Zakázky dohromady za 25 miliard pocházejí z doby i před pěti lety, kdy byly ceny podstatně výše, v soutěžích se často potkávaly jen dvě firmy a nikdo jiný, a vysoutěžená cena se prakticky nelišila od projektové.
Smlouvy si přehazovali poslední tři šéfové Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ale za současného generálního ředitele Davida Čermáka se našly na stavbu peníze. Ty zbyly i díky zlevnění jiných projektů v poslední době.
Podle Čermáka jsou smlouvy nejen na vysoké ceny, ale ještě se každoročně navyšují o inflaci a odpovědnostní závazky. Jde o případy, kdy se začalo stavět třeba v roce 2010, aby se kvůli nedostatku financí stavba záhy zastavila.
Stavební firma však už měla nasmlouvané obchodní partnery, kteří vůči ní uplatňují penále, a ty chce pak dodavatel po státu. "V jednom případě cena stoupla o čtyřicet procent. Čím později začneme stavět, tím to bude dražší," dodal Čermák.
Co se začíná nebo bude stavět - 10 nejdražších úseků | ||
---|---|---|
Kde se staví | Cena (mld. Kč) | Kdo staví |
R49 4901 Hulín - Fryšták | 7,80 | Skanska, Eurovia, Metrostav, Dálniční stavby Praha, Pražské silniční a vodohospodářské stavby |
D11 1105/2 Osičky - Hradec Králové | 3,72 | Eurovia, Strabag, Metrostav |
I11 Ostrava Prodloužená Rudná | 3,21 | Strabag, OHL ŽS, JHP |
R6 Lubenec - Bošov | 1,96 | Eurovia CS, AZ Sanace, Geosan Group |
R35 Hradec Králové (Sedlice) - Opatovice - 3. patro | 1,62 | Skanska, Metrostav |
I/37 Chrudim obchvat úsek Medlešice - I/17 | 1,51 | Eurovia, M-silnice, PSVS |
I/35 Valašské Meziříčí - Lešná 3.etapa | 0,83 | Alpine Val. Meziříčí, Bögl&Krýsl |
I/27 Velemyšleves obchvat a přemostění Chomutovky | 0,73 | EDS Holding, AZ Sanace, Silnice Group |
I/9 obchvat Dubá | 0,63 | Viamont DSP, Strabag, Integra Liberec |
I/62 Děčín - Vilsnice | 0,63 | EDS Holding, AZ Sanace, Silnice Group |
Cena celkem | 24,32 | |
zdroj: ŘSD |
ŘSD se podařilo se stavebními firmami dojednat alespoň částečné slevy v řádu jednotek procent. "Chtěli bychom větší slevy, firmám to rozhodně nechává dostatečný prostor pro zisk, ale nemáme nástroj, jak je k tomu donutit. Myslím, že bychom všechny tyto soutěže v dnešní době vysoutěžili minimálně o třicet procent levněji," dodal Čermák.
Smlouvy jsou však prakticky nevypověditelné. Uzavíraly se v letech 2008 až 2010 na stavby, které neměly ještě například ani stavební povolení nebo nebyly zajištěny všechny potřebné pozemky. V rozpočtu se s nimi ani nepočítalo, přesto tehdejší vedení ŘSD smlouvy podepsalo. Jen v několika případech se podařilo smlouvy zcela zrušit, například kvůli problémům s povolením.
ŘSD se podaří navíc některé stavby prosadit nejspíše do Operačního programu doprava, čímž současně vyřeší i problém s hrozbou nedočerpání evropských peněz u jiných staveb.