Po náročných a téměř rok trvajících zkouškách dostala tramvaj průkaz způsobilosti.
"Je to významná událost, jedná se o první zcela nízkopodlažní tramvaj v Liberci. Nabízí mnohem vyšší komfort," zmínil ředitel Dopravního podniku Liberce a Jablonce nad Nisou Luboš Wejnar.
Kromě toho, že tramvaj upoutá moderním designem a netradičním nátěrem, není v ní žádný schod. Na rozdíl od typů T3, které jsou na nízkopodlažní jen upraveny.
Nová šestinápravová tramvaj nabízí také více místa, posadí se v ní 46 cestujících. Prošla celkem 34 zkouškami. Zkoušela se za všech klimatických podmínek, v dešti i ve sněhu.
Dopravní podnik především po pečlivých úpravách odstranil velké vibrace, které tramvaj způsobovala.
"Vyměnilo se prakticky devadesát procent gumopryžových prvků a vibrace poklesly asi o 40 procent," zmínil provozně-technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička.
A změnu k lepšímu potvrzují i lidé, kteří si na hlučnou tramvaj v průběhu testování stěžovali.
"Rapidně se to zlepšilo, vibrace výrazně klesly. Dříve jsem ji slyšel, už když jela ze zastávky od školy. Teď ji sice poznám taky, ale až před domem. Třeba to úplně odstraní u dalších smontovaných vozů," řekl Josef Kronďák, který žije v ulici 5. května.
Rámcová smlouva výrobcem tramvaje, firmou Pragoimex počítá s tím, že by takových tramvají mělo po městě jezdit osm. Dopravní podnik si je sám smontuje.
Tramvaj bude jezdit mezi Lidovými sady a Horním Hanychovem. Na úzký rozchod trati do Jablonce není stavěná a podvozek prý na metrový rozchod ani nejde uzpůsobit.
Tramvaj vyšla na 38 milionů bez DPH. Dopravní podnik vyjednal s dodavatelem pětiletou záruční lhůtu.