Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Švédský gryf roztahuje křídla. Švýcaři ho koupí, i když nezvládl testy

  15:30
Česká republika není jedinou evropskou zemí, která rozhoduje o modernizaci stíhacího letectva. V řadě států, stejně jako u nás, se o slovo hlásí gripeny. Dokonce i tam, kde je testy nedoporučily. Do karet švédským stíhačkám hraje příznivá cena i potíže potenciální konkurence.
Stíhací letoun JAS-39 Gripen českých vzdušných sil

Stíhací letoun JAS-39 Gripen českých vzdušných sil | foto: Martin Král, Armáda České republiky

Do konce listopadu chce mít Česká republika jasno v tom, zda prodlouží pronájem stíhaček JAS 39 Gripen, nebo zda na zajištění ochrany vzdušného prostoru vypíše výběrové řízení.

Česko přitom není jedinou evropskou zemí, která o pořízení švédských strojů vyjednává. Chorvati dostali nabídku na osm gripenů 10. října, novou nabídku zkoumají také Bulhaři (rovněž mají zájem o osm strojů). Dánsko chce pořídit třicet letounů, Nizozemsko dokonce 85, výhledově by své letectvo mohly modernizovat Rumunsko nebo Slovensko.

"Velikost celého potenciálního trhu pro gripeny odhadujeme na 300 letadel," uvedla firma SAAB ve svém prohlášení. Počítá do toho i Brazílii, která váhá mezi stovkou gripenů či francouzských strojů Rafale.

"Dá se říct, že gripen rozpíná křídla. Ze strojů nové generace má nejlepší exportní bilanci," říká vojenský publicista Lukáš Visingr.

V Česku se přitom gripeny staly synonymem korupce (více o licitování o stíhačky zde), která měla jejich pořízení provázet. Nikdo sice nešel za mříže, například exministr zahraničí Jan Kavan však úplatky nevědomky přiznal ve švédské televizi.

Co tedy vězí za oním "rozpínáním křídel"?

Za méně peněz méně muziky

Zatímco bájný gryf s tělem lva a hlavou a křídly orla byl považován za vládce zvířat i ptáků, jeho kovový jmenovec takový není. Mezi stíhačkami platí za lehký stroj, který má vedle generačně srovnatelné konkurence některé parametry nižší (např. méně zbraňových závěsníků či menší dolet) i provozní náklady. Lidově řečeno, za méně peněz méně muziky.

Poměrně zajímavý příklad nabízí Švýcarsko. To si jako neutrální země zajišťuje svou obranu samo. V srpnu potvrdilo, že koupí 22 gripenů za 3,3 miliardy dolarů (63 miliard korun) včetně podpory zahrnující náhradní díly i výcvik pilotů. Testovací gripen, generačně novější než například ty "české", se Švýcarům předvedl začátkem října na leteckém dni.

Jenže zavádění gripenů ve Švýcarsku se neobešlo bez určitého rozruchu. Začátkem letošního roku totiž unikla na veřejnost zpráva švýcarské komise, která nové letouny vybírala. Gripen z ní vyšel výrazně hůře než možní konkurenti (francouzský stroj Rafale a mezinárodní projekt Eurofighter Typhoon).

Švýcarské srovnání letounů
GripenTyphoonRafale
Střežení vzdušného prostoru (v míru)4,2 (5,3)6,2 (6,5)6,7 (7,0)
Obrana před nepřátelskými letadly4,6 (5,7)6,1 (6,5)7,0 (7,3)
Doprovod a ochrana vlastních letounů4,8 (5,6)6,2 (6,5)7,1 (7,4)
Vzdušný průzkum5,4 (5,8)5,1 (5,4)7,6 (7,6)
Útoky na pozemní cíle5,1 (5,8)5,0 (5,8)7,2 (7,5)

Číslo před závorkou udává výsledek testů z roku 2008, číslo v závorce model, jak by uspěla konfigurace určená k dodání Švýcarsku. Číslo je vždy výslednicí několika jednotlivých aspektů týkajících se dané kategorie. Zdroj najdete zde.

V provozních nákladech jde o stamiliony ročně

Proč se Švýcarsko zdánlivě nepochopitelně rozhodlo a vybralo si stroje, které z testu vyšly nejhůř?

Letové náklady

Náklady na letovou hodinu nejsou zanedbatelnou položkou. Například zhruba 2 200 letových hodin, které za rok nalétá 14 českých gripenů, stojí kolem 190 milionů korun ročně.

Prestižní vydavatelství Jane's uvádí, že letová hodina Gripenu stojí 4 700 dolarů, u F-16 7 000 dolarů, u Rafale to je 16 500 dolarů a u Eurofighteru až 18 000. Kvůli nejednotné metodice je ovšem třeba brát čísla s rezervou, uvádí Jane's (analýzu najdete zde).

Publicista Lukáš Visingr odmítá analogii s Českou republikou, kde vojáci původně odmítli dopravní letouny CASA jako nevýkonné a politici je přesto koupili. "Ze švýcarských dokumentů jsem získal dojem, že tamní letectvo mělo trochu velké oči a stanovilo si požadavky, které Švýcarsko nemůže využít," řekl iDNES.cz.

Upozornil také, že se původní testy konaly se starší verzí gripenu, než o kterou Švýcarsko stojí (ta za konkurencí také zaostala, ale už ne o tolik - pozn. red.). "Zrovna Švýcarsko je zemí, kde kdyby byl nějaký dodavatel podezřelý z pokusu o korupci, tak by s ním velice rychle 'vyrazili dveře'. Na to jsou velice citliví," dodal Visingr.

Když se oprostíme od úvah, který výrobce nabídl například větší investice, důležitým kritériem provozu jsou náklady na provoz. Zde má gripen trumfy v ruce: jeho letová hodina stojí podle srovnání prestižního vydavatelství Jane's 4 700 dolarů.

Podobná čísla berme s rezervou, prakticky stejnou hodnotu udává česká armáda na letovou hodinu měřenou pouze spotřebou paliva. Modernizovaný gripen, který kupují Švýcaři, bude mít provoz o něco nákladnější. Podle dostupných údajů však přesto platí, že provoz jiných typů letadel je dražší. Koncept gripenu, vyvíjeného od roku 1979, se trefil do doby, kdy zejména menší státy touží po levnějších strojích.

Zbrojovka Saab navíc může těžit i z toho, že vývoj F-35, amerického nástupce rozšířené "efšestnáctky", provází zpoždění a nárůst ceny. Podle portálu Aviation Week výrobce gripenů stále doufá, že kvůli nekonečně dlouhému vývoji F-35 dojde Dánsku a Nizozemsku, které se na projektu podílejí, trpělivost a budou místo amerických stíhaček hledat jiné stroje.

Zóna Gripen

Bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý upozorňuje ještě na jeden aspekt: více zemí se stejnou technologií by mohlo sdílet část nákladů. Pořízení gripenů v jedné zemi může povzbudit ostatní okolní státy.

"Výhodnost by byla umocněna, kdyby se někteří naši partneři připojili k České republice - tedy Slovensko (kdyby opustilo MiG 29), Chorvatsko, Maďarsko a možná nově i Rakousko (kdyby změnilo názor na používaný typ letadel pod tlakem nákladů na eurofightery). Vytvoření takové "zóny Gripen" by při koordinovaném postupu mohlo přinést řadu výhod, včetně finančních slev od dodavatele," napsal Šedivý (generálův blog čtěte zde).

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Volby by s přehledem vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici

2. května 2024  8:11

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár

2. května 2024  7:20

Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...