"Bude to 350 Francouzů proti 450 vojákům koalice. Diváci uvidí zoufalou porážku francouzské armády," připomněl výsledek bitvy z roku 1813 Jakub Samek z firmy AusterlitzPro, jež má organizaci rekonstrukce bitvy na starost.
Z programu30. srpna 16-17 hod. rekonstrukce vyhnání Napoleonových vojsk z Ústí 17-17:30 hod. pietní akt u pamětní desky dragouna Jordána v ústecké Dlouhé ulici 31. srpna 14-14:40 hod. pietní akt u Jubilejního pomníku 16-17 hod. hlavní bitva 17:15-18 hod. pietní akt u hromadného hrobu obětí napoleonských bojů |
Pořadatelem oslav dvoustého výročí jedné z nejznámějších napoleonských bitev je Ústecký kraj, který nyní představil program připomínky této historické události.
"Naším cílem je přitáhnout co nejvíce lidí, aby na oslavách co nejdéle zůstali," podotkl radní pro regionální rozvoj Jan Szántó.
Hlavní program začne už v pátek 30. srpna, kdy po noci strávené pod hradem Střekov po poledni napochodují armády do Ústí, aby na Mírovém náměstí svedly první menší bitvu, jež má připomenout osvobození krajského města od francouzské posádky.
"Z Terezína vyrazili Rakušané, aby město získali zpět. Během osvobozování padl jeden jediný voják, byl to rakouský dragoun Fridrich Jordán. Chceme tím udělat malou reklamu tomu, co uvidí diváci v sobotu u Chlumce," uvedl Jiří Bureš z ústeckého muzea.
Armády nasadí dělostřelectvo i jízdu
Na sobotní odpolední bitvu u Chlumce a Přestanova vojáci nasadí do boje kromě pěchoty i dělostřelectvo s 15 děly a jízdu se 40 koňmi. Mimo to si diváci budou moci už v dopoledních hodinách vychutnat výcvik obou válečných stran, který proběhne v místě vojenského ležení za Horkou u Žandova.
"Vojáci budou mít tábor v plátěných dobových stanech, který bude kopírovat skutečný tábor o velikosti jednoho batalionu," poznamenal organizátor Samek.
Bitva u Chlumce 1813Po neúspěšném tažení do Ruska v roce 1812 porazil Napoleon 26. a 27. srpna 1813 u Drážďan armády Rusů, Rakušanů a Prusů a stíhal poražená vojska ustupující do Čech. Jeden z jeho nejschopnějších generálů Dominique Joseph Vandamme se svými 40 tisíci muži měl v Krušných horách sevřít nepřítele do obklíčení a poté dobýt Prahu. U Chlumce a Přestanova narazila francouzská armáda 29. srpna na houževnatý odpor 15 tisíc ruských a několika set rakouských vojáků. Přestože Francouzi měli více než dvojnásobnou převahu, obránce do večera nezmohli. Druhý den přišly na pomoc rakouské a pruské oddíly a Napoleonovi vojáci se ocitli v obklíčení. Celkově se ztráty vyšplhaly na 20 tisíc mužů. Napoleonův definitivní pád pak utvrdila "Bitva národů" u Lipska, kde 16. až 19. října 1813 spojenci porazili Francouze na hlavu. Za dva roky pak epochu napoleonských válek úplně uzavřela bitva u Waterloo. |
Obě bitvy doplní bohatý doprovodný program. V pátek večer proběhne v Chlumci u Nového rybníka folková a country hudební akce, v sobotu se v Chlumci a Přestanově uskuteční historická tržnice a v neděli v Teplicích na tamějším zámku výstava k výročí bitvy.
Vše budou rámovat soutěže, akce pro děti a další dílčí hudební a společenské akce.
Rozpočet je do pěti milionů
Vedení kraje očekává, že na akci přijdou tisíce lidí. Mezi nimi budou i významní zahraniční hosté, které už kraj pozval.
"Účast potvrdil ruský velvyslanec Sergey Kiselev, kulturní a tiskový atašé amerického velvyslanectví Robert Zimmerman či rakouský vyslanec Martin Hojni," uvedl hejtman Oldřich Bubeníček.
Ústecký kraj je za velkorysou připomínku 200. výročí bitvy u Chlumce připravený zaplatit až pět milionů korun.
"Pět milionů je ale maximum, chceme to udržet pod touto částkou," poznamenal hejtman Bubeníček.
Do rozpočtu přispěla jedním milionem energetická společnost ČEZ, takže krajskou kasu přijdou oslavy nejvýš na čtyři miliony.
Kraj akci zajišťuje sám, aby ušetřil
Původně měla oslavy kompletně zajistit agentura Darothore, která zakázku vysoutěžila za 6,55 milionu. Darothore je přitom personálně propojená s agenturou ROXY II, jež byla v minulosti sponzorem ČSSD, která na kraji spoluvládne.
Cena vyvolala kritiku části krajské opozice a kraj nakonec uspořádání celé akce zajišťuje sám prostřednictvím dodavatelů (o sporu zde).
Samotnou bitvu zajišťuje firma AusterlitzPro, která roky organizuje obdobné akce u Slavkova. Agentura Darothore pro kraj připraví billboardovou kampaň a zajistila obří reklamní plachtu na průčelí krajského úřadu.
"Za 15 billboardů na tři měsíce je to 205 tisíc bez DPH a reklamní plachta stála kraj 85 tisíc," vypočítal šéf oddělení cestovního ruchu krajského úřadu Jiří Válka.
Kraj ještě hledá dodavatele propagačních předmětů, jako jsou pamětní mince, odznaky či omalovánky. Ve spolupráci s muzeem už připravil karty a kalendář s dobovými motivy.