Přes 36 tisíc řidičů bylo v Česku ke konci loňského roku bez řidičáku. Kvůli několika více či méně vážným přestupkům sami sebe "vybodovali". A dalších zhruba 20 tisíc nemá ke ztrátě oprávnění sednout za volat daleko. Od dvanáctibodové hranice je dělí jen tři nebo méně bodů.
V České republice je tak téměř šedesát tisíc lidí, kteří by mohli mít důvod k uplácení, aby si zachovali právo řídit automobil.
Většině z nich by stačilo uplatit úředníka na obecním úřadě. Tisíce řidičů se však dostanou až k soudnímu projednávání. A právě takové případy řešil soudce Ondřej Havlín. Toho a dalších pět lidí včetně žalobce či advokáta zadržel kvůli podezření z korupce speciální útvar policie.
Právě v hlavním městě je situace zcela specifická. Na více než milion obyvatel totiž připadá jediný soud, který jejich prohřešky řeší. Je to soud na Praze 2, místo, kde působil i Havlín.
Koncentrace tolika případů na jediné místo dává soudcům vliv, jaký jinde v republice nemají. Doprovází ji tak velká možnost ke zpeněžení tohoto vlivu.
Stát chystá novelu, chce zamezit korupci
Podle České televize si skupina kolem Havlína nechala zaplatit nejméně v 17 případech a šlo o statisícové částky. Šéf Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Robert Šlachta tvrdí, že nešlo o běžnou korupci, ale důmyslnou síť protislužeb.
Ministerstvo spravedlnosti se rozhodlo systém, který nahrává korupci, změnit. V pondělí MF DNES řeklo, že omezí privilegium Prahy 2 řešit dopravní trestné činy z celého města. Alespoň případy řízení pod vlivem alkoholu a návykových látek chce v budoucnu rozdělit mezi všechny pražské obvodní soudy.
"Novela, která to umožní, je naplánovaná na tento rok," uvedl Robert Schuster z tiskového odboru ministerstva. V pondělí se také v případu kolem soudce Ondřeje Havlína a státního žalobce Františka Fialy objevilo další jméno.
Mezi obviněnými je podle serveru Lidovky.cz i pražský advokát Karel Matějka. Jakou roli v systému hrál, zatím není veřejně známé, ví se jen, že se nespecializoval na dopravní agendu.