"Přestože během minulého roku nedošlo s výjimkou linky S34 do Čakovic k žádnému výraznému nárůstu počtu vlakových spojení v Praze, zvýšil se oproti roku 2012 počet cestujících ve vlacích téměř o deset procent," hodnotí výsledky průzkumu pražský radní pro dopravu Jiří Pařízek.
Organizátor pražské dopravy Ropid přičítá nárůst počtu cestujících například tomu, že se při změnách v MHD více dbalo na přetrasování autobusů tak, aby cestující častěji přestupovali do vlaků.
"To jsme udělali například v Klánovicích, Radotíně či Uhříněvsi, odkud je spojení vlakem rychlejší. Rozšiřujeme také integraci do regionu středních Čech - tedy lidé mohou jezdit vlakem na území Prahy s jízdenkou na MHD," popisuje mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Budou potřeba nové trati
Město si navíc od železnice v Praze dost slibuje: v budoucnu by z ní rádo vytvořilo plnohodnotnou alternativu právě třeba k tramvajím a autobusům.
Jenže tyto plány mohou narazit. "Kapacita infrastruktury nebude stačit. Proto bude zapotřebí budovat zcela nové trati v Praze. Na některých už je situace kritická teď," říká Marek Zděradička z Institutu plánování a rozvoje Prahy.
Počet cestujícíchprůměr 2005: 76 tisíc |
Podle Drápala už dnes není možné, zvláště na hlavních tazích, posilovat spoje regionální železnice. "Jde například o trať mezi hlavním nádražím a Smíchovem či koleje vedoucí do Úval přes Klánovice," zmiňuje Drápal.
Rozvoji městské železnice v Praze po vzoru německého S-Bahnu brání dálková a někde i nákladní doprava - ta se totiž na železničních tratích tísní společně s regionálními vlaky.
"Dálková doprava tu narůstá a bude omezovat dopravu regionální. Je zapotřebí vytvořit síť vysokorychlostních tratí, aby se ulehčilo těm pražským. Jenže to je otázka budoucnosti - příštích dvaceti třiceti let," dodává Drápal.
Správa železniční dopravní cesty však s výstavbou nových kolejí v nejbližších letech nepočítá. V plánu je aspoň modernizace zdejších železničních tratí. I to by mohlo pomoci. Opravovat se budou již zmíněné trati, kde je už dnes potíž.
Opravy mohou přinést zrychlení
Někde by se pak mohlo jet rychleji a teoreticky by se na některých tratích dal zkrátit interval. "Připravujeme i modernizaci úseku Praha-Holešovice - Praha-Bubeneč, Hostivař - Hlavní nádraží a další," zmiňuje mluvčí SŽDC Marek Iliáš.
Zároveň mají v plánu postavit i nové zastávky - právě proto, aby je Pražané měli blíže svým domovům. Už letos by se měla stavět zastávka například v Podbabě a zároveň i na Kačerově.
Jenže i rozvoj zastávek má jedno úskalí: provoz na železnici mohou zpomalit. "Chceme-li nové zastávky, tak trochu kapacity tratím ubereme, ale zase by to nemělo tolik zpomalit provoz," domnívá se Drápal.
Iliáš k domu dodává, že kapacitu tratě nemusí nové zastávky snížit. "Pouze mohou zvýšit dojezdové časy v řádech minut," říká Iliáš.