V ČSSD jste měl roli stínového ministra financí. Nemrzí vás, že finance má spravovat šéf hnutí ANO Andrej Babiš?
Mrzí. Ale to je tak všechno, co s tím můžu dělat.
V Nečasově vládě vedl průmysl a obchod Jihočech Martin Kuba. Sledoval jste, jak si vedl?
Sledoval. Nejsem nihilista a netvrdím, že ostatní dělají všechno špatně. Kuba dosáhl pokroku v boji proti šmejdům, tedy v ochraně spotřebitele. Je to širší téma než podomní prodej důchodcům a tam chci nepochybně navázat. Další oblastí, v níž jsme se shodli, je ekonomická spolupráce se zeměmi BRICS, což jsou Brazílie, Rusko, Indie, Čína a Jižní Afrika.
Čím chcete po nástupu do funkce začít?
Obnovením činnosti CzechInvestu, který sloužil k získávání zahraničních investic do České republiky. Ministr Říman se snažil jeho činnost utlumit a to bylo špatně. Chci, aby znovu fungovalo ve světě původních osm zastoupení.
Co uděláte pro české firmy?
Budu se snažit o stabilní věrohodnou hospodářskou politiku, budu s nimi komunikovat a usilovat o to, aby stát dělal v hospodářské oblasti vše, co má.
Právě na chybějící investice i klesající spotřebu v Česku ukazuje i struktura hrubého domácího produktu. Jak chcete přimět lidi víc utrácet?
Pokles spotřeby je daný tím, že lidi jsou vystrašení a bojí se o práci. Musíme udělat něco pro to, aby práci měli, to znamená podporovat příliv zahraničních investic a obecně podporovat podnikání.
Prospělo by českému průmyslu a obchodu přijetí eura?
Přijetí eura je naším dlouhodobým cílem. Ale taky je pravda, že eurozóna má výrazné potíže a musí si vyřešit vnitřní problémy. Proto předpokládáme přijetí eura kolem roku 2020. Rozdíl proti minulé vládě je, že se budeme účastnit debat eurozóny jako nečlenská země a nebudeme se tvářit, že euro tu bude platit na svatého Dyndy. Prostě nebudeme tomu škodit.
Jste pro zachování progresivního zdanění příjmů?
Ano, to už existuje od 1. ledna 2013 a nová vládní koalice se dohodla, že bude fungovat i nadále. Týká se fyzických osob a byla zavedena pod názvem solidární daň. My jsme se rozhodli, že nebudeme pokrytci a nebudeme tomu říkat solidární daň, když jde o klasické progresivní zdanění příjmů.
VizitkaJan Mládek (53 let) |
Je švarcsystém posilou, nebo hrobařem ekonomiky?
Je smrtelný. Chápu, že může pomoci pružnosti ekonomiky, ale pokud by se pokračovalo tímto směrem, povede to k rozvratu penzijního systému.
Jak se ho chcete zbavit?
Proti švarcsystému se dají dělat dvě věci: především sbližovat daňové zatížení zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) a také provádět kontroly. Ale ty jsou až sekundární.
Zvýšíte živnostníkům i odvody na sociální a zdravotní pojištění?
Takhle to není. Máme ambici zavést pro OSVČ registrační tablety jako v Chorvatsku, a tím pádem by měla být vyjevena skutečná ekonomika. To je nastavení stejných podmínek pro celou řadu lidí, kteří zatím mnohdy nemají šanci vykazovat žádné příjmy.
O jak vysokou minimální mzdu budete usilovat?
Minimální mzda by měla být na úrovni 40 procent průměrné mzdy. ČSSD už šla do voleb s tím, že se zasadí o růst minimální mzdy z dnešních 8,5 tisíce korun na 12 tisíc korun hrubého příjmu v roce 2018. Lidé, kteří poctivě pracují, se musejí ze mzdy uživit a mít vyšší životní úroveň než ti, kteří se práci vyhýbají. A je ambice, že se k tomu postupně dopracujeme.
Chcete pokračovat v další privatizaci státních podniků, z nichž Jihočechy nejvíc zajímá Budějovický Budvar?
Nevidím tam příliš prostoru. V jednu chvíli jsem měl představu, že by Budvar mohl fungovat jako dánský pivovar Carlsberg, který vlastní nadace. U Budvaru jsem přemýšlel o tom, že kdyby v něm měly nějaký podíl i kraj a město České Budějovice, musela by se jeho případná privatizace odehrát jen s jejich souhlasem. Na druhé straně se aspoň vyřešilo, že Budvar konečně odvádí nějaké peníze do státního rozpočtu.
Budete prosazovat i důležitá jihočeská témata, jako dostavbu dálnice D3? Nepochybně, to už z osobních zájmů. Jsem šťasten, že se loni otevřel úsek mezi Táborem a Veselím, což mi pomohlo. Jako nejdůležitější teď vidím obchvat Budějovic a poté dostavění dálnice v celé trase. Teď jsem z domova v Praze za hodinu dvacet minut, když to jede, po dostavbě D3 bych se mohl dostat na hodinu. Největší paradox je, že jsem seděl už v Paroubkově vládě, která schválila ve středních Čechách trasu Posázavím a další vláda to zase zrušila.
A co dostavba Temelína?
Nejsem si jistý, že bude tak rychlá, jak si to ČEZ představoval. Je možné, že se stavba přece jen zdrží. Je tam celá řada důvodů, dosud nebylo vyřešeno, zda ve hře zůstávají jen dva zájemci, stále se vede soudní jednání s Arevou. A další věc je, že nevychází ekonomika dostavby Temelína. ČEZ je veřejně obchodovaná firma a podnikatelský záměr by měl být ziskový.
Měli by mít Jihočeši z provozu Temelína nějaké výhody?
Byl bych hrozně rád, aby byl splněn nezávazný příslib z dob Lubomíra Štrougala, že lidi kolem Temelína budou mít levnější energii. Ale nevím, zda je to reálné.