"Bude to mít hrozný dopad na obchody, když tam průvodci nebudou moci turisty vodit. Hrozí vysoká pokuta. Čínská vláda navíc posílá v turistických skupinkách své špiony, inspektory, kteří to kontrolují," říká průvodce čínských turistů po Praze Vincent Huang, původem z Tchaj-wanu.
Čínské vládě vadí, že průvodci ve spolupráci s čínskými cestovními kancelářemi vodí turisty do nasmlouvaných prodejen a inkasují od nich obří provize z nákupu.
Jak si získat čínského zákazníka?- Číňané jsou pověrčiví a je třeba si dát pozor i na barvy a číslice: např. červená barva je populární, znamená štěstí, žlutá – barva síly a moci, černá a bílá – spojeny se smrtí, v těchto barvách se chodí na pohřby - Číslo 4 zní jako smrt, nepoužívat, často toto číslo přeskakují, pokud číslují domy. - Číňané ocení dárky v obchodě, i při nákupu velmi luxusního zboží. - Pokud přijde skupina do obchodu, ke všem přistupovat stejně, nabídnout všem stejné občerstvení, stejnou cenu, stejnou pozornost. - Neptat se nikdy čínského turisty: Jste Číňan? Ale kde jste se narodil? - Ocení váš kompliment ohledně jejich dobrého vkusu. - Nebuďte překvapeni, že přeruší vaši řeč s jiným zákazníkem. - Pokud mluví anglicky, nebuďte překvapeni, že se zeptají na osobní věci, jako: Máte děti? Kolik vyděláváte? - Porušují váš osobní prostor, ale nemají rádi pokud se jich dotýkáte vy. Rádi si všechny věci osahají, pokud se začnou dotýkat zboží jde o dobrý znak, toho, že si zboží koupí. - Nekoukají se do očí, ale směrem dolů, považují to za respekt k druhé osobě. Ani vy se jim do očí nedívejte. - Je dobré je alespoň pozdravit v jejich jazyce, prolomí to ledy. - Neukazují prstem, to považují za neslušnost, ale otevřenou rukou. - Doprovoďte je po nákupu až ke dveřím. Zdroj: Global Blue |
V Česku se podle informací MF DNES pohybují v řádu desítek procent z nákupu. O to pak musí být zboží pro turisty předraženo, aby se všichni účastníci transakce mohli podělit o zisk.
"Slyšel jsem historky, jak je musí cestovky přes obchody oholit, aby se jim vyplatilo zájezd pořádat, jinak by to dotovaly ze svého. Anebo že průvodci nedostávají mzdu od cestovek a musí to dohánět na provizích," říká Oto Ledvinka, šéf obří prodejny se sklem Erpet na Staroměstském náměstí. On i další majitelé obchodů mají písemné smlouvy přímo s cestovními kancelářemi na příliv čínských skupin, výši provizí nechce uvádět. "Bývá to ale i více než jednotky procent z nákupu," připustil.
Novinku vítá. "Nahrává nám to. Turisté zamíří do seriózních obchodů a my jim nabízíme řadu služeb – občerstvení, toalety, taxi, čínsky mluvící prodavače," vyjmenovává.
Zákon rychle zvýšil ceny zájezdů
Za zboží totiž Číňané na cestách utratí drtivou většinu peněz. "Podle Ivy Alliance Číňané utratí 70 procent za zboží, 12 procent za zábavu, 14 procent za jídlo a 4 procenta za památky," říká Adéla Kupková z Global Blue, která zprostředkovává turistům ze třetích zemí vracení DPH.
Zájezdy pod cenou kompenzované provizemi z předražovaných nákupů byly největší problém přímo v Asii. Po zavedení zákona ceny krátkodobých zájezdů do Thajska, Singapuru či Malajsie vzrostly podle Global Blue trojnásobně na v průměru 1 365 eur, do Evropy zhruba o 20 až 30 procent na 1 985 eur (zhruba 50 tisíc korun).
Podle průvodce Huanga však čínští turisté průvodce k nakupování potřebují. "Nestačí jen turisty přivézt a nechat je, ať jdou nakupovat. Mají obavy, že jim někdo prodá draho, že se nedorozumí, že v obchodě nebudou mít někoho, komu mohou důvěřovat," říká. Doufá, že se čínské asociaci cestovních kanceláří podaří prosadit zmírnění zákona.
Čínští turisté se v Česku letos poprvé probojovali mezi první desítku národností. Za první pololetí přijelo podle ČSÚ do Česka 63 383 Číňanů, kteří v Česku utratí při jednom nákupu v průměru 15 600 korun.