal známého, který mě začal odrazovat: „Co bys chodil na fyziku? Víš, kolik přístrojů s sebou budeš muset pořád tahat?“ A abych šel na matematiku, kde si vystačím jen s tužkou a papírem. To jsem udělal a příští rok to bude už 50 let, co matematiku na ústecké univerzitě vyučuji.

Matematika vás lákala od dětství?
Začal jsem se o ni zajímat na jedenáctiletce díky dvěma pedagogům. Prvním byl velmi přátelský Jaroslav Snopek, druhým naopak velmi přísný Jaroslav Malý. Oba nám dokázali matematiku nádherně přiblížit.

Jan Melichar je autorem mnoha učebnic, ale také teoretických textů. Naposledy...

Budoucí kantory vedete k přátelskosti, nebo přísnosti?
Rozhodně k prvnímu vzoru. Všechno je třeba polopatisticky vyložit. Matematiku lze totiž podat buď tak, aby tomu děti rozuměly, nebo naopak. Ti učitelé, kteří matematiku ovládají, ji většinou ukazují v hezčím světle, což je správná cesta. A kdo ji neumí, ten ukazuje její záludnosti.

Zatímco u některých jiných předmětů mnohdy stačí, aby byl učitel o dvě lekce před žáky, tak v případě matematiky to asi neplatí, že?
Kdo vyučuje matematiku, musí ji bezvadně ovládat. Teprve pak dokáže rozeznat a předat ty podstatné myšlenky. Děti pak k matematice snáze získají vztah. Mnohem více než v jiných předmětech proto záleží na osobnosti pedagoga. Ovšem matematika se musí také vysedět. Děti musí vypracovat mnoho úkolů, vypočítat mnoho příkladů, aby jednotlivé operace pochopily.

Co je základním pilířem matematiky na základní škole?
Základem je numerace, tedy nauka o přirozeném čísle. První třída je numerace do 20, druhá do 100, třetí do 1000, čtvrtá do milionu, pátá nad milion. Tato numerace vymezuje mantinely, kam může dítě jít. Když má ve druhé třídě numeraci do 100, tak nemůže pracovat s kilometrem.

Vyvíjel se tento výukový systém, nebo je stabilní?
V průběhu let se vyvíjel, kdysi měly děti numeraci do 100 už v první třídě a k tomu i 4 početní operace. Dnes je to jen sčítání a odčítání, ale už v 19. století museli prvňáčci zvládat i násobení a dělení. Neměli ale naopak geometrii, která vstoupila do škol v roce 1976 spolu s množinami.

Zatímco množiny ve výuce podporujete, tak geometrii už tolik ne. Proč?
Geometrie je hrozně těžká z jediného důvodu. Ani jeden geometrický útvar totiž v realitě neexistuje. Třeba přímka, která nemá žádnou tloušťku, jen nekonečnou délku. Nebo obdélník, plocha s pouhými dvěma rozměry. Jak to má dítě pochopit? Geometrie je výplod našeho mozku. Těžké to ale bylo i s množinami, které měly být jen prostředkem k pochopení matematiky. Ale stalo se, že se prostředek zaměnil za cíl, takže učitelé chtěli po dětech vysvětlit, co to je průnik nebo sjednocení. V případě množin šlo ale hlavně o pojmotvorný proces, kdy děti rozhodovaly o jednotlivých prvcích, zda někam patří či nikoli. Slouží k rozvoji logického myšlení a používají se dodnes, jen se jim říká skupiny.

Dnešní děti jsou od útlého věku konfrontovány s technikou. Je to znát na jejich matematické gramotnosti?
Když to porovnám s minulými desetiletími, tak v první třídě o mnoho napřed nejsou. Pak se to ale zlepšuje. Někdy tomu nepomáhají debaty o rámcově vzdělávacím programu. Vypadly z něj například zlomky, ale já jsem je do učebnice pro 4. třídu zařadil i přes výtku ministerstva. Když si dítě půjde koupit půl litru mléka, tak nebude vědět, co to je? Nakonec se zlomky do vzdělávacího programu vrátily.

