Za stoupající poptávkou po námořní dopravě stojí především růst světové ekonomiky a vydělávají na tom zejména rejdařští giganti. Na počátku roku měli velkodopravci podíl na trhu okolo 43,5 procenta, což je meziročně o 4,4 % více.
Poptávka roste především po kontejnerové lodní dopravě. Tam se kapacita loni zvýšila o 5,2 % a i přes nedostatek lodí se ceny přepravy snižují.
Kapacita lodní přepravy ropy podle Hellenic shipping news roste o něco pomaleji: tonáž se zvýšila o 1,4 %. Trajekty a osobní lodě rostly o 4,8 %. Celkový počet dodaných lodí tvořil v roce 2014 jen polovinu výroby v dosud rekordním roce 2011.
Lodě stárnou. Některé z nich se přesouvají do rozvojových zemí
Statistiky také ukázaly, že průměrný věk lodí se poprvé v historii rejdařství zvýšil. A v příštích letech bude proces stárnutí pokračovat.
Omlazování flotil komplikují dlouhé dodací lhůty výrobců. Po objednání lodi se čeká sedm až osm let, než se nové kusy vyrobí a dostanou do provozu. Po takto dlouhé době však poptávka po dopravě může vypadat úplně jinak
Změny nastávají i v nasazování lodí na obchodní trasy. Starší a menší lodě se přesouvají z hlavních obchodních cest na ty méně důležité. Vliv na flotily mají i nové předpisy o životním prostředí. Ty jsou v rozvojových zemích liberálnější a dopravci díky tomu mohou na svůj byznys použít lodě, které nevyhovují pravidlům na hlavních obchodních trasách. Díky těmto přesunům se rozvíjí přístavní infrasktruktura i v rozvojových zemích.
Největší loďařskou velmocí světa je Řecko. Drží šestnáctiprocentní podíl na námořní dopravě. Do deseti nejvýznamnějších rejdařských zemí se dále řadí pět asijských, tři evropské a jedna americká (viz tabulka).
Světoví lídři: | Řecko, Japonsko, Čína, Německo, Singapur |
---|---|
Rostoucí vliv: | Čína, Korea, Singapur |
Klesající vliv: | Německo, Norsko, USA |