Tradiční Dny NATO v Ostravě se na mošnovském letišti uskuteční koncem září. Největší bezpečnostní akce v Evropě v posledních letech láká statisíce diváků. I tentokrát si organizátoři připravili pro fanoušky letectví lahůdku v podobě stroje, který jakoby vypadl z filmů o „transformerech“.
Dny NATO v OstravěLetošní ročník Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil Armády České republiky proběhne 19.- 20. září. Účast dosud potvrdilo 13 spojeneckých zemí. Vstup na akci je zdarma. Je to ojedinělá nekomerční přehlídka, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co má k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. Loni byl v návštěvnosti vyrovnán dosavadní rekord - 225 tisíc diváků. Více informací na oficiálních stránkách www.natodays.cz |
„Letos si zřejmě návštěvníci konvertoplán prohlédnou na zemi po celou dobu trvání akce. Je to výborná zpráva nejen pro letecké nadšence, neboť účast Osprey na veřejných show v Evropě je stále velmi výjimečná,“ uvedl Zbyněk Pavlačík z Jagello 2000.
Stejně jako loni, i tentokrát dorazí na mošnovské letiště stroj Bell Boeing CV-22B Osprey spadající pod 352. skupinu speciálních operací, působící ze základny RAF Mildenhall v Británii.
Tato jednotka je v Evropě jediná, která má konvertoplány Osprey zařazené ve své výzbroji. Disponuje přitom pouze deseti kusy, z nichž první obdržela teprve v červnu 2013.
S upravenými letouny MH-130H zajišťuje dopravu speciálních sil či zásobování předsunutých jednotek za všech okolností a v jakkoliv nebezpečných oblastech. V případě potřeby se peruť zapojuje také do evakuace z nebezpečných zón, humanitárních a dalších operací.
Z důvodu vytíženosti a poslání jednotky je jen velmi málo příležitostí spatřit její stroje na leteckých dnech.
Fotografie |
V případě CV-22B Osprey jde o stroj unikátní koncepce, který není ve výzbroji žádné jiné armády. Kombinuje přednosti vrtulníku a klasického dopravního letounu.
Díky překlopným motorům dokáže startovat a přistávat jako vrtulník, cestovní rychlost však má podstatně vyšší srovnatelnou s turbovrtulovými dopravními letouny.
Tyto schopnosti mu umožňují rychle operovat ve složitých geografických podmínkách, což jej předurčuje pro využití speciálními jednotkami.