Zlomky často používáme v běžném životě, takže je to pochopitelné. Patří ale ke všeobecnému vzdělání třeba goniometrické nebo logaritmické funkce?
To jsou sice věci potřebné pro technické obory, ale v běžném životě je sotva použijete. Mně osobně by nevadilo, kdyby se místo nich věnovalo více pozornosti statistice, pravděpodobnosti a kombinatorice. Statistikou se dá ovlivnit mínění lidí. Když sním celé kuře a vy žádné, tak jsme statisticky oba snědli půlku. Znalost záludností statistiky zlepšuje orientaci ve světě, stejné je to i v případě pravděpodobnosti. Kdyby si lidé spočítali pravděpodobnost výher v loteriích, tak by nikdy nesázeli. A kombinatorika? To je nauka o myšlení. Dítě musí přemýšlet a hledat cestu od jednoduchého ke složitému.

Stále více kantorů ve výuce uplatňuje principy profesora Milana Hejného, díky nimž mají děti objevovat matematiku samy a s radostí. Co na Hejného metodu říkáte?
S Milanem Hejným se známe léta. On vzal staré osvědčené zásady a uspořádal je do 12 jasných pravidel. Nechybí mezi nimi například práce s chybou. Když dítě udělá chybu, neměl bych mu vynadat. Měl bych být celý šťastný a rozebrat s ním, proč ji udělal. Víckrát ji už neudělá. To platilo vždy. Je dobře, že takové zásady profesor Hejný utřídil do uceleného systému. Dává učitelům náměty pro jejich práci.

Jste pro povinnou maturitu z matematiky?
Osobně bych byl pro, ale nelíbí se mi provedení Cermatu. Do maturitních otázek dává i kvízové úlohy s možnostmi a, b, c, d, a to není matematika, to může student trefit. Mně by se líbilo, kdyby stát důvěřoval středoškolským učitelům, kteří by vytvořili úlohy a pak z nich studenty zkoušeli. Je to mnohem osobnější přístup a méně stresu pro studenty.

Jste autorem mnoha učebnic, mimo jiné i jediné učebnice na světě pro romské etnikum. Co zohledňovala?
Učebnice vyšly v roce 1992 v nakladatelství Via Lucis Romis a šlo o pomocné sešity k matematice pro školy v Chanově a Předlicích. Nebyl v nich žádný text, protože tamní romské děti neuměly moc dobře česky. V učebnicích probíhaly počty prostřednictvím obrázků zvířat, ale často i peněz, protože romské děti na peníze reagovaly nejlépe.

  • Nejčtenější

Policisté v Krušných horách pátrali po patnáctileté dívce, našli ji mrtvou

1. května 2024  22:39,  aktualizováno  2.5 11:52

Policisté v Krušných horách od středečního večera pátrali po patnáctileté dívce z Ústí nad Labem,...

Do školy v Litvínově vnikl muž. Policie ho zadržela poblíž kvůli jiné krádeži

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  17:16

Desítky policistů, hasiči i záchranáři se ráno sjeli k litvínovskému gymnáziu. Důvodem bylo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejsem vítán, stáhnu se! Agateljan opouští hokejové Ústí, zbyly jen dluhy

29. dubna 2024  20:54,  aktualizováno  21:35

Pět měsíců a dost! Arménec Mikael Agateljan vycouvá z ústeckého hokeje, zatíženého dluhy....

Chomutov je zpátky v první lize. Postup si užiju jako titul, zářil kapitán Hübl

29. dubna 2024  21:23

Nasadili si kšiltovky s nápisem „Už jsme zase prvoligový“ a nemohli se nabažit poháru, který tvořil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jiné trasy i čísla linek. Změny v MHD jsou nutné, říká šéfka dopravního podniku

29. dubna 2024  11:28

Sotva si cestující v MHD v Ústí nad Labem zvykli, že se do vozů kromě centra města nastupuje pouze...

Do školy v Litvínově vnikl muž. Policie ho zadržela poblíž kvůli jiné krádeži

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  17:16

Desítky policistů, hasiči i záchranáři se ráno sjeli k litvínovskému gymnáziu. Důvodem bylo...

Chomutov chce ve věži na náměstí novou expozici, otevření plánuje za tři roky

3. května 2024  15:55

V útrobách chomutovské městské věže, která je dominantou severní strany náměstí 1. máje, chce město...

Štěrba, děčínský Zorro: Maska mě neomezuje, radil jsem se i s Houškou

3. května 2024  12:09

Lékař léčí, play off uzdravuje. Basketbalista Jan Štěrba přestoupil na správnou adresu, když se...

Dream Team narazil, svérázný majitel Kubáň neutíká: Z Ústí chci Drážďany

3. května 2024  5:57

Postup do druhé ligy se přesunul do říše utopie, nový vlastník ústeckého fotbalu však z klubu po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...