Dispečinky už mají vlastní programy, nově se však začala mezi lidmi lavinovitě šířit nová aplikace, která se neomezuje na jedinou taxislužbu. Investice ústeckého milionáře Martina Hausenblase a jeho firmy Adler International se pohybuje v řádu milionů korun.
"Fascinuje mě, jakou hodnotu mohou nové technologie nabídnout pro život ve městě. Liftago Taxi je první projekt naší platformy městské mobility," uvedl pro MF DNES Hausenblas, který zbohatl na dovozu a vývozu reklamního textilu. K tomu nyní přidal mecenášství a boj proti korupci.
Šest týdnů po spuštění bezplatné aplikace ji už používá 330 řidičů, z toho jen polovina pražských. Stáhlo si ji také už 2 500 pasažérů. Řidičů různých firem přibývá až deset za den, pasažérů 50 až 100.
Každý se tím mění v dispečera, na mapě vidí, která auta jsou poblíž, kolik má řidič pozitivních známek a za jakou cenu jezdí.
Řidič za každého zákazníka získaného přes tuto aplikaci odvede firmě 17 až 25 korun, záleží na městu. Služba se neomezuje jen na ta velká. Řidiči platí příspěvky formou předem koupeného kreditu.
Komunitní podnikání připomíná letadlo
Polovinu z tohoto příspěvku firma Adler rozdělí mezi takzvané marketéry, kteří vyhledávají řidiče, klienty a firmy. Tato odměna sice vychází asi jen na korunu za jednu jízdu, ale časem to může být pěkný a stabilní příjem.
V některých bodech toto "komunitní podnikání" připomíná princip letadla, není tam však na začátku vysoký vklad, na který letadla vždy doletěla a tisíce lidí s nimi. "Já se tomu věnuji od května na plný úvazek," svěřil se Radek Michalčík, jeden z marketérů.
"Sešel jsem se s taxikářem v Praze a zjistil, že je to práce docela náročná. S touto aplikací nenajedou tolik prázdných kilometrů. Je logické vybrat si efektivně taxi v rychlém dojezdu. Odmítl mě jen jeden ze sta," dodal marketér, který už "nabral" 65 řidičů, 30 pasažérů a domlouvá se i s jedním zábavním klubem, kam chodí o víkendu tisíce lidí.
Zájem o aplikaci mají i pivovary, festivaly, kongresy či cestovky. Aplikace, kterou vyvinul tým Juraje Atlase se zkušenostmi ze společností jako Cap Gemini, Ernst & Young a NESS Technologies, v angličtině dorazila i do Indie, kde by oni měl zájem hotelový řetězec, či do Francie a Británie, kde se o ni hlásí provozovatelé taxi.
Taxislužby se aplikací nebojí
I v Česku má už několik taxislužeb vlastní aplikaci. Například tři áčka, Modrý Anděl nebo Nejlevnější Taxi. U AAA už ji mají rok a půl.
"Uživatelů je více než 10 tisíc. Zákazník vidí, kde auto je, jak k němu jede, a po příjezdu dostává upozornění," popsal jednatel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Za dva měsíce hodlá firma se žlutými taxíky přijít s novinkou, kterou nyní tají.
"Chystáme velký upgrade aplikace o další služby," řekl jen.
A také taxislužba Modrý Anděl spustila svou aplikaci, dokonce prý jako první – už v dubnu 2012. "Brzy pokoříme hranici 100 tisíc stažení," uvedla obchodní manažerka Tereza Tillová. Ani jedna z těchto taxislužeb se nebojí, že by dispečink začal být zbytečný.
"Fůra zákazníků ve Francii, Německu i Španělsku se od aplikací, které nejsou podpořeny dispečinkem a nemají rychlou zpětnou vazbu, vrací k taxi pod dispečinkem," dodal Kvasnička z AAA. "Únik objednávek k jinému subjektu jsem nezaznamenal," dodal.
Ani Modrý Anděl nemíní, že to pro ně bude zásadní změna. "Aplikace budou pochopitelně stále vypracovanější, vždyť ani my nečekáme a pilujeme tu naši. Dispečinky nezaniknou, ale budou se muset rychle přizpůsobovat," uvedla Tillová.
Na vlastním programu pracuje i Radim Jančura, majitel firmy Student Agency, který se chystá provozovat luxusní taxi s vozy Audi A6 pod značkou Tick Tack. Řidiče bude přímo zaměstnávat, minulý týden už vyšly pracovní inzeráty. "Budeme mít spoustu vychytávek, ale o těch budeme mluvit až před rozjezdem. Ten plánujeme na listopad," řekl v pátek.