Důsledkem je dluhové břemeno kolem čtyř miliard eur. Přinejmenším část z něj by ale mohli příště nést daňoví poplatníci, jestli se ho příští rok nepodaří splatit.
"Jestliže nepronajmeme dálnice, spustí se státní záruky na tyto půjčky, což znamená, že stoupne státní dluh, a to nemůžeme dovolit," řekl podle agentury Reuters chorvatský ministr dopravy Siniša Hajdaš Dončić.
Výběrové řízení pro případné investory se podle něj uskuteční v prosinci. Teprve pak se rozhodne, kdo z nich bude moci předložit závaznou nabídku. Dálnice by podle předběžných plánů mohly být pronajaty na 30 až 50 let.
Vláda má přitom v úmyslu obdržet jednorázovou platbu mezi 2,4 a 3,2 miliardami eur. Dvě společnosti, které nyní dálnice provozují, musí podle ministra příští rok splatit úvěry za 6,6 miliardy kun (22,8 miliardy korun).
Evropská komise již nového unijního člena upozorňovala kvůli rostoucímu státnímu dluhu a výši deficitu veřejných financí. Státní dluh Chorvatska se blíží 60 procentům hrubého domácího produktu země. Rozpočtový schodek by měl v letošním roce představovat 3,5 procenta HDP.