O tom, jak se chovat při mimořádných událostech, se učí děti od první do deváté třídy prakticky ve všech předmětech. Zatímco noví školáci se třeba v přírodovědě dozví, co je oheň, na vyšším stupni už se například v rámci fyziky učí, co dělat při jaderném výbuchu, v chemii potom jak správně zareagovat na chemický poplach.
Na změnu poukázal Český rozhlas. Jejím hlavním iniciátorem byli hasiči, které ministerstvo školství po deseti letech úsilí přizvalo k tvorbě nových osnov.
"Od roku 2004 se tato tématika sice nějakým způsobem vyučovala, ale nebylo to takto striktně a jednoznačně zaneseno v rámcově vzdělávacích programech, takže už je to pro učitele závazné," vysvětlila mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru Nicole Zaoralová.
Učitelé se bojí, že novinka bude příliš náročná
Někteří učitelé však ze změny příliš nadšení nejsou. "Dřív to bylo lepší, protože existovala branná výchova a tam byly všechny složky. Když to bylo v jednom předmětu, bylo to určitě jednodušší pro učitele a třeba i děti," řekla Radiožurnálu ředitelka základní školy Františka Peřiny v Praze Jarmila Pavlišková.
Podle Zaoralové má však tento způsob výuky své výhody. Pro děti je totiž zábavnější, když se o řešení mimořádných situací nedozvídají izolovaně, ale v kontextu s ostatním učivem. Na rozdíl od zmíněné branné výchovy navíc budou připraveny na události z běžného života.
"Základem je, že se to neustále opakuje. Je potřeba, aby tyto informace získali jako automatismus," popsala cíl, který si hasiči od novinky slibují, Zaoralová. "Když to řeknu na banálním případu: začne vám hořet pánvička s olejem a spousta lidí jako automatismus pořád má, že na to nalije vodu. A my potřebujeme, aby se automatickým stalo přiklopit to pokličkou," přiblížila.
Aby byl pro učitele přechod na nové osnovy co nejjednodušší, hasiči se je snaží proškolovat. Doteď školením prošlo zhruba 17 tisíc kantorů. Kromě toho mají k dispozici i velké množství materiálů, od podrobných příruček přes popisy praktických pokusů, hry pro děti až po videa. "Učitel tak ví, co kdy odvykládat, na co se má zeptat, co si tím mají děti zafixovat," konstatuje Zaoralová.