"Výrazná úleva se čekat asi příliš nedá. Naopak větší klid se dá očekávat v místech, kde lidé v dopravních špičkách trpí. Je to třeba ulice Argentinská či Veletržní. Doprava v těchto místech bude svedena pod zem, což je v západoevropských městech trend," tvrdí Petr Moos z ČVUT.
Jezdí se méněLoni řidiči ujeli po metropoli méně kilometrů než v roce 2011. V průměru to bylo 21,812 milionu kilometrů za den, což je oproti roku 2011 o 124 tisíc kilometrů méně. Důvody jsou ekonomika či preferenční opatření ve prospěch MHD. |
Podobně hovoří i Robert Šťastný, někdejší expert organizace BESIP. Podle něj tunel Blanka může paradoxně přivést více vozů do centra. "Lidem usnadní cestování a ti budou méně motivovaní nechávat svá auta na kraji metropole," říká Šťastný.
Z ročenky Technické správy komunikací za minulý rok vyplývá, že plných 94 procent všech řidičů končí svou cestu v centru metropole. Jen šest procent centrem projede, aby pokračovali dál. "Je to jednoduché. Je zde (v centru) velká koncentrace firem, tedy mnoho pracovních míst," vysvětlil mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.
Pražský provoz v roce 2012Nejzatíženější úseky: Nejzatíženější mimoúrovňové křižovatky Nejzatíženější úrovňové křižovatky Zdroj: TSK |
"Spousta lidí sem jezdí na úřady, a třeba ani nemají možnost zaparkovat na kraji města. Vždyť parkoviště P+R jsou často plná už v sedm ráno. A navíc ten, kdo má služební auto, často neřeší spotřebu ani cenu. Prostě si do centra zajede," doplnil Šťastný.
Právě více záchytných parkovišť či zpoplatněný vjezd do centra jsou nástroje, které by mohly problém částečně vyřešit. "Rozhodně jsem pro zpoplatnění vjezdu do centra. Tak, jako je tomu například v Londýně či Stockholmu. A vybrané peníze bych okamžitě investoval do nových prostředků městské hromadné dopravy," říká Moos. Podle něj je chybou, že lidé nemají příležitosti více pracovat na okrajích metropole.
"Praha není budovaná jako polycentrické sídlo. Lidé proto tolik jezdí do centra. Kdyby pracovní příležitosti byly více v okolí města, poptávka po cestě osobním autem by byla možná výrazně menší," dodává Moos.
Podobně je to se záchytnými parkovišti, kterých je podle statistik TSK v hlavním městě šestnáct s celkovou kapacitou 2 739 míst. "Přesto je jich málo. Tady vidím prostor pro jejich navyšování a další efektivní napojování na městskou dopravu," míní Šťastný.