Čtyřicet sedm let stará dohoda mezi Ruskem a Českem o leteckém spojení mezi oběma zeměmi dozná na přelomu roku zřejmě prvních větších změn. Už příští rok by měly obě země pustit na trh další dva dopravce, což by mohlo přinést zlevnění letenek.
První zájemci jsou už známi: ruské Transaero a tuzemský Travel Service.
Jednání o nové smlouvě nabrala zpoždění, podle ministerstva dopravy je však reálné, že už příští rok k rozšíření konkurence dojde. "Zpoždění je dáno především vyjednáváním mezi českou a ruskou stranou. Obě strany mají zájem na nové letecké dohodě, proto je potřeba naprosté shody," vysvětlil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
Podle něj už ovšem došlo k výrazné shodě a zbývá vyřešit jen ujednání o celních poplatcích a transkontinentální přelety. Podepsané memorandum o shodě, o kterém jako první informoval server planes.cz, počítá s tím, že už příští rok se začnou vybírat dva další dopravci pro spojení mezi Prahou a Moskvou, kde je bezkonkurenčně největší počet cestujících.
Dosud směl létat jen jeden dopravce z každé země
Až dosud dávají dohody právo provozu mezi každým českým a ruským městem vždy jen jednomu dopravci z každé země. To vede i k výrazně vyšším cenám letenek, než jaké lidé platí za podobně dlouhý let v rámci Evropské unie.
Podle Nováka je součástí vyjednávání i možnost rozšíření dohody na další města, například do Kazaně, Krasnojarsku nebo Krasnodaru a rozšíření spojení do dalších velkých ruských měst.
Nástup konkurence může ovlivnit byznys ČSA, které se na linky do Ruska výrazně zaměřují. Zatím jsou v klidu. "Na základě informací, které máme k dispozici, zatím nedošlo z pohledu Českých aerolinií k žádné zásadní finální změně v leteckém provozu mezi ČR a Ruskem," uvedl mluvčí Daniel Šabík.
O lety je čím dál větší zájem
Počty cestujících mezi Českem a Ruskem dlouhodobě rostou, za posledních pět let se téměř zdvojnásobily. Vzestup pokračuje i letos. "Za leden až září evidujeme v rámci pravidelné přepravy meziroční nárůst ve výši 13,7 procenta," uvedla mluvčí Letiště Václava Havla Eva Krejčí. Více než polovina pasažérů připadá na linku Praha - Moskva.
Lety mezi oběma zeměmi využívají hlavně ruští občané, podle Josefa Trejbala z Asiany je však patrná i čím dál vyšší poptávka ze strany českých podnikatelů. "Jde hlavně o menší firmy, které dříve létaly do Německa. Teď létají do Ruska, a čím dál častěji," popisuje Trejbal.
O vstup na linky do Ruska má velký zájem český Travel Service, který už letos začal spolupracovat s ČSA a umožňuje přestup ruských turistů na linky do Středomoří. "Z naší strany trvá eminentní zájem o Rusko, stejně jako v minulosti," potvrdila mluvčí Vlaďka Dufková.
V Rusku se mluví hlavně o Transaeru a S7 Airlines. Dmitrij Stoljarov, zástupce ředitele Transaera, potvrdil MF DNES velký zájem. "Není pochyb o tom, že trh požaduje další dopravce. Cestující na této trase dosud strádají kvůli tomu, že na této trase není konkurence," uvedl Stoljarov. Transaero chce létat na moskevská letiště Vnukovo nebo Domodědovo, dosud se létá z Prahy na Šeremetěvo.